Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson kopier


Anbefalte innlegg

Brannfakkel !

Hva får folk til å velge en kopi, for senere å blå-tviholde på et den er bedre en originalen ?

Når noen kjøpere f.eks. en Edwards fra 'borti-der', hva får de til å tro at de har fått et bra eksemplar ?

Hva sammenligner men med.....?

Jo, man sammenligner med PRISEN på en Gibson Les Paul..ikke kvaliteten/matrialvalget/QC/Pickups...

Kanskje den Edwards'en som kom ETTER på samlebåndet var betydelig bedre......?

Hihi,.....fugla vet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 167
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Brannfakkel !

Hva får folk til å velge en kopi, for senere å blå-tviholde på et den er bedre en originalen ?

Når noen kjøpere f.eks. en Edwards fra 'borti-der', hva får de til å tro at de har fått et bra eksemplar ?

Hva sammenligner men med.....?

Jo, man sammenligner med PRISEN på en Gibson Les Paul..ikke kvaliteten/matrialvalget/QC/Pickups...

Kanskje den Edwards'en som kom ETTER på samlebåndet var betydelig bedre......?

Hihi,.....fugla vet ?

Du har et godt poeng. Det snakkes mye om kvalitetsforskjeller på Gibson LP, men sjelden på de japanske kopiene. Har selv eid en Edwards LP-kopi som var meget bra - til prisen.

Og der brøt jeg min lovnad om å la være å gå OT rimelig kjapt! Nå handler vel heller ikke denne tråden utelukkende om rene LP-kopier, så de som har flere å komme med får kjøre på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brannfakkel !

Hva får folk til å velge en kopi, for senere å blå-tviholde på et den er bedre en originalen ?

Når noen kjøpere f.eks. en Edwards fra 'borti-der', hva får de til å tro at de har fått et bra eksemplar ?

Hva sammenligner men med.....?

Jo, man sammenligner med PRISEN på en Gibson Les Paul..ikke kvaliteten/matrialvalget/QC/Pickups...

Kanskje den Edwards'en som kom ETTER på samlebåndet var betydelig bedre......?

Hihi,.....fugla vet ?

Det ser jeg ikke helt logikken bak gitt. Er det vanskeligere å anslå kvaliteten på en gitar som ikke er laget av Gibson? Man sammenligner jo med det man kjenner til - det er alltid referansen uansett. Og folk som kjøper LP kopier insisterer vel ikke på at de er bedre enn Gibson, de fleste sier bare at til den prisen får de ikke noe tilsvarende fra Gibson. Noe som ofte er sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og folk som kjøper LP kopier insisterer ikke på at de er bedre enn Gibson, de fleste sier bare at til den prisen får de ikke noe tilsvarende fra Gibson. Noe som ofte er sant.

Er det nå man skal være dirty og be om et skarve bevis.......

En Gibson er en Gibson, en kopi er en kopi, om den heter Arne, Slaggfrid eller Edward, maestro Greener.

Jeg vil ha en Gibson, du vil kanskje ha en kopigitar, ...begge deler bør være like greitt....for de aller fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende spørsmål. Det jeg ikke skjønner oppe i alt dette, er det jeg synes å merke at det er kun amerikanere som kan lage skikkelige gitarer. Siden det er et etnisk sett sammensatt folkeferd, gjør det saken enda mer merkelig.

Det jeg lurer på, er hvorfor de automatisk lager bedre gitarer enn "de borti der"?

Store mengder av det vi kjøper, litt uavhengig av hva vi oppfatter som opprinnelsesland, er laget "borti der".

- Nesten alle laptoper er laget i Kina, på en håndfull fabrikker. Amerikanse produsenter får maskinene produsert der, som et eksempel kan nevnes Compal- fabrikken.

- Grunnet regler om lakkering, foregår store mengder av gitarproduksjon "borti der". Blir gitarene dårligere av at en "skakkøgd en" lakkerer gitaren?

- Over nitti prosent av de skoene vi går rundt med, produseres "borti der". Jeg gidder ikke finne kilden, men finner ingen grunn til å tro at de ikke stemmer. Er skoene dårligere enn før i forhold til pris?

- De mest driftssikre bilene lages "borti der". Det er bevis i flere store undersøkelser. Er det vanskeligere å bygge en driftssikker bil enn en gitar? For å sparke såvidt under beltestedet, sammenlign med amerikanske biler i den samme statistikken.

- De raskeste og mest avanserte motorsyklene lages "borti der". Det er også sykler som er de mest avanserte teknoligisk sett.

Slik kan jeg sitte og finne eksempler i det uendelige. Poenget er totalt sett, slik:

Hvorfor oppfatter jeg det slik at mange mener at det er amerikanere som liksom lager de beste gitarene? Jeg får ikke det til å stemme, jeg.

Det er ikke meningen å rakke ned på amerikanske produkter, det produseres sikkert mye flott, men det med at det er noe spesielt med USA og gitarer sliter jeg med å skjønne.

-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nå man skal være dirty og be om et skarve bevis.......

En Gibson er en Gibson, en kopi er en kopi, om den heter Arne, Slaggfrid eller Edward, maestro Greener.

Jeg vil ha en Gibson, du vil kanskje ha en kopigitar, ...begge deler bør være like greitt....for de aller fleste.

Bevis? Det er jo snakk om personlig smak og hva man er komfortabel med å betale for hva. Jo-da en kopi er en kopi, men det gjør det ikke til en dårlig gitar fordi. Hva du eller jeg foretrekker spiller egentlig ingen rolle i denne sammenhengen.

Jeg har hørt argumentet om at en kopi aldrig kan bli like god som originalen, fordi det er en kopi tusen ganger, men det Gibson driver med er faktisk å "kopiere" seg selv også, så da bør deres gitarer også være dårligere da eller?

Hvis ikke Japanerne hadde kopiert og videreutviklet det amerikanerne og europeerne laget av biler og elektronikk i begynnelsen av sin egen industrialisering (japanernes) så hadde vi ikke hatt 50% av det vi nå tar for gitt.. Kan ikke lage en kopi som er bedre enn originalen.. I don't think so..

Misforstå meg rett, jeg elsker det både Gibson og Fender lager, men "amerikansk håndtverk" har jeg fått nok av på de fleste andre områder. Alt fra verktøy til biler, det ryr fra hverandre før du har fått det hjem i garasjen og koster skjorta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevis? Det er jo snakk om personlig smak og hva man er komfortabel med å betale for hva. Jo-da en kopi er en kopi, men det gjør det ikke til en dårlig gitar fordi. Hva du eller jeg foretrekker spiller egentlig ingen rolle i denne sammenhengen.

Kødder du med meg ? Hvor mange ASIA-gitarer har blitt valgt framfor amerikanske instrumenter, ETTER en test ?

Kan du noe om det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jeg ikke helt logikken bak gitt. Er det vanskeligere å anslå kvaliteten på en gitar som ikke er laget av Gibson? Man sammenligner jo med det man kjenner til - det er alltid referansen uansett. Og folk som kjøper LP kopier insisterer vel ikke på at de er bedre enn Gibson, de fleste sier bare at til den prisen får de ikke noe tilsvarende fra Gibson. Noe som ofte er sant.

Ser den, men aner likevel en tendens i at det ofte er 14 år gamle bedre-vitere som mener at den nye supre ... en eller annen kopi... er sykt bra! MYE bedre enn en Gibson en jeg kjenner har! Hvor vitenskapelig er disse "testene" utført? Uansett en debatt som aldri kommer til å dø. At det finnes kopier som er veldig bra, er hevet over enhver tvil. (Det er tross alt ikke så vanskelig å finne ut hvordan en Les Paul er konstruert.) At det finnes de som er shait, likeså. At det også finnes produsenter som lager LP-lignende gitarer som er utrolig bra, er vel heller ikke noe vits i å diskutere.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt innlegg Castor.

Hvis noen ringer på døra di i morra-tidlig og sier at du har 10 sekunder på og svare.

En Gibson Les Paul eller en Burny Les Paul-kopi,....GRATIS !

Hva svarer du ?

Det der er bare ikke en gyldig analogi.. Det er som å si "hva ville du hatt av 10 kroner og 100"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kødder du med meg ? Hvor mange ASIA-gitarer har blitt valgt framfor amerikanske instrumenter, ETTER en test ?

Kan du noe om det ?

Ja, jeg kan det. Helt tilbake til Squier Japan tiden.

Hva ville du hatt av 1/4 Gibson og en spilleklar Japan produsert decent LP-kopi ? Skal du spille gitar blir valget veldig enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den, men aner likevel en tendens i at det ofte er 14 år gamle bedre-vitere som mener at den nye supre ... en eller annen kopi... er sykt bra! MYE bedre enn en Gibson en jeg kjenner har! Hvor vitenskapelig er disse "testene" utført? Uansett en debatt som aldri kommer til å dø. At det finnes kopier som er veldig bra, er hevet over enhver tvil. (Det er tross alt ikke så vanskelig å finne ut hvordan en Les Paul er konstruert.) At det finnes de som er shait, likeså. At det også finnes produsenter som lager LP-lignende gitarer som er utrolig bra, er vel heller ikke noe vits i å diskutere.

Fjortisser tror jo alt de har handlet er gull.. "Tester" er basert på svært subjekt synsing uansett, poenget er bare at hvis mange synes en ting, er det en viss sjanse for at du også gjør det. Det er som med plateanmeldelser/anbefalinger hvis produktet har noen grunnkvaliteter i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kødder du med meg ? Hvor mange ASIA-gitarer har blitt valgt framfor amerikanske instrumenter, ETTER en test ?

Kan du noe om det ?

Poenget er vel litt value for money. En Edwards, Greco, Burny etc. koster vel brukt ca. halvparten av en std. Gibson Les Paul koster brukt. Er Gibson dobbelt så bra?

Endret av shv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende spørsmål. Det jeg ikke skjønner oppe i alt dette, er det jeg synes å merke at det er kun amerikanere som kan lage skikkelige gitarer. Siden det er et etnisk sett sammensatt folkeferd, gjør det saken enda mer merkelig.

Det jeg lurer på, er hvorfor de automatisk lager bedre gitarer enn "de borti der"?

Store mengder av det vi kjøper, litt uavhengig av hva vi oppfatter som opprinnelsesland, er laget "borti der".

- Nesten alle laptoper er laget i Kina, på en håndfull fabrikker. Amerikanse produsenter får maskinene produsert der, som et eksempel kan nevnes Compal- fabrikken.

- Grunnet regler om lakkering, foregår store mengder av gitarproduksjon "borti der". Blir gitarene dårligere av at en "skakkøgd en" lakkerer gitaren?

- Over nitti prosent av de skoene vi går rundt med, produseres "borti der". Jeg gidder ikke finne kilden, men finner ingen grunn til å tro at de ikke stemmer. Er skoene dårligere enn før i forhold til pris?

- De mest driftssikre bilene lages "borti der". Det er bevis i flere store undersøkelser. Er det vanskeligere å bygge en driftssikker bil enn en gitar? For å sparke såvidt under beltestedet, sammenlign med amerikanske biler i den samme statistikken.

- De raskeste og mest avanserte motorsyklene lages "borti der". Det er også sykler som er de mest avanserte teknoligisk sett.

Slik kan jeg sitte og finne eksempler i det uendelige. Poenget er totalt sett, slik:

Hvorfor oppfatter jeg det slik at mange mener at det er amerikanere som liksom lager de beste gitarene? Jeg får ikke det til å stemme, jeg.

Det er ikke meningen å rakke ned på amerikanske produkter, det produseres sikkert mye flott, men det med at det er noe spesielt med USA og gitarer sliter jeg med å skjønne.

-

Jeg elsker min japanske Ibanez!

Men ja, det fins utrolig mange flotte LP-type gitarer, blant annet Singlecut modellene til PRS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.