Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva fra Behringer er bra?


Morten Larsen

Anbefalte innlegg

Så plutselig mitt snitt til å diskutere hvilke Behringer-produkter som folket her synes er bra. (dvs bra verdi for pengene, må ikke nødvendigvis være det aller beste produktet i sin klasse). Er vel ingen hemmelighet at en del produkter ikke er verdt pappesken de kommer i, men det finnes noen godbiter. Her er mine favoritter:

CT100 - Kabeltester

PX3000 - Patchefelt

BCF2000 - DAW-kontroller

BCR2000 - DAW-kontroller

UMX25 - DAW-kontroller

PL2000 - Racklys med 8 strømforsyninger

BTR2000 - Tuner med racklys

AB200 - Switch-boks

LC2412 - Lysmikser

PSU-SB

FCB1010 - Midi-fotbrett

Håper dette hjelper folk som er i tvil... Noen som har noe å legge til?

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har flere Behringer- produkter, og jeg må innrømme at jeg er fornøyd med alle. Nå har jeg ikke kjøpt de tingene jeg ikke syntes det var videre bra lyd i, som for eksempel de litt mindre bassanleggene, men kan jo velge ut et par produkter jeg synes er OK for pengene.

Miksere- jeg synes ærlig talt de låter helt greit. La gå at de kanskje ikke egner seg på veien der de blir utsatt for mekanisk slitasje, eller i omgivelser der de brukes mange timer om dagen, men for sånne som meg, som kan ha mikseren stående ubrukt i flere uker i strekk, så er min 16- kanals Behringer tilstrekkelig. Alternativet er å ikke ha mikser, hvis jeg skulle måtte betale titusenvis av kroner for en som var "godkjent" av lydfiffen.

Mikrofoner. Jeg har flere elektrokardioder fra Behringer. I mange år har jeg siklet på skikkelige stormembranmikker, og da Behringer lanserte B2, hadde jeg plutselig råd. Jeg har to stykker, og jeg er meget fornøyd med dem. Jeg er ikke like sikker på om jeg hadde vært like fornøyd hvis jeg var profesjonell lydmann, men det er jeg ikke. Det er flere forskjeller- jeg har ikke noe skikkelig studiorom å sette dem opp i. Jeg har ikke hundrevis av timer med erfaring i mikrofonplassering. Jeg gidder ike å bruke timesvis av tid på denne plasseringen. Derfor tror jeg, at for meg er dette mer enn bra nok. Jeg hadde rett og slett ikke fått særlig utbytte av å tidoble budsjettet, fordi de andre parameterne når det gjelder å få til "godlyden" mangler. jeg har et par b5, også, og er meget fornøyd med de også. En kar jeg kjenner som driver med lyd på deltid, har kjøpt et knippe som han bruker på liveoppdrag. Da gjør det ikke så mye at en av korsangerene snubler og river ned stativet. Godsakene ligger igjen i lydstudioet. Han sier de duger i lange baner, og publikum hører helt sikkert ikke forskjellen..

Ellers har jeg vært med på en blindtest sammen med flere proffer, der den meget billige SM58- kopien ble sammenliget med ekte vare over en bra PA. Etter litt forsiktig EQ, klarte ikke folket å høre forskjell på hundrelappen og tusenlappen. Det holder for meg. La gå at de kanskje ikke er like sterke mekanisk, og at de feeder litt lettere live, men for meg, der de stort sett ligger i kofferten sin, så er det nok en gang snakk om å ha råd til å ha, eller ikke eie i det hele tatt.

Man kan ikke lage gull av gråstein. Det gjellder også utstyr fra Behringer, men totalt sett mener jeg at dette utstyret passer glimrende på gutterommet, der det stort sett brukes av folk med begrensede kunnskaper. Det er ikke slik at man på ha preampstriper med matchede rør, og mikrofoner til ti tusen kroner for å ta opp sine småsure sangforsøk med tilhørende gitarklunking.

Forumet har vært hacket, og før den tiden lagde jeg en A/B- test der jeg sammenlignet en billig Behringer digital delay med en tilsvarende Boss. Kortversjonen av poll- resultatet er at folket slet skikkelig med å finne ut hvilken boks som var hvilken, og hvilken en som låt best.

(Til slutt- når Glorocasteren er ferdig, kommer det en blindtest på de AM- mikrofonene. Har noen en dyr fin stormembran å låne bort, kan jeg lage en blindtest med C2-en, også. Har vedkommende et anstendig studio i tillegg, så gjør jo det saken enda bedre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så er det nok en gang snakk om å ha råd til å ha, eller ikke eie i det hele tatt.

+1000000000000000!

Jeg har brukt timesvis i studio av proff kvalitet, men det betyr ikke at jeg bruker tusenvis (ja faktisk opp mot 10000) på èn mikrofon fordi studioet hadde slike. Samme gjelder mye greier jeg har, studiomonitorer, miksere, interfaces osv osv osv.

Så lite jeg kan og så lite jeg bruker det er Behringer og ellers andre produkter i samme kvalitetsklasse mer enn godt nok for meg.

Som Castor sa, det er så mye annet det skorter på at det ville være å begynne i feil ende å bruke mye penger på proff-kvalitet når Behringer o.l er helt kurrant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer litt på- hvilke Behringerprodukter er det som egentlig er så skrekkelig elendige?

Jeg har som sagt ikke videre positiv erfaring med en par- tre relativt rimelige bassforsterkere, men ellers kan jeg ikke komme på noe annet en noen hodetelefoner som den lokale gitarpusheren tok inn. Han kjøpte inn ti, og samtlige kom i retur med knekt hodebøyle.

Altså- hva er helt ubrukbart? Det at du ikke "likte" holder liksom ikke- det kan man hevde om alle produkter. Videre har alle produsenter en viss feilprosent.. :)

Nok en gang, så har kanskje trådstarter mest og best informasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@CastorFiber:

Nå synes jeg du er vanskelig :P Be meg om å begrunne valgene mine og greier. ;)

Skal prøve så godt jeg kan:

Det er hovedsaklig 3 problemer med enkelte behringer-produkter. Det første er støy, det andre er betydelig "deterioration" av lyden og det tredje er rett og slett at noen ikke gjør det de hevder å gjøre. Når det er sagt er det totalt sett under 20 produkter jeg ville frarådet en kunde å kjøpe, mens det er ca 20 jeg ville anbefale. De andre faller i kategorien "whatever floats you boat". Tenkte å ta de produktene jeg mener gir minst for pengene (i tilfeldig rekkefølge):

Ultralink2000M og Ultralink2000B - Holder ikke stødig overføring av signal(!), komprimerer lyden dårlig, er støyende og farger lyden (dvs alt er galt)

Feedback Destroyer Pro DSP og Feedback Destroyer Pro FBQ - Gjør rett og slett ikke jobben de skal, og har opplevd at den går bananas og virkelig ødelegger en live-opptreden. Jeg vil heller ha feedback (det kan enkelt løses) enn å stole på disse.

Sample Rate Converter - Under testing har jeg hatt for mange dropouts og andre hickups til at jeg kunne stolt på å bruke den. Da ville jeg heller konvertert til analogt og tilbake igjen mellom digitale standarder på den gamle måten. Billigere er det også.

DI-boksene (Link til GI100) - Ikke håpløse produkter, men det finnes tilsvarende i ca samme prisklasse som er betydelig bedre. Virkelig ikke et godt kjøp (IMHO), men det er ikke noe fundamentalt galt med dem. De fungerer.

Composer Pro XL - Har aldri hørt den gjøre noe av det den hevder på en skikkelig måte. Enten fungerer det ikke som beskrevet, eller så endrer det lyden veldig merkbart. De skulle holdt seg til å lage en boks som gjør en ting ok fremfor å lage en som gjør veldig mange på en dårlig måte.

UltraCoustic-serien (link til ACX1800) - Vanskelig å si om jeg har vært uheldig med defekter, men har kjennskap til mange misfornøyde brukere som har rene defekter. Har ikke statistikk, så skal ikke påstå noe om feil-%, men problemet mitt er hovedsaklig dette: Det finnes forsterkere fra andre produsenter som rett og slett gjør det bedre i samme prisklasse. Ser ingen grunn til å kjøpe disse selv om det på ingen måte er et "håpløst" produkt. Er det en defekt får du jo returnert dem.

Virtube-serien (link til VT15FX) - Hører kanskje ikke hjemme på listen, men det finnes bedre kjøp til samme pris. Ser ingen argumenter for å kjøpe den. Ikke mange defekter, men sliter en del med støy, "boxy" lyd og generelt lite verdi for pengene.

V-Tone Guitar Pack - En av de mindre gode halsene du får tak i, støyete og udefinerte pickups, forsterker som støyer og gir en veldig ullen lyd, men helt ok gitarreim... Går i kategorien leketøy og dersom man ønsker spilleglede er det faktisk feil vei å gå i mine øyne. (beklager, jeg er kanskje veldig krass her. Det er noen i bransjen som synes de er verdt pengene også, bare så det er sagt) - Det viktigste er at det finnes bedre kjøp der ute

Aqoustic Guitar Pack - Du får en bedre opplevelse ved å gjøre et annet kjøp rett og slett. Ikke nevneverdig god å spille på, ikke nevneverdig god mekanikk og lyden er ikke noe å skrive hjem om.

Og til slutt avslutter jeg med et produkt en del personer kanskje er uenig i(?) bare for å gjøre det spennende :P

Super Flanger 400 - Den er og blir et leketøy i mine øyne. Hele poenget med Behringer-utstyr er at det skal gjøre en ok jobb når du har et lite budsjett. Det er ingen som har bruk for en Flanger som denne. Enten har du bruk for en skikkelig flanger, eller så har du ikke bruk for en. Det nytter ikke med et stort kompromiss i kvalitet på en så "avansert" effekt.

Noen som er uenige? Åpen for kritikk. ;)

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen for en kjempenyttig post! Det jeg kanskje ikke liker, er at jeg har handlet en sånn feedbackdestroyer på Bvareutsalget, men har aldri fått testet den.. Skitt au.

Ut over det, er det jo klart at når en produsent lager 40 pedaler, priser de likt, og legger de ut for salg, så er ikke alle like bra i forhold til pris. Man trenger ikke å ha spiss hatt og fancy glasskule for å finne ut av det.

Jeg hadde blitt veldig glad om du hadde et innspill på det jeg har skrevet i forhold til miksere og mikrofoner, kanskje særlig mikrofoner, siden jeg mener at det er der man kanskje får veldig mye for pengene i segmentet. Hvis du ikke synes du kan det, eller mangler erfaring så for all del...

Jeg har egentlig ikke funnet et eneste bassanlegg fra Behringer som jeg har vært fornøyd med. Jeg har tillagt det at jeg kanskje er mer kresen på bassanlegg enn andre ting, men bokslyd, skikkelig dårlig følelse når man skur på potmetre, og mangel på å kunne følge med helt ned på en femstrengs bass uten å rulle av er ikke noe jeg setter pris på. Selv min gamle Fender Bassman compact følger med helt ned til h på bassen, selv om den er laget før noen tenkte på at basser skulle lenger ned enn E.

Ut over det jeg har nevnt, har jeg veldig god erfaring med A500. Jeg har tre stykker, og de forsterker det man putter inn i dem uten å farge nor særlig. Det at man kan få så transparente enheter til en slik pris er etter min mening ganske rått. Greit nok at "watten" som er oppgitt er Shetlandsponniwatt, men når det er såpass mange å ta av, så fungerer det i vanlige settinger. Har brukt de i monitorsammenheng, PA, og scenemonitor. Null problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt off topic, hva slags di boks vil du anbefalle Morten Larsen? jeg trenger en slik en, og en bekjent av meg sverger til disse di boksene av behringer, men nå ble jeg litt usikker (btw så eier jeg en behringer tuner, det eneste jeg ikke liker med den er måten man tar du batteriet på, pluss at jeg er redd for og knekke de svarte greiene som holder lukket på plass)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt veldig glad om du hadde et innspill på det jeg har skrevet i forhold til miksere og mikrofoner, kanskje særlig mikrofoner, siden jeg mener at det er der man kanskje får veldig mye for pengene i segmentet. Hvis du ikke synes du kan det, eller mangler erfaring så for all del...

Jeg har hatt for lite tid med mikrofonene til at jeg skal si noe nå på stående fot. Hadde vært veldig interessert å arrangere en dobbel-blindtest av behringer-mikrofoner med high-end preamps mot f.eks mikrofoner fra Shure, røde etc. (kan gjerne arrangere noe i regi av butikken på sikt når vi har tid til det hvis det er av interesse) Jeg liker å tro at jeg ville klart å skille dem lett, men jeg har sett mye flinkere folk enn meg brenne seg på sånne uttalelser før, så skal ikke si noe...

Når det gjelder miksere kan jeg nesten bare uttale meg om de utgåtte produktene (Eurodesk + Eurorack). Der har innvendingene mine vært støyende preamper og med lite headroom, samt en eq-seksjon som bare burde vært utelatt (den gjør mer skade enn nytte), men det er alt i alt ok produkter til en billig penge. Ville anbefalt Alto-miksere i stedet hvis man har noen 100-lapper å gå på. Jeg har ikke en veldig god kjennskap til de nye mikserne og de interne forbedringene som evt er gjort på dem, så der kan det ha skjedd saker og ting... Et annet "problem" som sluttbrukere egentlig ikke trenger å bry seg om (det er jo verdi for pengene som i bunn og grunn er viktig), men som jeg har et stort moralsk dilemma med er at de på en del produkter "stjeler" både design og klang i navnet (Xenyx vs Onyx anyone?), noe som er både umoralsk og kan skape forvirring i markedet. Det er rett og slett tvilsom markedsføring. Desverre har jeg ikke mer å komme med på den fronten før jeg har fått mer tid med disse produktene og gjort skikkelige A/B-tester.

Jeg har egentlig ikke funnet et eneste bassanlegg fra Behringer som jeg har vært fornøyd med. Jeg har tillagt det at jeg kanskje er mer kresen på bassanlegg enn andre ting, men bokslyd, skikkelig dårlig følelse når man skur på potmetre <...>

Skjønner hva du mener. Forsterkersiden er ikke Behringers sterkeste, og heller ikke digitale effekter, samt avanserte produkter. Jeg tror kanskje det er en blanding av at du er kresen og at du har fullstendig rett. ;) Det hender man vrir på en knott på et slikt sammensatt produkt og lurer på om det burde stått i manualen at "denne knotten gjør lyden din litt underlig, men gjør egentlig ikke så veldig mye annet fornuftig."

@jealei:

Hva med en Alto DI-1? Den koster vel 445kr veil og gjør en skikkelig god jobb. Men hvis du først skal ha en Behringer ville jeg gått for DI100. Den er helt ok og fungerer som den skal. Styr unna DI400 og DI8000 - Har eid dem begge og er skikkelig skuffa.

@Alle sammen:

Bare å komme med flere positive erfaringer også. Det er jo minst like viktig å vite hva man skal kjøpe som hva man kanskje skal styre unna. :)

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt et par av pedalene:

Vintage Phaser - Denne likte jeg veldig godt, men byttet den ut fordi det kom en svak phaser-effekt selv om den var av.

Tuneren - Funket greit.

EQ - Funket også greit. Gjorde jobben.

DD400(delay) - Likte lyden i den, men bypassen var veldig dårlig. Farget lyden mye.

Bassoverdrive - Liker denne godt. Låter veldig tøft på gitar(funker bra til stoner), men den støyer en del.

HAr også en av xenyx-mixerne, en av de minste.

Har ikke så mye erfaring med mixere, men den gjør jobben greit til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja! Hadde forreste en blindtest av Wah'er på den lokale sjappa. En kompis av meg skulle ha en ny, og jeg hentet de selgeren hadde inne. En behringer og en screamin' demon fra ibanez. Her kom behringeren ut best, og han kjøpte den til en brøkdel av hva ibanezen kostet.... Ang, pedalene har jeg klart å totalt ødelegge en, men det var nok heller bruken enn kvaliteten som utgjorde det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt og har en del Behringer utstyr. Prisen tatt i betraktning, så er det jo bra!

Man kan ikke overse at prisen ligger stort sett på 1/3 av tilsvarende fra de 'andre' produsentene.

Det eneste jeg egentlig har hatt noe problem med er power pluggen på en OD100 pedal jeg har som er ødelagt.

Ellers har jeg vært borte i dette:

Bass V-Amp

Dual switch AB200 (minus at den kun kan bruke batteri da....men sånn er kanskje Boss sin også?)

Xenyx 1002FX mikser

DD400 Digital Delay

FX100 Multieffekt

Vintage Phaser

Ultra Tremolo

Ultra Flanger (en fra et ganske kjent lokalt Kr.sand band kjøpte denne av meg, regner med at den er i bruk live jevnlig nå.....)

V-Ampire LX1200H 120W forsterker topp med 4x12 kabinett, også dette helt ok for prisen man betaler!

Stratocaster gitar, denne er vel noe jeg ikke er spesielt imponert over!

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FCB1010-brettet er gulle godt, mitt holdt seg gående gjennom mange turer på veien og mye øldusjing. :wub:

Et produkt som ikke anbefales er Hellbabe Wah-en. Virkningsområdet på pedalen er for kort slik at effekten egentlig bare blir av/på.

Endret av Pellick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke eid så mye Behringer, men har vært borte i en del ting fra de (miksere o.l.) som funker veldig greit i forhold til prisen. Jeg har et 4x12 kabinett som jeg kjøpte for litt over 2000,- som funker veldig bra i forhold til prisen.

Men jeg har hatt et par pedaler som ikke var verdt de få kronene jeg betalte. Slengte dem med på samme bestilling som en gitarforsterker for en tid tilbake.

Den ene var en noisegate pedal - den farga lyden til det ubrukelige, samt at den ikke fungerte særlig godt etter hensikten.

Den andre var en tuner pedal. Den fungerte sikkert den, men det var ikke noe "grep" og kontakt om jack pluggen fra gitaren. Som regel en enkel greie å fikse ved å bøye litt på kontakten som går ned i hakket på jackpluggen, men på Behringer pedalen er jackinntaket innstøpt i plastikk, så det fikk jeg ikke gjort.

Jeg kjøpte samtidig også en compressor pedal av typen med store knotter, men den ligger i en skuff hjemme, uåpnet....

Endret av rocktrond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.