Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson kopier


Anbefalte innlegg

  • Svar 167
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Land med generelt lav kvalitet på varer og tjenester vil i utgangspunktet levere gitarer av lav kvalitet. Kina er et godt eksempel. Varer som produseres i Kina for i-land/det vestlige marked er typisk designet i i-land og underlagt kvalitetskontroll derfra, gjerne med stedlige kontrollører. Varer produsert i Kina uten vestlig tilsyn, f.eks biler, er ofte katastrofalt dårlige etter våre standarder.

Japan er et høykost i-land med en av verdens sterkeste økonomier. Japansk arbeidskraft er dyr, og gitarene derfra er ikke spesielt billige. Som med alle andre japanske industriprodukter (biler, elektronikk) steg kvaliteten på japanske gitarer i løpet av 70-tallet opp til vestlig nivå.

Ang. USA... spør en amcar-entusiast hvorfor han/hun ikke kjører en riskoker med bedre kvalitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt innlegg Castor.

Hvis noen ringer på døra di i morra-tidlig og sier at du har 10 sekunder på og svare.

En Gibson Les Paul eller en Burny Les Paul-kopi,....GRATIS !

Hva svarer du ?

La meg gjerne svare ærlig med en gang, en Gibson Les Paul. Jeg ser ikke noen stor grunn til å utdype, fordi både du og jeg, og jeg tror de fleste andre på forumet også vet hvorfor.

Mange års produksjon av glimrende instrumenter, med tilhørende reklamebudsjett som gnir mojo og tradisjon inn i hodet, virker på alle, selv meg. Man vet hva man får. Det er det mange som er villige til å betale for, det er det ikke noe feil med.

Så langt har ikke "gitarpengene" mine gått i den retningen. Jeg kjøper gitarer jeg synes gir meg mye gitar for pengene, ikke etter hva et reklamebyrå forteller meg er den beste gitaren. Kan jeg spare penger på å sette den opp slik jeg liker den best i tillegg, så gjør jeg gjerne det, også. Men jeg er sikkert gniten.

Svar på mine funderinger i det lange innlegget var det ikke, men skal ikke klage på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel litt value for money. En Edwards, Greco, Burny etc. koster vel brukt ca. halvparten av en std. Gibson Les Paul koster brukt. Er Gibson dobbelt så bra?

For å fortsette en sammenlikning som blir brukt her, så bør vel Gibson gitaren være dobbelt så stor som en Edwards, Greco eller Burny, for å bli godtatt som dobbelt så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt innlegg Castor.

Hvis noen ringer på døra di i morra-tidlig og sier at du har 10 sekunder på og svare.

En Gibson Les Paul eller en Burny Les Paul-kopi,....GRATIS !

Hva svarer du ?

Hadde tatt Gibson, solgt den, og kjøpt Burny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å fortsette en sammenlikning som blir brukt her, så bør vel Gibson gitaren være dobbelt så stor som en Edwards, Greco eller Burny, for å bli godtatt som dobbelt så bra.

Hehe, det er en måte å se det på! :) Jeg for min del hadde tatt en Les Paul std. any day over en kopi, om jeg fikk den gratis. Om jeg kunne velge å få en burny til 5000 eller en Les Paul til 10000 derimot hadde jeg nok seriøst vurdert burnyen. Men, dette blir personlige preferanser som bestemmer.

Endret av shv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Land med generelt lav kvalitet på varer og tjenester vil i utgangspunktet levere gitarer av lav kvalitet. Kina er et godt eksempel. Varer som produseres i Kina for i-land/det vestlige marked er typisk designet i i-land og underlagt kvalitetskontroll derfra, gjerne med stedlige kontrollører. Varer produsert i Kina uten vestlig tilsyn, f.eks biler, er ofte katastrofalt dårlige etter våre standarder.

Japan er et høykost i-land med en av verdens sterkeste økonomier. Japansk arbeidskraft er dyr, og gitarene derfra er ikke spesielt billige. Som med alle andre japanske industriprodukter (biler, elektronikk) steg kvaliteten på japanske gitarer i løpet av 70-tallet opp til vestlig nivå.

Ang. USA... spør en amcar-entusiast hvorfor han/hun ikke kjører en riskoker med bedre kvalitet...

Amerikanere er flinke merkevarebyggere, og etter min mening rimelig nasjonalistiske. Ikke noe feil i det, det å beskytte sin egen økonomi og egne arbeidsplasser er et ikke forkastelig. For en tid tilbake kjøpte jeg en amerikansk gassgrill. På selve brenneren var det stemplet inn med svære bokstaver "made in USA", og poenget med at grillen var lokalt produsert var fremhevet flere steder i manualen Av pene damer, til og med. Jeg slet lenge med de hersens Inch- skruene, og så snudde jeg brenneren opp-ned for å montere den. Der satt det et lite gullfarget klistremerke. "Made in Taiwan R.O.C.

Så mye var den ærligheten verdt. Ikke det at det har noen overføringsverdi til gitarer. De er selvsagt laget i USA. Alle sammen. Helt sant. Det at mine kontakter hos norske importører av kjente produkter ved selvsyn har sett annet ved besøk i østen. De var sikkert fulle på sånn sprit man lager "borti der".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord ....kjøp østlig. Både bra og billig, men ALDRI er de der oppe.

Når bruker Page, Gibbons og de andre, de fenomenalt bra Korea-gitarene ?

Kjøp dere en G Custom Shop, så har dere en gitar dere kommer til å tilbe

resten av livet, så kan dere kjøpe noen andre i ettertid og sammenligne med.

Man kan ikke bare feie spørsmålet om pris under en stol. Og en rekke amerikanske artister har faktisk spilt på Japan produserte gitarer, om ikke annet fra tid til annen. Men hvorfor skulle en artist med millioner på bok kjøpe seg en billig gitar, når de får det beste av det best helt gratis?.

Det nytter ikke å evig bruke de samme argumentene om Amerikanske gitarers fortreffelighet og originalitet som "dødare" i slike diskusjoner. Alle kan ikke punge ut 20k+ for en gitar med set-neck og humbuckere sånn uten videre. Derfor finnes det alternativer. Noen av de er helt akseptable hva angår kvalitet, spillbarhet og lyd også.

Det rare er jo at folk som har pengene og synes gitarene er verdt hver krone er så hissige på å diskutere dette? De må jo vite med seg selv at de har handlet det riktige? Jeg for min del har ikke angret et sekund hverken på pengene jeg har brukt på de "store" eller de "små". Man får ofte det man betaler for, og det er de fleste klar over. Men det betyr ikke at det ikke eksisterer spesielt gode kjøp fordi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja. Jeg har kjøpt en "gitar" på Rema, og den var ikke spillbar. Men jeg ser ikke poenget.

Jeg har en god bekjent som utvikler og selger med suksess Hi- end hifi utstyr. Han får produktene produsert i Kina. Skulle han fått laget det samme her i Norge, hadde det ikke vært mulig å konkurrere på pris. Ville forsterkere, CD, spillere og annet vært bedre ved å produsere lokalt? Ikke i følge han. Det eneste resultatet ville være at det var dyrere.

Vi har akkurat det samme problemet her til lands, at vi skal ha for mye lønn per time. Det at vi har kunnskap kan vi ta oss betalt for, det at vi kan sette bort produksjon til andre som kan gjøre det billigere må vi bare innrette oss på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.