Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Axe Fx - Er rør på vei ut av studioet?


joCCe

Anbefalte innlegg

  • Svar 264
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 1 month later...

Hvis du spør de fleste keyboardister, tror jeg de ville valgt et ekte Hammond B3 eller et ordentlig flygel (til orgel og piano-lyd) hvis de hadde sluppet å bære det. ;)

Poengterer igjen at jeg ikke har noe i mot teknologiske framskritt, også på gitarfronten, men som gunnarpåmo sier, er det fortsatt en organisk sjarm og følelse med en god rørforsterker som den digitale teknologien kanskje ikke helt har greid å gjenskape foreløpig. (Har ikke prøvd Axe, enda)

Når det er sagt, bruker jeg selv Guitarrig i hjemmestudioet, og synes det funker ok, men hovedårsaken til at jeg foretrekker det, er at det er veldig enkelt å bruke, jeg slipper å jage familien ut av huset når jeg skal gjøre opptak, det faktum at jeg kan forandre ampsettinger totalt etter at sporet er innspilt og ikke. minst slipper jeg jobben med oppkobling av hele sulamitten.

Ut i fra det jeg har hørt og lest om Axe, kunne jeg godt tenkt meg en til hjemmestudiobruk, men den er foreløpig alt for dyr. Den kommer snart som plug-in også, etter det jeg har lest, og det kan fort bli veldig interessant.

Hehe.. Hadde jeg hatt råd til DET, og folk til å bære det, hadde jeg gjerne fått Bob Bradshaw til å sette opp en rigg med 10-20 av ampene som er i Axe-Fx. Og spilt med det ute... Men da snakker vi om at til KUNNE gått galt. 15 rør amper som flyttes rundt.... Men for en våt drøm. Hehe... Nei, Axe er MIN greie.. MEN: IKKE alle andre sin. Helt topp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne nevne noe her, og det er det jeg vil kalle "lydflate". Altså en stor flate med lyd vi kan høre på.

Noe av grunnen til at for eksempel et symfoniorkeser låter helt fantastisk, er selvsagt alle de dyktige musikerene, men også at orkesteret beslaglegger mange kvadratmeter med lydvegg vi hører på. Verdens beste og mest nyanserte høyttaler. De som ikke har prøvd det, bør komme seg på en symfonikonsert umiddelbar. Det er faktisk skikkelig rått.

Jeg er av de heldige som har hatt anledningen til å legge pølsefingrene mine ned på et fullskala Steinway flygel. Totalt ufortjent, og perler for svin og alt det der, men for en lyd! Det er nesten euforisk å oppleve noe slikt. Det er ikke snakk om at "det var så stemt" eller andre ting, men for en lydflate! Klangen fylte rommet, meg selv og alt rundt.

Det samme med en Leslie. Det er en utrolig innretning. Har du hørt en oppmikket, oppsøk et sted der den kan få vise deg hva den kan uten å ha blitt forflatet av en PA. Det er aldeles nydelig. Noe man knappest glemmer. Lydflate.

Slik kan jeg fortsette å skrive om store kor, og så videre, men enhver gitarforsterker som har en brukbar lydflate, vil låte mye bedre enn en som ikke har det. Det vil si at veldig enkelt og upresist sagt, så vil en 4x12 være mye fetere enn en 1x10. Rett og slett fordi at lyden kommer fra en stor flate. Når det gjelder elektrisk forsterkede instrumenter, er det ikke like enkelt, men poenget er der like fullt. En liten billig øvingsforsterker, koblet til den lydflaten jeg maser om, vil låte mye bedre.

En Axe i et headset lager aldri noe slikt. Det tror jeg ikke er mulig å simulere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne nevne noe her, og det er det jeg vil kalle "lydflate". Altså en stor flate med lyd vi kan høre på.

Noe av grunnen til at for eksempel et symfoniorkeser låter helt fantastisk, er selvsagt alle de dyktige musikerene, men også at orkesteret beslaglegger mange kvadratmeter med lydvegg vi hører på. Verdens beste og mest nyanserte høyttaler. De som ikke har prøvd det, bør komme seg på en symfonikonsert umiddelbar. Det er faktisk skikkelig rått.

Jeg er av de heldige som har hatt anledningen til å legge pølsefingrene mine ned på et fullskala Steinway flygel. Totalt ufortjent, og perler for svin og alt det der, men for en lyd! Det er nesten euforisk å oppleve noe slikt. Det er ikke snakk om at "det var så stemt" eller andre ting, men for en lydflate! Klangen fylte rommet, meg selv og alt rundt.

Det samme med en Leslie. Det er en utrolig innretning. Har du hørt en oppmikket, oppsøk et sted der den kan få vise deg hva den kan uten å ha blitt forflatet av en PA. Det er aldeles nydelig. Noe man knappest glemmer. Lydflate.

Slik kan jeg fortsette å skrive om store kor, og så videre, men enhver gitarforsterker som har en brukbar lydflate, vil låte mye bedre enn en som ikke har det. Det vil si at veldig enkelt og upresist sagt, så vil en 4x12 være mye fetere enn en 1x10. Rett og slett fordi at lyden kommer fra en stor flate. Når det gjelder elektrisk forsterkede instrumenter, er det ikke like enkelt, men poenget er der like fullt. En liten billig øvingsforsterker, koblet til den lydflaten jeg maser om, vil låte mye bedre.

En Axe i et headset lager aldri noe slikt. Det tror jeg ikke er mulig å simulere.

Skjønner poenget, det meste låte kubjelle i headsett, men hva har dette med Axe-Fx i seg selv å gjøre?? Jeg bruker Axe'n som en preamp. Axe-->Mesa 50/50-->2 stk 2x12". Flytter akkurat like mye lyd som Mesa Tremoverb'n som den andre gitaristen bruker. Vurderer 2 stk 2x12 til. Fordi det ser dritkult ut, og fordi det gir mer massiv punch. Som var ditt poeng. Flere høyttalere/Kabinetter = større flate = fetere/mer massiv lyd.

OG: De som kjører rett i PA, får kanskje ikke alltid denne punch'en, men de som står foran PA'n vil få det de skal. Hvis jeg hadde hatt gig flere ganger i uka, ville jeg kun kjørt direkte. Spiller ikke ute SÅ ofte, så jeg bærer heller endel de gangene, for å få den lyden i ryggen. :D

Som amerikanere sier om bilmotorer: There is no replacement for displacement. (Forøvrig uten sammenligning, men du skjønner poenget) :rolleyes:

Endret av Kriig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå har jeg endelig fått koblet den opp mot Axe-EDIT og nå er det en drøm å skru!

Hvis det er noe negativt med denne boksen er det at den har alt for mange muligheter.

Noen som har prøvd de Red Wire kabinetene?

De lurer jeg på også. Virker som det er skikkelig feit lyd med de. Får knall lyd ut av orginal IR'ene også.. Bortsett fra det er jeg helt enig med deg... Spesielt med 9.0 ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.