Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikk vs. image/live-prestasjon


ToreFagerheim

Anbefalte innlegg

For tida pågår det ein heftig diskusjon i bandet her. Den eine meiner at musikken er på plass, og alt me treng no er meir gjennomført klesstil og meir dansing rundt på scenen. Sjølv meiner eg at musikken skal vera det viktigaste. Har fått tilbakemelding frå ein manager som meinte at me var uaktuelle fordi det såg ut som om me kjeda oss live.

Eg meiner no at dersom pengar og slikt er det som står i fokus, så er det greitt å tenkja litt image. Eg vil ikkje spela musikk kun for å slå gjennom, og hadde det våre meininga, ja då er eg i heilt feil sjanger.

Kva meiner folket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 245
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis det er sånn at dere får tilbakemelding om at det er kjedelig å se dere live, er det jo faktisk bare å gjøre noe med det. Trenger ikke å være for noen andre enn deres egen skyld, da dere helt sikkert vil oppleve at folk gir bedre respons hvis dere gir litt mer av dere selv live. Skal ikke mye blikkontakt og smil til før det er i boks, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en kombinasjon? Fokusere mye på musikken, og samtidig bruke litt tid på å enten utvikle et bandimage (a la Slipknot eller GWAR) eller personlige kjennetegn (som f.eks. flosshatten til Slash eller bøtta+masken til Buckethead). Ingenting er umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ser ut som dere kjeder dere live er det vel litt mangel på energi på scenen? Image er ganske uviktig synes nå jeg, men kan fort bli kjedelig å se på band som står dønn stille og spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig, dette. Både å finne noe man kan trives med, og noe fungerer både for bandet og publikum.

Det å kommunisere med, og underholde publikum, er mulig å gjøre på flere nivåer, og jeg er rimelig sikker på at totalt sett så er populære band noe mer enn bare for øret. Det betyr ikke at "alle" trenger å stå på scenekanten og showe, men at man kan dra veksler på litt lys og andre måter å underholde publikum på enn å spille beldig bra, det er jeg sikker på.

Vil folk ha fest, er synsinntrykk noe å bruke i den grad man er komfortabel med de. De siste gangene jeg har spilt for folk, har jeg kunnet det jeg har gjort så dårlig at jeg har vært superkonsentrert på spillingen. Det gjør at jeg ser ut som om jeg ikke bryr meg om at det er folk jeg spiller for. Selv synes jeg det er lite sjarmerende.

Vet jo at "Shoegazing" har vært in, men jeg synes det er kjedelig.

Det finnes jo ikke noen fasit. Selv band der man kritisere mye, men kanskje ikke teknisk ferdighet og hvordan musikk avspilles, som for eksempel Dream Theater, bruker lys og andre effekter for å forsterke opplevelsen av det de driver med.

Men det kan også bli dumt når det er innøvd. Var i Elverum og kikket på Kamelot, i og for seg en fin konsert totalt sett. Men litt uti settet til Kamelot ble jeg helt satt ut at fyren på keyboard hadde øvd inn at han skulle bøye seg forover på hver fjerde takt, og kaste håret bakover på refrengene. Og du og du så spontant og hjertelig.. :blink: Greit nok at ting er innøvd, men da må det ikke avsløres.

Jeg har spilt i mange år. Jeg er av den klare formening av at hvis man synes på scenen, altså litt lys, som gjerne skifter litt nå og da, og litt "flørting" med publikum gjør de mye mer fornøyd enn 200 ekstra timer i øvingslokalet, stupmørk scene og intens gloing på sin egen venstrehånd.

Det betyr ikke at det er en fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å by på seg selv... det å sette seg ned å bli enige om ett image synes jeg bare blir avslørt så lenge dere ikke setter fokus på hvem dere er...

Makes sense?

Men det er viktig å trives på scenen og vise det... men koreografert dansing er fyfy... og synkrondansing er skikkelig fyfy.

Impulsiv dansing og leve seg inn i musikken gjør seg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ser ut som dere kjeder dere live er det vel litt mangel på energi på scenen? Image er ganske uviktig synes nå jeg, men kan fort bli kjedelig å se på band som står dønn stille og spiller.

Men er det ikkje eit dårleg tegn at du tenkjer på korleis bandet ser ut når du ser dei live?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempler på noen som er kjedelige å se live: Dream Theater, Mastodon, Cynic osv. Men her stiller vel musikken mer fokus.

Band som er tøft å se live: Meshuggah, In Flames, Dunderbeist, Major Parkinson, Ralph Myerz and the jack herren band.

Innlevelse, men ikke dra det for langt!

Og som nevnt tidligere i tråden, øyekontakt, småflørting med publikum og ett fint smil holder lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha perfeksjonisme, sett på en CD..

Se det slik: En filmatisert versjon av en bok, Hvor kjedelig hadde det vært om skuespillerene sto rett opp og ned og sa replikkene sine gramatisk korekt og uten innlevelse?

Når du står på en scene så skal du ikke være deg, du skal være en annen, du har rett til å være arrogant du har rett til å være i trynet på publikum..

Eller kanskje dere bare ikke er teknisk dyktig nok til å bevege dere og leve dere inn i musikken uten å spille feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har en vokalist som ikke spiller gitar samtidig burde jo la han påta seg mye av "flørte med publikum og løpe rundt på scenen"-jobben. Hvis dere andre bak påtar dere jobben å holde dere tighte og å vise litt energi på scenen (ved å headbange, vandre litt frem og tilbake osv) så burde det holde i massevis. Vi i bandet er så heldige å ha en bassist som har stagepresence til tusen, og klikker HELT på scenen. Det er jævlig fett, og de fleste syns det er fett å se på. Selv klarer jeg ikke helt det, og skjønner hvordan dere har det! Hvis dere gjør som dere gjør i Desert-videoen live, så burde jo det holde! Vokalisten burde showe litt, med tanke på at han er best egnet til å hoppe og sprette rundt og flørte med publikum. My 5 cents, god natt og lykke til ;) Dere er et dritbra band, Tore, så satser på at dere fikser det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.