Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson kopier


Anbefalte innlegg

  • Svar 167
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kanskje fordi på det tidspunktet de ble berømte var så hektet på dop at de måtte låne en gitar, fordi de ikke eide en, og da var det en kopi som havnet i hendene på den i ettertid feterte artisten?

Billig poeng, innrømmer det selv, men det er ganske illustrativt. Det at artister nødvendigvis sitter som "feinsmeckere" og vurderer gitartyper opp mot hverandre, er kraftig overvurdert. Kanskje det er så enkelt at de stort sett spilte på det som "falt dem i hendene", og det er andre faktorer som spiller rolle. Tar jeg ikke feil i tilfellet med Slash, så sier ryktene at kopien han brukte ble ustyrt med Gibsonlogo ganske kjapt etter at hele greia tok av.

Bekrefter kanskje at kopien var ganske så i vater. Men den var jo amerikansk, må vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Land med generelt lav kvalitet på varer og tjenester vil i utgangspunktet levere gitarer av lav kvalitet. Kina er et godt eksempel. Varer som produseres i Kina for i-land/det vestlige marked er typisk designet i i-land og underlagt kvalitetskontroll derfra, gjerne med stedlige kontrollører. Varer produsert i Kina uten vestlig tilsyn, f.eks biler, er ofte katastrofalt dårlige etter våre standarder.

Japan er et høykost i-land med en av verdens sterkeste økonomier. Japansk arbeidskraft er dyr, og gitarene derfra er ikke spesielt billige. Som med alle andre japanske industriprodukter (biler, elektronikk) steg kvaliteten på japanske gitarer i løpet av 70-tallet opp til vestlig nivå.

Ang. USA... spør en amcar-entusiast hvorfor han/hun ikke kjører en riskoker med bedre kvalitet...

Lavkostland er nettopp det. De lager varer billigere. Noe er av forferdelig kvalitet og noe er bra. Det som gjentar seg er at produktene blir bedre og bedre i takt med at lavkostlandet utvikler sin industrielle produksjon. Noe som igjen gjør landet til et dyrere og dyrere produksjonsland på sikt selvsagt. Slik var det med Japan også, men i en periode på ganske mange år var det en fin balanse mellom kvalitet og pris.

Japanske biler er ikke billige lenger, men de scorer ubegripelig mye bedre enn amerikanske på varighet og hvor fornøyde eierne er. Så man kan nok våge seg på å si at liker man bilene, får man kanskje mer bil for pengene.

En am-car entusiast har forelsket seg i en kultur og tradisjon. De driver ikke med det de gjør fordi kvaliteten på bilene er så høy. En klassisk amerikansk "muskelbil" har mange kvaliteter, men på en bane med svinger, kan du kjøre fra de fleste av de med en Golf. Men det betyr ikke at Golfen har den samme charmen hverken når man starter den, eller når man bivåner den på parkeringsplassen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvorfor skulle de IKKE velge det de mener er BEST ?

Vi kan jo gjenta dette enda noen ganger, men jeg ser ikke helt hensikten :)

Helt fra begynnelsen har jeg repetert det samme - kopier eksisterer i alle hovedsak fordi, de gjerne er rimeligere. Altså kan folk kjøpe de, når de ikke har råd til en original. Noen asiatiske produsenter lager også gitarer som er så bra at folk velger de som "det beste" men da er det vel ikke først og fremst rene kopier vi snakker om. Rene kopier er i all hovedsak beregnet for det asiatiske markedet, fordi eksport er problematisk, grunnet avtaler med de "to store" blandt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Chevrolet G-30 Starcraft som bandbil. En kompis av meg har en Toyota Hi-Ace til sin trio. Gjett hva eieren av Toyotaen sier når han sitter på med meg.... :lol: (ikke-OT lovnaden loooong gone...)

Hey, ikke noe galt med Starcraft, kjempebil (bokstavelig talt) til ditt formål. Men det er ikke verdens mest fornuftige bil nødvendigvis, og TCO er nok en del høyere enn for Hi-Ace'n. Men jeg hadde glatt valgt Starcraften hvis jeg skulle brukt den til det samme som deg. Jeg hadde brukt de ekstra pengene på en større og mer behagelig bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo gjenta dette enda noen ganger, men jeg ser ikke helt hensikten :)

Helt fra begynnelsen har jeg repetert det samme - kopier eksisterer i alle hovedsak fordi, de gjerne er rimeligere. Altså kan folk kjøpe de, når de ikke har råd til en original. Noen asiatiske produsenter lager også gitarer som er så bra at folk velger de som "det beste" men da er det vel ikke først og fremst rene kopier vi snakker om. Rene kopier er i all hovedsak beregnet for det asiatiske markedet, fordi eksport er problematisk, grunnet avtaler med de "to store" blandt annet.

Hvorfor skulle trangskaller her i vesten (Norge) bruke rettnakka argumenter om at f.eks. Burnys er like bra eller bedre en Gibson,

når de ikke har fletta peil på om det stemmer ?

Er det coolt og gruse Gibson ? ......Jeg vet fra andre forum at det er dritcoolt å gruse MEG!

Så ingenting overrasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhmmm, the Moderators maner til ON-topic, men kicker på NASCAR...biler og dekk.....

:):lol:

Hvordan var søkningsmassen når dere søkte for Mods karer... laber ?

:lol::lol:

Vel, du har rett.. vi roter ille nå. Jeg tror vi skiller det ut i en annen tråd. Moderatorer på dette forumet blir utplukket forøvrig, vi søker ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle trangskaller her i vesten (Norge) bruke rettnakka argumenter om at f.eks. Burnys er like bra eller bedre en Gibson,

når de ikke har fletta peil på om det stemmer ?

Er det coolt og gruse Gibson ? ......Jeg vet fra andre forum at det er dritcoolt å gruse MEG!

Så ingenting overrasker.

Tja, hvor ofte opplever du egentlig at noen mener en rimelig kopi er overlegen originalen? Betydelig skjeldnere enn denne diskusjonen kommer opp på ymse fora i alle fall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, ikke noe galt med Starcraft, kjempebil (bokstavelig talt) til ditt formål. Men det er ikke verdens mest fornuftige bil nødvendigvis, og TCO er nok en del høyere enn for Hi-Ace'n. Men jeg hadde glatt valgt Starcraften hvis jeg skulle brukt den til det samme som deg. Jeg hadde brukt de ekstra pengene på en større og mer behagelig bil.

Bare et humoristisk innslag hva gjelder amerikansk vs. japansk. Built for comfort - amerikansk, built for speed - japansk? :lol: Må nok innrømme at det koster mer for meg å komme meg til spillejobb enn det gjør for Toyota-eieren. Han kommer nok fortere frem enn meg også, men jeg koser meg på turen! :D Overførbart til gitarer? -Ikke umulig. Flerfoldigheten lenge leve, sier jeg! :)

Edit: Ble forresten en artig diskusjon dette!

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En am-car entusiast har forelsket seg i en kultur og tradisjon. De driver ikke med det de gjør fordi kvaliteten på bilene er så høy. En klassisk amerikansk "muskelbil" har mange kvaliteter, men på en bane med svinger, kan du kjøre fra de fleste av de med en Golf. Men det betyr ikke at Golfen har den samme charmen hverken når man starter den, eller når man bivåner den på parkeringsplassen..

Utseende, "sex appeal", utstråling o.l. er kvaliteter like mye som lav importavgift, lange serviceintervaller og overivrige gasspedaler.

Gitarister kan også sette pris på kultur og tradisjon. Hvor mange trendsettende japanske gitarister ser du omtalt på diverse gitarfora? Noen amerikanske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe man av en eller annen grunn kan forstå, og samtidig være glad for at man ikke

er med å pøse penger inn i dette rare forumet.

Når det gjelder det å få moderatorrollen i forumet, er det kun "sex appeal" som gjelder. Det er et slit å være så deilig, men vi holder ut! Når det gjelder "pengepøsingen", tipper jeg at vekslepengeglasset du har for å tømme lommene hadde holdt lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle trangskaller her i vesten (Norge) bruke rettnakka argumenter om at f.eks. Burnys er like bra eller bedre en Gibson,

når de ikke har fletta peil på om det stemmer ?

Er det coolt og gruse Gibson ? ......Jeg vet fra andre forum at det er dritcoolt å gruse MEG!

Så ingenting overrasker.

Jeg leste akurat et intervju med Steve Hackett fra Genesis som spilte Gibson helt til han fikk teste noen Burny LP type gitarer mens han turnerte i Japan.

Han var sjokkert over at disse var bedre enn hans Gibson Les Pauls og begynte a bruke de isteden.

Er nok ikke bare fjortisser som liker kopier tydeligvis :)

Slash Les Paulen byggd av Max Baranet hadde allerede Gibson logo nar Slash fikk den tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste akurat et intervju med Steve Hackett fra Genesis som spilte Gibson helt til han fikk teste noen Burny LP type gitarer mens han turnerte i Japan.

Han var sjokkert over at disse var bedre enn hans Gibson Les Pauls og begynte a bruke de isteden.

Er nok ikke bare fjortisser som liker kopier tydeligvis :)

Slash Les Paulen byggd av Max Baranet hadde allerede Gibson logo nar Slash fikk den tror jeg.

I følge sladderet fra folk som etter eget utsagn var der , fikk den logoen fra Custom shopen etterpå. Før turneén...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.