Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson kopier


Anbefalte innlegg

Føler at denne diskusjonen ble veldig svart/hvit, og vi har to fraksjoner som står bastant på sitt. Jeg for min del befinner meg i en gråsone. Som tidligere nevnt ville jeg valgt en Gibson LP standard over en tilsvarende fra f.eks. Edwards, Greco etc om jeg hadde fått den gratis.

Grunnen til at nevnte modeller fra Japan ofte kan være aktuelle er pga. den lavere prisen og visstnok sammenlignbar kvalitet.

For de som ikke driter penger er det jo flott at det finnes rimelige alternativer med bra kvalitet, mens det samtidig er fint at de som er ressurssterke kan fråtse i dyrere gitarer fra Gibson og få litt "Mojo" og historie med på kjøpet.

Mine 2 øre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 167
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

...(Dessuten heter det de og ikke dem )

Kanskje det er en protest mot at svært mange som bruker bokmål her på forumet konsekvent skriver 'de' der objektsformen 'dem' skal brukes... ninja.gif

Hipp hurra! Endelig fikk jeg også postet et grammatikkpolitisk inlegg laugh.gif

Og så on-topic biten: fra Standard og opp ville jeg valgt en Gibson hvis jeg slapp å betale.

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson har en produksjonshistorie på over 100 år.

Tror du kan ha plukka opp noen tricks om hvordan lage en gitar underveis ?

Målet om fortjeneste er utelukkende selvsagt.

Gibson lager ikke gitarer kun for at klakkskaller her inne skal få en grunn til å velge kopiløsninger.

(Dessuten heter det de og ikke dem )

Ummm, du er veldig opphengt i at LP uten Gibson-logo på hode er kopi? Jeg er av den oppfatning at man etter mange år i rettsystemet i USA ikke deler din oppfatning av dette. LP er som kjent en signaturmodell designet av Les Paul som så langt jeg kjenner til var gitarist på dette tidspunktet?

hmfr: Det heter triks og ikke tricks ;)

Jeg har i mange innlegg fremmed at man ikke leker norsklærer på GN. Dette for å ikke fremmedgjøre medlemmer som er bedre på gitar og utstyr enn skriftlig norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Jeg er ikke ressurssterk.

-Jeg har ikke bil.

-Jeg bruker ikke Cocaine.

-Studielånet mitt er innfridd.

Derfor kan jeg unne meg noen Gibsons.

De gir meg større glede enn Burnys.

Jeg skal ikke påstå at det gjelder for andre personer.

Så flott for deg, da vet vi alle hva du syntes / mener :) Såååååeh, ferdig med den saken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Jeg er ikke ressurssterk.

-Jeg har ikke bil.

-Jeg bruker ikke Cocaine.

-Studielånet mitt er innfridd.

Derfor kan jeg unne meg noen Gibsons.

De gir meg større glede enn Burnys.

Jeg skal ikke påstå at det gjelder for andre personer.

Jeg snakker ikke om deg, jeg snakker på generell basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg har en Les Paul Classic Custom, som er en nokså dyr gitar.

Jeg skal helt ærlig innrømme at det er lenge siden jeg har blitt så skuffet over en gitar som jeg har hatt så store forventninger til..

Men den ser jo ikke så verst ut da... :)

LPCCAEGH_Les_Paul_Custom_C_h.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir for dumt å stadig komme med samme spørsmål. Hvem ville du valgt? En Gibson Les Paul til 30 000 eller en Edwards LP til 10 000? Du bør heller spørre, er Gibson gitaren verdt 3 ganger summen til Edwards gitaren. Det er DET mange er uenig i, at gitaren ikke rettferdigjør prisen. Du spør hvorfor Gibson er blitt så kjent, jo det er jo fordi de lager gode gitarer, men hva kosta en Gibson LP på 50-tallet? Tviler på at det var 20-30 000 som de tilsvarende gitarene koster idag. Men disse gitarene var gode og "Les Paul" ble et annerkjent merke. Dette gjorde det mulig for Gibson å sette opp prisen, og tilslutt selge dem for en liten formue til merkekåte gitarister :)

Det er nå ihvertfall min teori

Endret av Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men du får 10 ganger så mye betalt i månedslønn,

og husprisen har 10-dobblet seg, mens en Gibson knapt har dobblet prisen siden 70-tallet.

Håper ikke du regner andre ting på samme måten, som spørsmålet ditt skulle tyde på?

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LP er som kjent en signaturmodell designet av Les Paul som så langt jeg kjenner til var gitarist på dette tidspunktet?

LP-modellen er IKKE designet av Les Paul. Den er designet av et Gibson-team med Ted McCarty i spissen.

Les Paul ble brukt som konsulent og ikke minst i markedsføringen som reklamefigur.

Hans bidrag var trapeze-bridgen som kom på '52 modellen, som ble rimlig fort erstattet av

wraparoundbridge da Lester Polfus designet viste seg totalt ubrukbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men du får 10 ganger så mye betalt i månedslønn,

og husprisen har 10-dobblet seg, mens en Gibson knapt har dobblet prisen siden 70-tallet.

Håper ikke du regner andre ting på samme måten, som spørsmålet ditt skulle tyde på?

Riktig.

F.eks. I 1970 kunne man glatt kjøpe en leilighet for en gjennomsnittelig årslønn.

Hvor langt kommer du med en årslønn i dag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg har en Les Paul Classic Custom, som er en nokså dyr gitar.

Jeg skal helt ærlig innrømme at det er lenge siden jeg har blitt så skuffet over en gitar som jeg har hatt så store forventninger til..

Men den ser jo ikke så verst ut da... :)

LPCCAEGH_Les_Paul_Custom_C_h.jpg

Her har Gibson rota det skikkelig til,

Standard inlays, gull hardware, kjedelig Nashville-bridge, og salong krone på headstock'en.

Urk,......hverken fugl eller fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LP-modellen er IKKE designet av Les Paul. Den er designet av et Gibson-team med Ted McCarty i spissen.

Les Paul ble brukt som konsulent og ikke minst i markedsføringen som reklamefigur.

Hans bidrag var trapeze-bridgen som kom på '52 modellen, som ble rimlig fort erstattet av

wraparoundbridge da Lester Polfus designet viste seg totalt ubrukbar.

Indresang framstilling som sikkert også er mer riktig. Men historiene om Les Paul sin rolle i dette prosjektet er på mange sider på nettet framstilt veldig anderledes. Og jeg har lest intervju med LP selv hvor han også gir inntrykk av å være større bidragsyter. Men jeg ser ikke bort ifra at dette samtidig kan ha vært del av avtalen deres for å forsvare lønna hans ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.