Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Axe Fx - Er rør på vei ut av studioet?


joCCe

Anbefalte innlegg

Kanskje det med allsidigheten ikke er like viktig for alle?

Hvis jeg får mine fire grunnlyder med en Plexi, en '63 Vox AC30, eller en Fender Blackface,

så er det kanskje akkurat det jeg vil ha, og da er det mer enn nok for meg.

jeg kan også godt gjenta meg selv. Jeg kunne godt tenke meg Axe-Fx i et godt stereo rack.

Men jeg er samtidig litt redd for at til neste år så er Axe-Fx "sååå 2009",

og at det er nye profeter som menigheten slutter seg til.

Kanskje det er derfor jeg velger gamle forsterkerkonsepter?

Da slipper jeg å følge med på hva som er hippest og best til en hver tid,

og kanskje er det jeg som tjener mest på det i det lange løp?

Noen liker allsidighet, andre er fornøyd men en lyd. It`s all good :)

Kan godt hende Axe`n er såå last year neste år, men jeg har hatt min siden 2007 og ser ingen grunn til å bytte.

Med andre ord bryr jeg meg absolutt 0 om Axe`n ikke skulle være det hippe alternativet lengre.

Jeg får "min" lyd ut av den og that`s all that matters.

Vi er egentlig jævlig heldige da vi begge har forsterkerløsninger vi er fornøyd med!

Veldig mange gitarister blir jo aldri fornøyd hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 264
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Er selvsagt enig med deg når det gjelder B3, piano, Rhodes o.l type lyder.

Poenget mitt er at de(keyboardistene) er på jakt etter nye sounds osv mens vi gitarister stort sett kun er ute etter å gjennskape "the classics"

Jeg har bært nok Hammond (og Leslie) på spillinger i mitt liv at du kan gi meg en Nordlead anytime hehe.. Men nå er ikke jeg noen ordentlig keyboardist (og ihvertfall ingen organist eller pianist heller :) )

Nordleaden holder i massevis i lempe-sammenheng ja! ;)

Ellers er jeg med på tankegangen din, og når det gjelder gitaristers søken etter nye lyder, finnes det jo de som bruker både gitarynther osv, men en gitar er i utgangspunktet et helt annet instrument enn keyboard/synth. '

El-gitaren representerte jo i så måte en ny sound da den kom, og bla.a Hendrix har jo fått masse kred for å være nyskapende ifht. måter å bruke gitar/amp/effekter på, men etter det har det vel kanskje ikke vært like rivende utvikling. Noen forsøk på å tenke nytt har det jo vært, men heldigivis har det meste gått i glemmeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen liker allsidighet, andre er fornøyd men en lyd. It`s all good :)

Kan godt hende Axe`n er såå last year neste år, men jeg har hatt min siden 2007 og ser ingen grunn til å bytte.

Med andre ord bryr jeg meg absolutt 0 om Axe`n ikke skulle være det hippe alternativet lengre.

Jeg får "min" lyd ut av den og that`s all that matters.

Vi er egentlig jævlig heldige da vi begge har forsterkerløsninger vi er fornøyd med!

Veldig mange gitarister blir jo aldri fornøyd hehe

Jøss, da er vi jo nesten enige, og i hvert fall fornøyde begge to.

Litt av poenget mitt i debatten har ikke vært å protestere mot de holdningene du har her.

Mine rekasjoner kommer mer på grunn av utsagn som likner på "kast dine krykker og gå".

Ingen skal behøve bære på amper og cab lenger, frelseren er her, kast dine amper og følg med i tiden.

.. "Og hvis du ikke syns som oss, er du en bakstreversk idiot som ikke følger med i tiden,

og antakelig ønsker du deg tilbake til steinalderen, og sier nei til alt som er nytt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å definere hva en "boks" er, kan jo være et problem. Jeg som driver, og har drevet med IT i en del år, har innimellom hatt problemer med å fortelle de som trenger hjelp til hjemmenettverket sitt, for eksempel, at det de kaller en "ruter", og som de har fått fra bredbåndsleverandøren, kan kjøpes som følgende løse enheter:

Et modem

En router

En brannmur

En switch (huber er det ingen som bruker lenger)

Et trådløst accesspunkt

En printserver

For noen år siden, måtte man ha så mange enheter for å få tilsvarende funksjonalitet som det man nå får i en boks.

Det blir litt av samme greia. En axe er jo også "mange bokser i en", på samme måte som en del andre bokser som tilbys til en noe lavere pris. Den mangler forsterker, det er vel alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, da er vi jo nesten enige, og i hvert fall fornøyde begge to.

Litt av poenget mitt i debatten har ikke vært å protestere mot de holdningene du har her.

Mine rekasjoner kommer mer på grunn av utsagn som likner på "kast dine krykker og gå".

Ingen skal behøve bære på amper og cab lenger, frelseren er her, kast dine amper og følg med i tiden.

.. "Og hvis du ikke syns som oss, er du en bakstreversk idiot som ikke følger med i tiden,

og antakelig ønsker du deg tilbake til steinalderen, og sier nei til alt som er nytt"

Skjønner hva du mener.

Er med på at mange legger det fram som enten eller.

Jeg ønsker ikke fremstille det slik, -bare at det er et godt alternativ til tradisjonelle rigger.

Blir litt til at vi gitarister forsvarer det vi bruker og eier med nebb og klør, og blir veldig engasjert.

Hadde vi diskutert face to face hadde vi nok vært enda mer enige, er ofte ting blir litt borte mellom linjene i en forumdiskusjon som her :)

Som jeg også har nevnt tidligere er Axe først og fremst for de som liker å skru og fikle, og der har man jo eliminert mye

av det potensielle publikummet for den allerede, så det er såklart feil å si at den er en løsning for alle uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet med å kalle det en "multieffekt".

Greit nok at den har forsterkersimuleringer, men for alle andre enn gitarister (og til dels bassister?) er jo vreng å anse som en effekt.

Blir jo det samme som at man måtte kalt den "multieffekt og leslie- og ampsimulator" fordi den kan simulere en leslie.

Forstår at Fractal selv legger vekt på at den har flere muligheter enn mange andre multieffekter i sin produktbeskrivelse, men synes ikke vi også skal måtte gjøre det.

Når Axe-FXen kommer med innebygget sluttrinn kan vi heller begynne å kalle den en forsterker.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet med å kalle det en "multieffekt".

Greit nok at den har forsterkersimuleringer, men for alle andre enn gitarister (og til dels bassister?) er jo vreng å anse som en effekt.

Blir jo det samme som at man måtte kalt den "multieffekt og leslie- og ampsimulator" fordi den kan simulere en leslie.

Forstår at Fractal selv legger vekt på at den har flere muligheter enn mange andre multieffekter i sin produktbeskrivelse, men synes ikke vi også skal måtte gjøre det.

Når Axe-FXen kommer med innebygget sluttrinn kan vi heller begynne å kalle den en forsterker.

Vreng kan jo sees på som en effekt (Od/dist pedaler)

Men nå har jo Axe`n haugevis av cleanlyder, er en cleanlyd bygget opp fra grunnen også en effekt?

Effekter er jo gjerne noe man legger til signalet sitt.

Pedaler med en ren grunnlyd/kanal blir jo gjerne kalt en preamp, ikke en effekt/dist/boost whatever...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når det gjelder cleanlyder så farger de jo faktisk lyden (det er jo hele poenget), så på en måte kan man vel si at det er "noe man legger til signalet sitt".

Farger hvilken lyd? Du må jo ha en lyd å farge, altså en grunnlyd.

En cleanlyd er vel ikke noe du legger til signalet ditt?

Tror du misforstår meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De "cleanlydene" gjør jo noe med signalet fra gitaren din?

Kan gi meg et eksempel hvor noe i Axe-FXen på ingen måte kan kalles en effekt?

edit: Er fullt klar over at "multieffekt" ikke er helt perfekt, Axe-FXen gjør mye og "effekt" er ikke alltid en like bra beskrivelse, men ser ikke noe i veien med å kalle den nettopp en "multieffekt".

Vi kaller ikke en bil for "bil og lydanlegg" fordi den har bilstereo, det blir for mye jobb. Slike samlebegreper bruker vi jo som kjent for å gjøre det enklere.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De "cleanlydene" gjør jo noe med signalet fra gitaren din?

Kan gi meg et eksempel hvor noe i Axe-FXen på ingen måte kan kalles en effekt?

edit: Er fullt klar over at "multieffekt" ikke er helt perfekt, Axe-FXen gjør mye og "effekt" er ikke alltid en like bra beskrivelse, men ser ikke noe i veien med å kalle den nettopp en "multieffekt".

Vi kaller ikke en bil for "bil og lydanlegg" fordi den har bilstereo, det blir for mye jobb. Slike samlebegreper bruker vi jo som kjent for å gjøre det enklere.

Snakker ikke om det svakesignalet ut fra gitarpickuper, men et preamp/linje signal.

Jeg skiller mellom Preamp(altså forforsterkeren som forsterker opp signalet fra en pickup og lager din grunnlyd) og effekter som man legger til den grunnlyden.

Men samma for meg hva andre kaller den...

Cliff kaller det en preamp og det er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så og si alle effekter i gitarsammenheng kan da forsterke signalet på samme måte som en forforsterker skal.

I så måte kan jeg være enig i at det er en "preamp", men da er det jo så vanvittig mye annet som også kan kalles det.

Synes uten tvil at multieffekt er det mest beskrivende og det mest hensiktsmessige å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så og si alle effekter i gitarsammenheng kan da forsterke signalet på samme måte som en forforsterker skal.

I så måte kan jeg være enig i at det er en "preamp", men da er det jo så vanvittig mye annet som også kan kalles det.

Synes uten tvil at multieffekt er det mest beskrivende og det mest hensiktsmessige å bruke.

Så og si alle effekter? Nåja!

Du får ta det med Cliff,han kaller den en Preamp / effectprocessor... samma for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, er det HER dere er, istedet for å slakte/rose/anmelde vår siste låt, innspilt med utstyr ikke nyere enn fra 1973..(trommene er nyere,jaja)

Ovn i øvingslokalet ? Vi har jo nok rør som gløder ;-)

Er sikker på at jeg kunne spilt inn med en Axe-Fx, og fått skrudd noenlunde samme lyd,minus jævelskapen utstyret finner på av merkelige under-og overtoner og squeeks på uventede steder.

Som nevnt før,SUPERT at det kommer utstyr som gjør at mange får seg fin lyd, uten at man må være rør-guru og halvt døv før man er fornøyd.

Ha en fin søndag :-)

Per

Psst.Siden Hammond er nevnt, så tok jeg engang opp dette med Nordlead/Clavia med min Hammond C3/Leslie/Moog-mann..

Han så utrolig rart på meg,lenge.Veldig lenge.Følte jeg ble kortere,rar følelse.Har ikke vært tema siden.

Endret av Shreddhare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.