Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson kopier


Anbefalte innlegg

Da har vi litt forskjellig oppfatning av det som vanligvis skjer på dette forumet.

Min erfaring er at noen starter en tråd om Gibson gitarer, og også ønsker å kjøpe seg en Gibson gitar.

Da pleier jeg å telle antall poster, før noen kommer inn og anbefaler kopier i stedet, og argumenterer sterkt for hvor mye bedre kjøp det er.

Det rare er de fortsetter, selv om trådstarter fortsetter å si at det er en Gibson han vil ha.

Jeg innrømmer da glatt, at jeg er en av dem som blir irritert og poster noen innlegg, til forsvar både for Gibson, og også for On Topic.

Jo sånn sett ja. Joda er nok mye riktig i det. Men jeg ser egentlig ikke så mye galt i å opplyse folk om alternativene egentlig, bare det gjøres på den riktige måten. I anbefalingstråder, synes jeg forøvrig ca 50% av det som skrives ofte er helt skivebom eller svært lite gjennomtenkt, men alle må jo få si sitt da. Selv om jeg selvsagt forbeholder meg retten til å være dypt uenig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 167
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

...Det er merkelig hvor viktig det er å få fortalt, om igjen og om igjen, hva som er "ekte" og hva som er "kopi", og hva som er feil med Gibsons kvalitetskontroll den andre veien.

Når det gjelder Gibsons kvalitetskontroll får jeg ofte høre at den er dårlig, men ikke hva som faktisk er dårlig med den.

På den annen side, hvis alle var enige, var hensikten med forumet lik null, nesten. smile.gif

Amen. Jeg vil også legge til at som leser har jeg, når det gjelder slike tråder som dette, ikke så mye imot at samtalen tar noen naturlige og (semi?) relevante dreininger.

DJ

--

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeeeeeeeldig off topic, men jeg ser du anbefaler den knappen titt og ofte. Jeg har alltid tenkt at det er en knapp til bruk mot nazister, pyromane, pederaster og dess like, mener du her at man kan trykke på den bare fordi man mener et innlegg ikke er helt på sin plass, så kommer en mod og ser om det er jeg eller forfatteren som trenger psykiatrisk hjelp? :o

Det finnes selvsagt en grense, men min mening er at ja, rapportérknappen kan godt brukes oftere. Er innlegg offtopic, kan man godt bruke knappen. Eksemplet her er kanskje i grenseland, det skal jeg innrømme, men det avhenger jo litt av settingen. Jeg mener, er det innlegg nummer tre, og den som poster sterkt fraråder å kjøpe Gibson i det hele tatt fordi det er noe overpriset drit, har han hørt fra en kammerat som har skikkelig peiling, blir det noe helt annet enn hvis det er på side ti i en tråd som av en eller annen grunn har fenget.

Det er greit å holde trådene på tema en stund. Hvis vi "travere" som poster mye og som er ganske uenige i en del tilfeller fyller trådene med uenighetene våre fra start, får jo ikke folk fornuftige råd, og slik jeg ser det, er det noe av forumets hensikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vanskelig for å tro at de som ikke har en "endorsement deal" eller en signaturgitar får betalt. Gitarprodusentene lever tross alt av å selge gitarer til artister/musikere. Er det noen her som sitter med faktisk kunnskap om dette?

DJ

--

Alt det jeg har hørt er at det først og fremst er snakk om å få utstyr til en redusert pris. Hvis du er skikkelig stor så får de utstyr men det er ytterst få som får penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny brannfakkel: De som kjøper en LP-kopi har egentlig lyst på en Les Paul, men må ta til takke med en billigere kopi, og føler behov for å forsvare sitt "valg". :D

He-he, det der er endelig en "sannhet" som nok er ganske riktig. Men jeg kjenner også folk med opp til flere ganske kostbare Gibson's som liker å samle på kopier, så det er nok ikke helt 100% heller. Men jeg tror nok de fleste som kjøper kopier egentlig ønsker seg originalen ja, det er litt vanskelig å komme utenom ofte. Med mindre vi snakker om ting som ikke nødvendigvis er direkte kopier og koster noen kroner da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny brannfakkel: De som kjøper en LP-kopi har egentlig lyst på en Les Paul, men må ta til takke med en billigere kopi, og føler behov for å forsvare sitt "valg". :D

Ja, her ser du vi biter på som åbbor på fersk mark, meg selv inkludert.

Jeg synes det er morsomt å drive med gitarer, inndelt i to ting, som jeg koser meg med:

- Å ha forskjellige gitarer (og i og for seg andre strengeinstrumenter og andre instrumenter). Så lenge de er kurante, og kan justeres inn, så holder det for meg.

- Jeg liker å fikle, justere, skru og forbedre, og det synes jeg er riktigst å gjøre på instrumenter som ikke er veldig dyre og kanskje optimalt satt opp allerede. Jeg har ikke kunnskap, verktøy eller tid til å forbedre en gitar til tjue tusen. Den er bra nok som den er.

Derfor har jeg da altså litt flere gitarer enn de fleste, og gjennomsnittsprisen er da også noe lavere enn for en del andre forumbrukere.

Funker for meg, ikke for alle andre, og det er helt greit for meg at andre velger annerledes. Men jeg håper og tror at jeg ikke benytter enhver anledning til å fortelle andre at mitt valg er det eneste saliggjørende for resten av de som spiller gitar i dette landet. Skulle jeg gjøre det, så arrestér meg tvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo sånn sett ja. Joda er nok mye riktig i det. Men jeg ser egentlig ikke så mye galt i å opplyse folk om alternativene egentlig, bare det gjøres på den riktige måten. I anbefalingstråder, synes jeg forøvrig ca 50% av det som skrives ofte er helt skivebom eller svært lite gjennomtenkt, men alle må jo få si sitt da. Selv om jeg selvsagt forbeholder meg retten til å være dypt uenig :)

I anbefalingstråder har mange en lei tendens til å anbefale den gitaren man sjøl har.

Det er ofte et veldig dårlig grunnlag for å anbefale noen andre en gitar.

Særlig når den eneste erfaringen man har er med en kopi, og resten er testet i butikk.

Mulig jeg er noe tilbakestående når det gjelder gitarer,

men jeg har aldri klart å finne ut om en gitar er noe for meg, ut i fra test i en butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er noe tilbakestående når det gjelder gitarer,

men jeg har aldri klart å finne ut om en gitar er noe for meg, ut i fra test i en butikk.

Helt sikker kan man jo aldri være før man har levd med gitaren en stund, men har du aldri opplevd å plukke ned en gitar fra veggen å nesten umiddelbart tenke - Dæven, denne skulle jeg gjerne hatt. At du føler at DETTE er et godt eksemplar liksom? Hvis du har prøvd noen strat'er f.eks så får du jo en følelse for hva du liker og hvordan ting helst skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikker kan man jo aldri være før man har levd med gitaren en stund, men har du aldri opplevd å plukke ned en gitar fra veggen å nesten umiddelbart tenke - Dæven, denne skulle jeg gjerne hatt. At du føler at DETTE er et godt eksemplar liksom? Hvis du har prøvd noen strat'er f.eks så får du jo en følelse for hva du liker og hvordan ting helst skal være.

Det er grunnlaget for å teste en gitar nærmere selvfølgelig,

men jeg har også levert tilbake gitarer jeg har hatt hjemme for test, uten å kjøpe.

Jeg vet forsatt ikke hva jeg liker, men kjenner det igjen når jeg kommer over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I anbefalingstråder har mange en lei tendens til å anbefale den gitaren man sjøl har.

Det er ofte et veldig dårlig grunnlag for å anbefale noen andre en gitar.

Særlig når den eneste erfaringen man har er med en kopi, og resten er testet i butikk.

Mulig jeg er noe tilbakestående når det gjelder gitarer,

men jeg har aldri klart å finne ut om en gitar er noe for meg, ut i fra test i en butikk.

Ser poenget ditt, absolutt. "Den beste bilen i verda... "

Hvordan ser du for deg at man skal anbefale da, hvis man ikke skal anbefale noe man har som man er fornøyd med? Jeg har flere gitarer jeg ikke vil anbefale i en rekke sammenhenger.

Når det gjelder gitartesting i butikk, er jeg enig. Beklageligvis finner jeg stort sett gitarer jeg ikke vil ha. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at man her tenker på tråder av typen:

A: Jeg vil gjerne kjøpe meg en Gibson Les Paul ditt&datt i den&den fargen

B: Du bør heller kjøpe en (et-eller-annet)LP, for den er så og så mange ganger bedre enn Gibson -> kjør 10 siders debatt

EDIT: graverende trykkfeil

Endret av denyeverything
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I anbefalingstråder har mange en lei tendens til å anbefale den gitaren man sjøl har.

Det er ofte et veldig dårlig grunnlag for å anbefale noen andre en gitar.

Særlig når den eneste erfaringen man har er med en kopi, og resten er testet i butikk.

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, som før nevnt, velger et forummedlem å punktere en tråd på den måten, kan man oppnå mye mer ved å rapportere til oss som kan slette, enn å argumentere for at B ikke er helt korrekt. Da er jo tråden allerede på villspor.

Ja, ok, da tror jeg at jeg har lært mye i løpet av en kveld her!

Skål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.