Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Axe Fx - Er rør på vei ut av studioet?


joCCe

Anbefalte innlegg

Jeg føler her for å referere til min anmeldelse av Axe-FX fra tidligere i høst, hvor jeg påpeker:

Axe-FX låter i utgangspunktet som en "miced up amp".

Tatt dette i betraktning, så er man NØDT til å foreta sammenligningen ved å følge en av disse to hovedprinsippene:

Alternativ 1: Man mikker opp de ekte ampene, og kjører all lytting/testing via monitorer i eget rom.

Alternativ 2: Man slår av kabinettsimuleringen i Axe-FX, og kjører den igjennom et tilnærmet "flatt" sluttrinn samt et vanlig gitarkabinett.

Ettersom GunnarpåMo vil høre simulering av høyttalerelementer også, så er han nok nødt til å finne seg i å kjøre testen etter alternativ 1. Verdens flotteste PA-anlegg og monitorer vil aldri gjøre Axe-FX i stand til å gi samme "spredningsvinkelspesifikke frekvensrespons" som det gitaristen hører når han står forran et ordinært gitarkabinett.

Dermed vil blindtesten ikke være til å stole på, da man kan finne ut "hva som er hva" ved å flytte seg litt frem og tilbake forran lydkilden, bøye seg litt ned, og dermed oppfatte at det er et 1-veis gitarkabinett som spiller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 264
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Som sagt så tror jeg ikke at noe proft opptak er saken å gjøre.

Men hva med en Axe og noen amper bak en vegg, slik at man ikke ser hva man spiller på.

La gitarister A/B teste og gjette hva som er hva, og hva som de syns låter best.

Helt fint at ting låter bra på digitalt opptak, og gjennom en PA,

men det er vel ikke der spillefølelsen med en elgitar kommer fra?

Denne tråden heter "Er rør på vei ut av studioet"...

Hvis man skal spille på noe bak en vegg, så må Axen nødvendigvis kjøres via en amp og en høyttalerkasse? Som tidligere nevnt, så har jeg ikke trua på at Axen sanker noen poeng sammnelignet med en vanlig amp + cab i samme rom (eller bak en vegg).

Hvis du ikke mener at ampene skal isoleres fullstendig da. I så fall, så er vi tilbake til spørsmålet om mikker og preamper. For da blir eneste lyttekilde studiomonitorer og da setter jeg mine kort på Axen igjen :)

Endret av joCCe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er vel hovedgrunnen til at jeg valgte å gå bort fra simulering rett i PA,

og tilbake tilvanlig ampbruk.

Jeg hverken sitter i studio, eller lytter i PA når jeg spiller gitar.

Ampen er en del av instrumentet som kalles elektrisk gitar,

og lyttinga direkte fra ampen, og interaksjonen mellom gitar og amp,

er noe av det jeg syns er aller viktigst for at jeg skal trives med gitarspillinga.

Edit: Ser at jeg er litt off topic her, men spillefølelse

kan være godt å ha med seg i studio også.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er vel hovedgrunnen til at jeg valgte å gå bort fra simulering rett i PA,

og tilbake tilvanlig ampbruk.

Jeg hverken sitter i studio, eller lytter i PA når jeg spiller gitar.

Ampen er en del av instrumentet som kalles elektrisk gitar,

og lyttinga direkte fra ampen, og interaksjonen mellom gitar og amp,

er noe av det jeg syns er aller viktigst for at jeg skal trives med gitarspillinga.

Ja, jeg vil ikke argumentere mot at en amp + cab låter fett. Jeg kjører et wet/dry/wet system med en Bogner 101B og en Guytron GT-100 med Axen som effekter ut i to 1x12 og ampen tørt ut i en 4x12. Stas, men ikke enkelt å fange på tape uten mikker og preamper til mangfoldige laken. Heller ikke spes gunstig å drasse med på spillinger.

Det går fint an å trives med begge deler. Axen er suveren til studiobruk for å få det til å låte fint på tape. Dessuten slipper du at naboen står og banker på døra mens du tracker gitarer til den nye låta di.

Edit:

Spillefølelsen i Axen skal ikke undervurderes. Den responderer fin-fint :)

Endret av joCCe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spillefølelsen i Axen skal ikke undervurderes. Den responderer fin-fint :)

Yes. Bruker den med (OUT2) Mesa 50/50 og 2x12/G25 og 2x12/V30. Det låter fett fra PA også, men liker dette oppsettet. Samtidig går OUT1 rett i PA med cabsim. Kan ha forskjellig miks på out1 og 2. Jeg har funnet lyden min, og den kan settes opp med div alternativer. Som å dra på en topp, men jeg slipper separate effekter. Vi som har den er oppsatt på si den låter dritbra, mens folk som ikke har teste DENNE enheten er: enten hypp på å teste den eller å si hvor dårlig den låter(spillefølelse etc) Jeg driter rett og slett i om den låter VOX, MARSHALL, MESA, Fender osv. Låter den bra??? Ja.

Hvis man ikke er hypp på å teste denne (eller andre produkter) bør man diskutere uten å komme med fakta(som man ikke har NOEN som helst forutsetning for å ha)

Diskusjon er morro, men med folk som har prøvekjørt bilen. Da kan det diskuteres. Da er det smaken som avgjør. Og smaken til folk flest kan de, i sin fulle rett ha. Men da kan de komme argumenter som er interessante :unsure:

Uansett en diskusjon som aldri kommer til å bli ferdig, så lenge det ikke kommer dødstraff for bruk av digital eller rør.. Da fortsetter det i rør/digital forum som er lukket for allmenheten... VG: Demonstrasjon mot loven om rørforsterkerforbud. Eller: Rørliga sprengt!!! Hehe... Ute av proposjoner, men et artig tankeeksperiment :D

Endret av Kriig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes. Bruker den med (OUT2) Mesa 50/50 og 2x12/G25 og 2x12/V30. Det låter fett fra PA også, men liker dette oppsettet. Samtidig går OUT1 rett i PA med cabsim. Kan ha forskjellig miks på out1 og 2. Jeg har funnet lyden min, og den kan settes opp med div alternativer. Som å dra på en topp, men jeg slipper separate effekter. Vi som har den er oppsatt på si den låter dritbra, mens folk som ikke har teste DENNE enheten er: enten hypp på å teste den eller å si hvor dårlig den låter(spillefølelse etc) Jeg driter rett og slett i om den låter VOX, MARSHALL, MESA, Fender osv. Låter den bra??? Ja.

Hvis man ikke er hypp på å teste denne (eller andre produkter) bør man diskutere uten å komme med fakta(som man ikke har NOEN som helst forutsetning for å ha)

Diskusjon er morro, men med folk som har prøvekjørt bilen. Da kan det diskuteres. Da er det smaken som avgjør. Og smaken til folk flest kan de, i sin fulle rett ha. Men da kan de komme argumenter som er interessante :unsure:

Uansett en diskusjon som aldri kommer til å bli ferdig, så lenge det ikke kommer dødstraff for bruk av digital eller rør.. Da fortsetter det i rør/digital forum som er lukket for allmenheten... VG: Demonstrasjon mot loven om rørforsterkerforbud. Eller: Rørliga sprengt!!! Hehe... Ute av proposjoner, men et artig tankeeksperiment :D

Oooops you did it again....

Hva er det med denne hypen dere holder på med som gjør at dere diskvalifiserer

alle som ikke har prøvd fra å mene noe?

Som det har vært sagt mange ganger før: DET DER ER IKKE NOE NYTT.

Det bare låter bedre enn tidligere versoner.

Forstår derfor ikke at du mener at alle som ikke har prøvd en Axe Fx

er eksludert fra å MENE NOE OM KONSEPTET.

Men din logikk er altså at ingen bør mene noe om ting de ikke har prøvd.

Det har faktisk en del ekstreme konsekvenser, hvis det overføres til andre ting enn gitarutstyr.

Det jeg ser er en ny bølge med rackutstyr ala 80's,

hvor preamp+effektrack er erstattet av en enhet: Axe Fx.

Stereo effekter og Steve Lukather-lyd er tilbake.

Den andre bølgen er Axe Fx rett i PA med egen gitarmonitoring

innkjøpt for lytting ved bruk av Axe Fx.

Dette er heller ikke noe nytt, men har vært vanlig opplegg

for keyboardister i en del år nå.

Så hva er egentlig nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooops you did it again....

Hva er det med denne hypen dere holder på med som gjør at dere diskvalifiserer

alle som ikke har prøvd fra å mene noe?

Som det har vært sagt mange ganger før: DET DER ER IKKE NOE NYTT.

Det bare låter bedre enn tidligere versoner.

Forstår derfor ikke at du mener at alle som ikke har prøvd en Axe Fx

er eksludert fra å MENE NOE OM KONSEPTET.

Men din logikk er altså at ingen bør mene noe om ting de ikke har prøvd.

Det har faktisk en del ekstreme konsekvenser, hvis det overføres til andre ting enn gitarutstyr.

Det jeg ser er en ny bølge med rackutstyr ala 80's,

hvor preamp+effektrack er erstattet av en enhet: Axe Fx.

Stereo effekter og Steve Lukather-lyd er tilbake.

Den andre bølgen er Axe Fx rett i PA med egen gitarmonitoring

innkjøpt for lytting ved bruk av Axe Fx.

Dette er heller ikke noe nytt, men har vært vanlig opplegg

for keyboardister i en del år nå.

Så hva er egentlig nytt?

Hvordan synes du den nye Audi A6 er å kjøre?? Hvis du kjørte Audi på 80-tallet vet du jo hvordan den nye er.. eller?? Ikke noe direkte til deg i utgangspunktet, men du er i forsvarsposisjon. Greit nok. Men du skjønner poenget, hvis du tar deg tid til det. Konseptet kan diskuteres, men ikke produktet i seg selv. Det har du ikke testet. Du liker ampene dine. Jeg hadde sikkert likt de også. Jeg hyper ikke produktet. Jeg sier hva jeg mener om det ETTER at jeg har prøvd det ut skikkelig. Jeg har aldri sagt at Victoria Amps låter bra eller dårlig. Låter kult på plate, men om det låter bra for meg??? Vet ikke.. Har ikke prøvd en. Hva er ditt poeng? At jeg liker lyden jeg spiller med, eller at du ikke liker lyd/oppsett jeg har. Hver mann sin greie.. Jeg synes det er knall at det finnes sider som dette. Her får man info om nye og gamle ting. Axe-Fx hadde jeg nok ikke hørt om før jeg kom hit. JEG er glad jeg kjøpte den, men som jeg har skrevet før. Liker du ditt oppsett så hold deg til det. Dette er for gitarister som har LYST til å prøve dette. Da kan de få info her. Sluttpoenget mitt er at ditt synspunkt, FØR jeg kjøpte Axe'n, ble ikke så veldig interessant. Kun fordi du synser om konseptet. Som interessent for et produkt, vil jeg ha info fra bruker. Ikke selgere og synsere som snakker om konseptet. Direktet overført: gå på sider for mobiltelefoner. Akkurat samme diskusjonen der om Sony Ericsson, Nokia, iPhone. Kaster rundt seg om meninger om produkter de har lest om (eller fordi de ikke liker konseptet/merket, men ikke har tatt i engang. Beklager, men for meg personlig, blir det for tynt. Du har din fulle rett, som jeg, til å mene hva du vil. Jeg personlig legger ikke så mye i det. For meg så funker det som faen.

Det er jo faktisk fler her som bruker axe'n kun som FX enhet. Vet ikke om de synes axe'n låter dårlig som preamp, men de har jo en lyd de digger. Bortsett fra det, er jeg enig med deg. Amp låter tøft.

Hvis du bor i Oslo-området kan du komme å teste en dag. Da kan vi diskutere... Jeg kommer fortsatt til å like oppsettet mitt, men jeg synes du fortjener å sjekke det ut. Ikke minst for å kunne si at DET låter bra, eller at det suger balle.. Hvis man snakker av erfaring får man mer kred.. Dessuten legger jeg ned stridsøksa. Det er herved jul ^_^

Ser at dette kan være provoserende. Ikke ment sånn. Hadde vi tatt en øl sammen, så hadde vi nok vært enig i mye :D

Endret av Kriig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det kun Luke som låter Luke. Når Luke testa riggen til Van Halen låt det fortsatt Luke. Bare på en Marshall.. Som Guthrie Govan sa nå på lørdag. 99% ligger innafor skjorta. Garantert!!! Han var en kul fyr, forresten. Vi fikk bli med på nachspiel. Det var knall :lol::D

GOD JUL!!!

Endret av Kriig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan synes du den nye Audi A6 er å kjøre?? Hvis du kjørte Audi på 80-tallet vet du jo hvordan den nye er.. eller?? Ikke noe direkte til deg i utgangspunktet, men du er i forsvarsposisjon. Greit nok. Men du skjønner poenget, hvis du tar deg tid til det. Konseptet kan diskuteres, men ikke produktet i seg selv. Det har du ikke testet. Du liker ampene dine. Jeg hadde sikkert likt de også. Jeg hyper ikke produktet. Jeg sier hva jeg mener om det ETTER at jeg har prøvd det ut skikkelig. Jeg har aldri sagt at Victoria Amps låter bra eller dårlig. Låter kult på plate, men om det låter bra for meg??? Vet ikke.. Har ikke prøvd en. Hva er ditt poeng? At jeg liker lyden jeg spiller med, eller at du ikke liker lyd/oppsett jeg har. Hver mann sin greie.. Jeg synes det er knall at det finnes sider som dette. Her får man info om nye og gamle ting. Axe-Fx hadde jeg nok ikke hørt om før jeg kom hit. JEG er glad jeg kjøpte den, men som jeg har skrevet før. Liker du ditt oppsett så hold deg til det. Dette er for gitarister som har LYST til å prøve dette. Da kan de få info her. Sluttpoenget mitt er at ditt synspunkt, FØR jeg kjøpte Axe'n, ble ikke så veldig interessant. Kun fordi du synser om konseptet. Som interessent for et produkt, vil jeg ha info fra bruker. Ikke selgere og synsere som snakker om konseptet. Direktet overført: gå på sider for mobiltelefoner. Akkurat samme diskusjonen der om Sony Ericsson, Nokia, iPhone. Kaster rundt seg om meninger om produkter de har lest om (eller fordi de ikke liker konseptet/merket, men ikke har tatt i engang. Beklager, men for meg personlig, blir det for tynt. Du har din fulle rett, som jeg, til å mene hva du vil. Jeg personlig legger ikke så mye i det. For meg så funker det som faen.

Det er jo faktisk fler her som bruker axe'n kun som FX enhet. Vet ikke om de synes axe'n låter dårlig som preamp, men de har jo en lyd de digger. Bortsett fra det, er jeg enig med deg. Amp låter tøft.

Hvis du bor i Oslo-området kan du komme å teste en dag. Da kan vi diskutere... Jeg kommer fortsatt til å like oppsettet mitt, men jeg synes du fortjener å sjekke det ut. Ikke minst for å kunne si at DET låter bra, eller at det suger balle.. Hvis man snakker av erfaring får man mer kred.. Dessuten legger jeg ned stridsøksa. Det er herved jul ^_^

Ser at dette kan være provoserende. Ikke ment sånn. Hadde vi tatt en øl sammen, så hadde vi nok vært enig i mye :D

Det er vel heller valget av transportmiddel det handler om her,

ikke om hvilken modell jeg har testet fra Audi.

Jeg velger transportmiddel, mobiltelefoner, rusmiddler, mat, og mye annet

ut i fra hva jeg har behov for, og hvilke meninger jeg har om det.

Jeg trenger f.eks. ikke teste heroin for å si at jeg foretrekker å ta en øl i stedet.

Jeg kjøper heller ikke en dritdyr mobil med mengder av funksjoner jeg vet at jeg ikke

har bruk for, og som jeg ikke kommer til å bruke.

Jeg forbeholder meg derfor retten til å synse om mangt og meget uten å testet det,

siden det er den vanligste begrunnelsen for de valg jeg gjør i livet.

I grunnen er det ikke noe annet enn synsing du holder på med heller.

Forskjellen er at du har testet noe jeg ikke har.

Ellers tror jeg det er helt greit å la diskusjonen stoppe der,

og ønske hverandre god jul.

Hadde vært hyggelig å ta en øl med deg.(men ikke heroin, selv om jeg ikke har testet det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller valget av transportmiddel det handler om her,

ikke om hvilken modell jeg har testet fra Audi.

Jeg velger transportmiddel, mobiltelefoner, rusmiddler, mat, og mye annet

ut i fra hva jeg har behov for, og hvilke meninger jeg har om det.

Jeg trenger f.eks. ikke teste heroin for å si at jeg foretrekker å ta en øl i stedet.

Jeg kjøper heller ikke en dritdyr mobil med mengder av funksjoner jeg vet at jeg ikke

har bruk for, og som jeg ikke kommer til å bruke.

Jeg forbeholder meg derfor retten til å synse om mangt og meget uten å testet det,

siden det er den vanligste begrunnelsen for de valg jeg gjør i livet.

I grunnen er det ikke noe annet enn synsing du holder på med heller.

Forskjellen er at du har testet noe jeg ikke har.

Ellers tror jeg det er helt greit å la diskusjonen stoppe der,

og ønske hverandre god jul.

Hadde vært hyggelig å ta en øl med deg.(men ikke heroin, selv om jeg ikke har testet det)

Det er sant. Jeg SYNES det låter fett... Hm.. Det var enden på den. God jul, og spell fett :D

post-6807-126165640918_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.