Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva fra Behringer er bra?


Morten Larsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I den lokale TenSing-gruppa har vi en god gammel Behringer Eurodesk 24-kanals mikser. Har igrunn ingenting å utsette på den. Når vi fikk en SoundCraft så blei den riktignok litt parkert, men likevel. Ingen problemer med hverken støy, lite headroom eller andre ting som jeg ser har blitt påklaget med disse. Skal dog nevnes at vi bruker eksterne equalizere av annet merke, så skal ikke si noe om hvordan integrert EQ i mikseren er.

Har også en overdrive-pedal. Husker ikke i farta dog. Støyer litt, men ellers helt ok. Vel verdt 150kr i den lokale gitarsjappa!

Bror min har også en Keyboard-forsterker derfra som er helt kanonbra! 3 eller 4 innganger, så fungerer som en liten mini-PA. Kun brukt til musikkspillere og keyboard, samt mic, men det er jo dette den er laget for, og det spiller den krystallklart. Har vært brukt som eneste lydkilde på en relativt stor uterestaurant med musikk, og det hadde den ingen problemer med. Spiller høyt og reint og kostet nesten ingenting.

Utover dette har jeg også testet Vamp-boksen til gitar, og funnet kvaliteten i denne godt tilfredstillende.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Behringer XM2000 mikrofon, som jeg er veldig fornøyd med: Mer enn bra nok lyd, og solid nok til at den kan brukes som batong i tilfelle noen publikummere tror de er på karaoke-kveld ^_^ Vet ikke om den produseres lenger, men den er visstnok veldig lik klassikeren Shure SM57. Nå har jeg riktig nok aldri brukt en SM57, men Behringer-mikken er tilnærmet støyfri og farger ikke lyden noe særlig (jada, det betyr at dersom du synger falskt blir det dessverre ikke bedre av å bruke den...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Bypass-funksjonen er noe som risikerer å ødelegge et pedalbrett med mye Behringer. Du har ingen true bypass som gjør at lyden blir litt farget. Det er ikke noe problem hvis du f.eks bare bruker 1 BO100 f.eks, men når du begynner å koble flere etter hverandre mister du veldig fort den originale gitarlyden din, selv når alt er avslått. Samtidig er dette er et kompromiss de fleste vil være villige til å gjøre, og særlig til øving. :)

Hei,

Litt OT:

Det er viktig å være nøye med hvilken rekkefølge pedalene er satt opp ift. ampen. De fleste moderne forsterkere har en egen loop inn/ut og typiske modulasjonseffekter som chorus/flanger og digital delay/reverb etc. bør utelukkende benyttes via loop'en. På den måten unngår du signaltap whatsoever ift. den originale gitarlyden. Det er som regel en egen FX kontroll foran på forst. for å regulere effektnivået. Andre effekter igjen, gain/boost pedal, wah wah etc. går naturligvis inn "foran". Sørg også for å bruke en seriøs strømtilførsel av f.eks. typen Voodoo PP2+ som gir 8 uavhengige/separate 9v DC til pedalene dine. Hele anl. forøvrig inkl. effekter skal kun gå på èn strømkurs.

Behringer:

Enkelte av Behringer boksene er helt kurante til sitt bruk, feks. Ultra Shifter/Harmonist US600, Super Octaver SO400, Chorus Orchestra CO600. Man får ta disse for hva dem er. Prisen er jo også deretter.

Endret av Tiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feedback Destroyer Pro DSP og Feedback Destroyer Pro FBQ - Gjør rett og slett ikke jobben de skal, og har opplevd at den går bananas og virkelig ødelegger en live-opptreden. Jeg vil heller ha feedback (det kan enkelt løses) enn å stole på disse.

Nå er jeg ikke sikker på modellnavn, men har hørt fra en en bekjent, som driver med lyd på deltid, at feedbackdestroyeren i de digitale EQ'ene var veldig bra. EQ'ene var rævva, dog.

Er ikke enig her....

En såppass basic lysmikser bør være tilsvarende enkel å sette seg inn i(kan du en, så kan du alle), skal nevnes at jeg hadde ganske dårlig tid da jeg kom borti denne mikseren, men byttet den ut ganske kjapt med en annen jeg hadde liggende. Har dessuten en del ganske så unødvendige funksjoner som at man kan stille hvor transparent teksten i displayet er osv. Er egentlig mere dings enn verktøy...

EDIT: Når det gjelder Eurodesk-mikserne så har jeg ikke så mye til overs for dem akkurat. Er mye bedre å legge i litt ekstra penger å kjøpe en billig Mackie eller Soundcraft.

Endret av metalhead
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Behringer XM2000 mikrofon, som jeg er veldig fornøyd med: Mer enn bra nok lyd, og solid nok til at den kan brukes som batong i tilfelle noen publikummere tror de er på karaoke-kveld ^_^ Vet ikke om den produseres lenger, men den er visstnok veldig lik klassikeren Shure SM57. Nå har jeg riktig nok aldri brukt en SM57, men Behringer-mikken er tilnærmet støyfri og farger ikke lyden noe særlig (jada, det betyr at dersom du synger falskt blir det dessverre ikke bedre av å bruke den...).

Usikker på modellnavnet, men vi hadde noen Behringer mikrofoner på øvingslokalet, sammen med noen sm58 (57 og 58 er jo samme mikken).

Og vi merka enorm forskjell. Behringene feeda som et heeeelvete, og vi merka mer bittelitt lydforskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 og 58 er jo samme mikken

Mikrofonene er lignende, og dersom man bare har tilgang til en så vil man få gjort en overlappende jobb, men allikevel ganske forskjellige mikrofoner:

Frekvensresponsen er litt forskjellig. SM57 har en ganske smal, men tydelig boost i frekvensområdet rundt 5-6000hz, mens SM58 har en litt bredere og mindre fremtredende boost i 5-11000hz (med en liten "dip" ved ca 9000hz). Ellers andre små og minre hørbare i forskjeller i responsen. I mine ører får du også en tydeligere volumøkning ved nære plasseringer (proximity effect) på SM58. (har ikke målt nøyaktig det, så mulig mine ører oppfatter det sånn pga frekvensresponsen) Konstruksjonsmessig er de ikke så veldig forskjellige, og de bruker vel den samme membranen, men materialvalg og utforming rundt membranen gir ganske forskjellig resultat. Må man velge kun én mikrofon ville jeg definitivt gått for en SM57. Den har forøvrig en tendens til å isolere bedre mot "støy" fra andre lydkilder pga en litt tydeligere kardiodekarakteristikk (kan også henge sammen med at den er lettere å plassere nærmere lydkilden ved f.eks oppmikking av gitarforsterkere.)

Men det må sies at mikrofonplassering har MYE mer å si for lyden enn SM57 vs SM58, så i det virkelige livet vil du sansynligvis ha mye større utfordringer enn detaljene ovenfor... ;)

Edit: Skriveleif

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Trekker denne tråden frem igjen da det sikkert er noen som har nye erfaringer siden 2009.

Selv har jeg tre Behringerpedaler i pedalskuffen. Stomboxtuneren (TU300) er helt grei og gjør det den skal gjøre på en pålitelig måte. Har ikke merket noe til store bypassproblemer. Det samme gjelder for EQen (EQ-700). Enkel å stille inn og er vel egentlig en ganske god kloning av Boss sin EQ. Vintage phaseren låter bra, men jeg synes den stjeler for mye lyd i når den av avslått og den har derfor ikke blitt brukt i nevneverdig grad. Her tror jeg det lønner seg å investere i et litt mer forseggjort produkt.

Har tidligere eid en Acoustic Modeller (AM-100). Denne kvittet jeg meg med da jeg raskt innså at jeg ikke hadde bruk for en slik pedal. Ut i fra det jeg husker utmerket den seg ikke på noen spesiell måte.

I forhold til fysisk kvalitet er jeg skeptisk til pedalene. De tåler sikkert en del, men plastikken virker ganske enkelt ikke veldig tillitsvekkende. Selv Vintage Phaseren som er i metall virker tynn og skrøpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xenyx? Really? Har prøvd et par miksere i den serien, og selv om det er flest preams per krone gjør støyen at jeg ikke vil råde noen til å kjøpe det uansett hvor mye penger man har. Begge mikserne jeg hadde støyet jo av en annen verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.