Gå til innhold

Morten Larsen

Medlem
  • Innholdsteller

    1 414
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    2

Morten Larsen vant dagen sist Februar 7 2013

Morten Larsen hadde mest likt innhold!

Nettsamfunnsomdømme

23 Excellent

Om Morten Larsen

  • Rang
    Propagandaminister
  • Bursdag Oktober 11

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.backstagemusikk.no

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  • Bosted
    Oslo
  • Interesser
    Propagandaminister for Backstage Musikk. ;)

Nylige profilbesøk

6 806 profilvisninger
  1. 225kr for hele systemet og 147kr for refilll er vel på USA-nivå når man tar med frakt og alle utgifter, er det ikke det?
  2. Min erfaring er at spring reverb og rør øker sansynligheten for transportskader. Kombinasjonen litt skjørere komponenter og høyere egenvekt gjør at det ikke krever like mishandling. Selv hvis man ser for seg at komponentene er akkurat like holdbare vil de fortsatt bli oftere skadet fordi vekten er betydelig høyere på tradisjonelle rørforsterkere kontra en sammenlignbar transistor. Da blir det heftigere impact. Men som nevnt av Audun: Det tåler jo fortsatt en trøkk.
  3. Jeg synes spellemannsprisen har stor verdi. Støtter opp om det meste som bidrar positivt til å belønne seriøse musikere og hjelpe dem videre i karrieren. Hadde det vært snakk om bidrag gjennom karrieren ville knappen min vært på Kaizers, men for året som var er det nok farmers marker jeg holder med...
  4. Tenkte siden jeg ikke har svart i denne tråden kan jeg nevne at kunden har fått tilbakemelding og tilbud om gratis setup og justering på Les Paulen sin resten av livet som kompensasjon... Lønner seg å klage hvis man ikke er 100% fornøyd. Vi vil jo ha fornøyde kunder! Hyggelig å høre. :-) Takk for handelen Godt du var fornøyd og at prisen passet deg bra. På de aller fleste produkter fra Akai, Fender, Gibson, Martin, Taylor, Vox, Marshall etc ligger vi på nivå med de rimeligste i landet. Og gjør vi ikke det så skal vi klare å matche dem... :-) Bare hyggelig! Da er det bare å spille i vei. :-)
  5. Nei, det tror jeg ikke. Jeg er håpløs på begge deler, og mange jeg kjenner er vanvittig dyktige på begge deler. Tror snarere det er en korrelasjon mellom de to. Musikalitet, rytmikk og øving er viktige fellesfaktorer. Men det er nå min mening...
  6. Disclaimer: Jeg er medeier og driver Backstage Musikk og må derfor regnes som delvis upartisk i sammenligninger som dette. Allikvel prøver jeg å holde meg nogenlunde nøytral, og ang akustisk gitar er vi forhandler av Taylor, Martin, Gibson Guild, Yamaha, Furch, Seagull og de fleste store merkene, så jeg har ingen økonomiske interesser av å anbefale enkelte av disse merkene fremfor de andre. Her kommer nok en oppdatering på sammenligningen mellom Taylor og Martin (har også skrevet litt Guild, Furch og Gibson men det kommer når jeg har skrevet det ferdig). Tar først litt generell informasjon og hva gitarene har til felles. Generelt om akustiske gitarer og lyd En akustisk gitar påvirkes av et par ting. Treverket spiller selvfølgelig en viktig rolle, og det gjør også størrelse, men hvorfor er det en så stor lydmessig forskjell på en Martin HD-35, Taylor 810, Gibson Songwriter deluxe og Guild D-55? Spesifikasjonsmessig er de nesten identiske, men lydmessig er de helt forskjellige verdner. Grunnen til at de er så forskjellige er fordi produksjonsprosessen og ikke minst bracing har vanvittig mye å si på lyden. Du kan starte med de samme materialene og med små variasjoner i designet kan du få utrolig forskjellig lydresultat. Heligvis har de 4 store i gitarverden (Taylor, Martin, Gibson, Guild) beholdt sine individuelle identiteter. Dette er altfor generelt og kort, særlig siden alle merkene kommer med forskjellige treverk og konstruksjoner, så ikke ha dette som fasit, men som et utgangspunkt har Taylor den mest moderne lyden av de 4. Det meste av moderne pop/rock spilles på Taylor-gitarer, og skal man ha noe vanvittig allsidig faller de fleste ned på en Taylor eller Martin. Martin er jo den virkelig gamle traveren, og de har et gammeldags og all-round-preg som gjør at de passer bra til alt. Stort sett alt av gammel akustisk rock/pop er spilt med Martin-gitarer. Gibson har noe skittent og rått over lyden sin. På en måte litt ubehandlet og tøft. Guild har en lang tradisjon for folk/rock gitarer og handler i et slags mellomland mellom Martin og Gibson. Dermed er det et lite utforsket alternativ i Norge, men et godt alternativ hvis man liker karakteristikken til Martin, men vil ha noe litt røffere. Til sammen har de ca 90% av det akustiske High-end markedet i verden, så selv om det finnes mye annet spennende er ihvertfall de 4 store et lurt sted å begynne når man skal prøvespille. Kroppsformer Det finnes mange forskjellige kroppsformer å velge mellom. Siden Taylor har flest body shapes tar jeg utgangspunkt i dem (sortert etter størrelse), fordi de andre produsentene har shapes som ligger tett opptil. Grand Concert (Orchestra model hos de fleste andre): Dette er en relativt liten kroppsform og et veldig spennende valg av flere grunner. For det første gir de en veldig crisp, klar og balansert lyd som ikke er like ”boomy” som de større kroppsformene kan være. Grand Concerts er også ofte veldig gode til scenebruk både fordi små gitarer gjerne er lettspilte, men også fordi små balanserte gitarer er en lydteknikers drøm, og sluttresultatet ofte blir fantastisk, også hvis man ser etter en lyd ut av PA som ikke nødvendigvis er lik den akustiske. Beste måten å karakterisere denne kroppsformen blir vel som en swiss army knife som kan gå til det meste. Innvendinger kan ofte være at det blir for ”tynt”, men det gjelder hovedsaklig hvis du har en stor slem strummingbasert spillestil med mye trykk, og selv da kan det være midt i blinken hvis du ser etter en unik lyd. Grand auditorium: Denne kroppsformen er Taylors egne, og fra inntrednen i 1994 har Grand Auditorium-kroppsformen utviklet seg til å bli en av de absolutte bransjestandardene (sammen med dreadnought-formen). Den er så populær at selv Martin har begynt å komme med GA-formede gitarer (de kaller den grand performance). Hovedkarakteristikken til GA-formen er en balansert og jevn tone som sørger for at gitaren reflekterer karakteristikken i treverkene man velger og måten du selv spiller. Derfor er dette et veldig godt valg når man prøver ut hvilke treverk På generelt grunnlag kan man si at GA-formen passer til alle treverk (og særlig kombinert med Indian Rosewood, sapele eller ovangkol er det en perfekt studio/scene-kombinasjon for mange). Blant mahogany-gitarister er ofte dreadnough eller GS-formen veldig gode alternativer avhengig av hvilken karakteristikk man foretrekker. Dette er helt individuelt og må rett og slett prøves. Du får litt mer volum og bass enn Grand Concert-modellene. Mange av fordelene ved en grand concert beholder man naturligvis, men med en litt større og mer moderne lyd. Dreadnougt: Dette er den tradisjonelle klassiske gitarformen som har eksistert i snart 200 år. Mye har skjedd siden den tid, men det meste har også forblitt det samme. I gitarverden er det ikke nødvendigvis slik at større er bedre, men når man prøvespiller gitarer er ofte førsteinntrykket at stort = bra. Dermed har vi fått en ”loudness war”, litt som vi har i platebransjen. Noen dreadnougt-modeller er rett og slett lagd for å gi vanvittig mye volum og overtoner, nesten på grensen til å bli grumsete. Heldigvis har man et gigantisk spenn innenfor dreadnougt, så her finnes det ingen fasit. Lurer man på om man liker dreadnaugt-formen bør man ofte begynne med en liten Martin-runde og gå gjennom fullkvalitetsgitarene deres fra D-18 til HD-35 og se om noe i det spennet appelerer til deg. Bør også sammenlignes med Guild sine D40 (ligner på D-18) og D55 (ligner på HD28/35). Kort fortalt en gammel traver med en klassisk akustisk lyd, men spennet er så stort at det er vanskelig å si noe generelt om dreadnoughts. Grand Symphony: Dette er Taylors kroppsform som de stort sett får ha i fred, og noen produsenter har former som ligner, men de fleste er større jumbo-modeller. Dette er Taylors mest volumsterke gitar, men den er allikevel noe mer balansert enn dreadnought-modellene kan være (men de kan jo som sagt være mye rart). Du får rett og slett mer av alt. Ofte er dette en strumminggitarists drømmegitar, men mange fingerspillsgitarister ser også etter lyden i disse gitarene. Allikevel må tipset være å vurdere en slik hvis man vil ha en big bad strummer. Jumbo: Den vanlige oppfattelsen er at større gitar = større lyd, men hva skjer når man går for langt? En gitar på størrelse med et hus vil låte dødt, og et sted går faktisk grensen. Det ikke alle vet er at den går et stykke før de store jumbo-modellene. En stor jumbo 6-strenger vil ofte faktisk ganske smått, mer som en grand concert. Den store massen og de kraftige bracingene gjør at det skal ganske mye energi til for å få ”liv” i en jumbo. Så hvorfor bygger man disse beistene da? Rett og slett fordi man trenger noe å sette 12 strenger på. Med alt det ekstra spennet som er i en typisk 12-strenger vil gitarene bli balanserte og klare gitarer med et spenn fra Grand auditorium til Grand Symphony avhengig av øvrig konstruksjon. Min egen konklusjon er at jumboer er egnet til 12-strengere og ikke så mye annet (men som 12-strengere er de til gjengjeld ofte fantastiske). Grand Orchestra: Her har jeg ikke hatt tid til å oversette og gjøre meg ferdig ennå, så se videoene jeg har laget for 2 uker siden med Bob Taylor og Andy Powers. Dette er en variant av en Jumbo-shape, men laget for fingerspill i stedet for strumming. Se videoene så har man det meste av info. Skal få skrevet det i tekst når jeg har tid. Andre lydmessige faktorer: Bracing: Dette er spilene på innsiden av lokket og baksiden av gitaren som fungerer som skjellett. Det finnes mye å si om bracing, men det avhenger veldig av kroppsform. Treslag: Her er det igjen veldig vanskelig å finne en fasit. Se på diagrammet i vedlegget til denne posten. Bone Tone: Rett og slett klangen i fingrene og spillestilen din. Vanskelig å si noe om uten å ha hørt deg spille. Preferanser: Ingen som har lik smak. Jeg liker noe helt annet enn mange andre gitarister jeg kjenner, så "bra lyd" er et skummelt begrep å sysle med. "God gitar" derimot kan være objektivt. Fabrikk"signatur": Her er det mye forskjellig. Heldigvis er det ingen av de store som prøver å lage hverandres gitarer. De lager sine egne, og der bør du prøve alle de store fabrikatene før du bestemmer deg. Taylor generelt: Taylor har fabrikker i både USA og i Mexico. Baby og Big Baby har blitt produsert i mexico siden 2007, mens produksjonen av 100 og 200-serien ble flyttet dit i 2008. Noe så enkelt som den informasjonen har vært dødsklønete å få tak i, og hverken på gitarene eller på nettsidene står det opplyst hvilken fabrikk eller hvor gitaren kommer fra, og importøren kunne heller ikke svare meg på stående fot. Skillet mellom 200 og 300-serien har blitt veldig fornuftig etter at de flagget ut til Mexico. Alle gitarene som produseres i Mexico er laminatgitarer (sarg og bunn) og har et standard piezo-pickup-system. 300-serien og oppover har heltre i alle bauger og kanter, bygd i USA og kommer med et trepunkts magnetisk mikrofonsystem (taylor Expression system) som er en verden av forskjell fra 200-serien. Generelt sett kommer taylor fra fabrikk med gode strenger (i motsetning til f.eks Alhambra-gitarer som er knallbra, men med forferdelige strenger) , og dette er jo selvfølgelig en kjempefordel under prøving. Taylorgitarer har litt kryptisk numrering, men jeg skal forklare det kort: Første siffer i nummeret forklarer rangeringen av gitaren og treverk: 1xx, (mexico) 2xx (mexico), 3xx (USA), 4xx (USA) etc. Andre siffer viser deg om det er 6 eller 12 strenger: x1x (6-strenger), x5x (12-strenger). Tredje siffer avslører kroppsformen, xx0 (Dreadnought), xx2 (Grand Concert) xx4 (Grand Auditorium), xx8 (Grand Orchestra) Det er xx4 som gir den mest tradisjonelle taylor-lyden, og de aller fleste som skal ha seg en Taylor havner nok på en Grand Auditorium, men noen vil selvfølgelig også ha dreadnoughts. Vi har forløpig fokusert på xx4 i butikken vår fordi jumboene er rimelig sære og Grand Concert i mine ører ikke gir en like balansert tone, men på sikt er det jo også spennende å ha. Som de fleste andre produsenter har Taylor bokstaver etter modellbetegnelsen som f.eks ”ce” (cutaway electric) eller bare ”e” (electric). Martin generelt: Martin har en helt unik lyd, og ”crispy” er vel ordet som best beskriver den lyden. Enkelte jeg har diskutert med har sagt at de synes Martin låter for ”spinkelt”. Etter noen minutters diskusjon kommer det som oftest frem at de eneste Martin-gitarene de egentlig har hørt er DCX1KE og D16GT. Det er blant de aller brighteste og sprøeste Martin-gitarene, og dermed blir sammenligningsgrunnlaget med andre gitarmerker litt feil. Det er brighte gitarer, men det er store variasjoner mellom modellene. Strengene som sitter på er såvidt jeg har sett alltid Martin sine egne strenger, så et kjapt strengeskift endrer også karakteristikken til gitaren merkbart. Martin har en USA-fabrikk i Pennsylvania (Nazareth, PA for dem som er veldig interessert) og de har også en mexico-fabrikk. Martin har utrolig detaljert informasjon om hver modell på nettsidene sine. men akkurat som alle andre prøver de så godt de kan å skjule hvilke gitarer som er laget i Mexico og hvilke som ikke er det. Hvis Taylor sitt system på nummerering var komplisert (noe det egentlig ikke var) så er Martin sitt et sirkus. Det letteste blir vel å eksemplifisere: 000012C-28GTNE er f.eks en gitar med kroppsformen Grand Auditorium (0000), 12 strenger (12), Cutaway ( C ), 28-series styling (28), Glossy Top (GT) Nylonstrenger (N) og pickupsystem (E). Det er kanskje en litt usannsynlig kombinasjon, men tar du bort nylonstrengene så er det mer fornuftig med en gang. Spørsmål til det jeg har skrevet så langt? Skal prøve å skrive mer en annen gang, og gjerne med konkrete anbefalinger til merke/modell, men da hadde det vært supert om du skrev litt om hvilken lyd du ser etter og hva du ser etter i gitaren.
  7. Du har ikke nevnt noe om omfanget her. Driver du med opptak av akustiske kilder eller mye programmering? Vi selger mange lydkort årlig, og har flere hundre hi hjelper mer oppsett av maskiner. Under 1% av maskiner som kommer innom oss er for svake til å drive et typisk 10-spors hjemmestudio med 3 stereo VST-striper og 4 mono-spor. Selv det dobbelte er stort sett barnemat for en rimelig laptop rett fra hylla. Folk kjøper studiomaskiner til 15-20.000kr og høyttalere til 8, men bruker 2000kr på lydkortet (inkl convertere, presamper etc. Du får jo for all del ok lydkort til en billig penge, men på meg høres det ut som du er opptatt av å ha en skikkelig studiorig som kan følge deg i årevis. Da vil ofte det andre være mye viktigere. Mitt tips vil være å beskrive så grundig som mulig hva du skal gjøre, hvor mange spor, hvor mye ekspansjonsmuligheter du trenger, antall samtidige lydkilder og sjanger, samt totalbudsjett inkludert alt utstyr du trenger fra start til slutt og hva du har fra før. Først da vil du få skikkelig gode råd... :-)
  8. Hvor bor du? Hvis det er i Oslo-området kan vi møtes og jeg kan antageligvis fikse det for deg, men det kan bokstavlig talt være 100 grunner til problemene dine. ;-) Steinberg har forøvrig et eget forum, samt at du kan ta kontakt med en Emil Hansson hos Steinberg på support@stsupport.eu så hjelper han deg (forutsatt at du har kjøpt Cubase lovlig selvfølgelig)
  9. En ny tank er på lager hos Fender (sjekket nå) og bør koste deg ca 250kr (det er vår pris ihvertfall). Om den bør tåle det kommer an på om den har vært utsatt for noe kjipt eller blitt behandlet pent. ;-) Edit: produktnummer hos Fender er 002-8055-000 hvis du skal bestille en ny fra et annet sted.
  10. Høres veldig ut som fukt, ja. Eneste måten det er dekket av reklamasjonsrett er hvis du ikke ble informert om at luftfukting var nødvendig. Kjøp deg en solid luftfukter og håp på det beste. I mellomtiden kan du justere stolen (evt halsen avhengig av hva som er galt) for å slippe de verste symptomene. Husk å justere tilbake når fuktigheten har blitt bedre.
  11. Var den sånn helt fra du kjøpte den, eller har den blitt sånn? Høres veldig ut som gitaren har tørka og strengene hviler mot 16. Bånd (eller et annet bånd) pga ugjevnhet i gripebrettet. Hvis det var sånn da du kjøpte den er det antageligvis en reklamasjonssak. Dersom det har blitt sånn pga feil luftfuktighet kan det være åpent for diskusjon avhengig av om butikken informerte deg om luftfuktighet og potensielle problemer som følge av tørt klima. Hvor kjøpte du den? Bor du i nærheten av en butikk der de kan hjelpe deg?
  12. Har du en liten bulk rundt 14. bånd? Dette er vanlig på tradisjonelle halsfester for akustisk gitar over tid ettersom gripebrettet er limt til halsen t.o.m 14. bånd og limt til toppen på gitaren fra 14 bånd. Antageligvis må det gjøres en neck reset. Det er ikke sikkert det er nødvendig, men det er sansynlig hvis gitaren er gammel og det ikke er brukt luftfukter. Eneste som ikke har dette problemet er Taylor-gitarer som har en annen type halsinnfesting der gripebrettet er limt til halsen hele veien opp. Kan du si noe om hvilket merke, hvilken modell, hvor gammel den er og om du har brukt luftfukter? Evt hadde et bilde vært supert. Hvor i landet bor du? I nærheten av en kyndig butikk eller reparatør? Evt kjenner du noen som kan hjelpe deg? http://www.acousticguitarforum.com/forums/showthread.php?t=98413
  13. Halsbredden på Taylor sine nylonstrengere er 47,62mm (1 7/8") Stålstrengerne i USA-serien er forøvrig standard 44,45mm (1 3/4") mens mexico-serien er 42,8625mm (1 11/16"). USA-modeller kan forøvrig bestilles med hvilken som helst halsbredde som standard model option.
  14. Kan være flere ting som er grunnen, men reverben kan rett og slett være defekt fra fabrikk. Vi selger veldig mange Fender-forsterkere, og det er skjeldent, men vi har hatt noen forsterkere der reverben har vært død fra starten og må byttes. Har du kjøpt den ny i Norge? I såfall er det jo veldig lett: Lever tilbake og få en ny, evt få den reparert.
  15. Min teori er at den viktigste forskjellen er hvordan du spiller forskjellig på tykkere hals. Mange som mener mye rart om det. Jeg plukker det jeg liker best å spille på. Ofte er det mine bom, på grunn av spillbarhet (og lite øving) som påvirker lyden mest... :-)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.