Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Axe Fx - Er rør på vei ut av studioet?


joCCe

Anbefalte innlegg

For de som har sett Muppet Show; husker dere de to gamle gubbene som satt på galleriet og klaget på alt? Jeg er sikker på at de var gitarister ^_^ Vi er noen skikkelige gamle grinebitere som er skeptiske til alt som er laget senere enn 1959.

1. Dersom "bare" to eller tre av amp-moduleringene er fantastiske, men resten kun er halvgode, har du fremdeles gjort et varp. Tenk på hva det koster å skaffe seg et par skikkelig gode rørforsterkere, så ser du at Axe Fx egentlig ikke er *så* dyr. Dessuten; skal du bære på plass både en Fender Bassman og en svær Marshall er du ganske sliten i armene etterpå (og ikke veldig presis i fingerspillet de neste 15 minuttene...). Hører av og til folk som klager over at f.eks. Soldano-emuleringen til Vox bare er sånn 89,7% korrekt, og dermed er alt fra Vox bare møl. Tror det er lett å få en forventning om at absolutt *alle* emuleringene i et produkt skal være tipp-topp, men det blir fort som å kjøpe seg en Fender-amp og etterpå klage over at den ikke høres ut som en Marshall...

2. Gitarister er mer konservative enn nitti år gamle nonner; dersom en forsterker ikke låter helt likt f.eks. en Fender Twin Reverb så rynker de på nesen. Selv om de egentlig ikke husker helt presis hvordan Twin Reverb'en høres ut, og selv om moduleringen faktisk kan være bedre - men det er det vel ingen som vil innrømme... B)

3. Tror vi kan lære noe av fiolinistene; de jakter på tone og ikke på alskens effekter og stæsj. Jeg innrømmer at jeg synes det er fryktelig artig å prøve ut ulike effekter og amper, men dersom jeg ikke treffer akkorden riktig høres det ikke bra ut uansett. Axe Fx gir nok veldig gode muligheter for å skreddersy tonen, men jeg har inntrykk av at den passer best for folk som er bevisste på hva slags lyd de er ute etter. Dersom målet bare er å prøve mest mulig ulikt kan det være like greit å kjøpe seg en Pod.

4. Kommer jeg til å kjøpe Axe Fx? Neppe, jeg er fornøyd med de forsterkerne jeg har - hvorav to med rør, og vil jeg leke meg litt går jeg løs på min Vox Tonelab. Men jeg skjønner godt hvorfor noen velger å skaffe seg Axe Fx - og så får vi andre bare ønske lykke til med editeringen av patch'ene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 264
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

For de som har sett Muppet Show; husker dere de to gamle gubbene som satt på galleriet og klaget på alt? Jeg er sikker på at de var gitarister ^_^ Vi er noen skikkelige gamle grinebitere som er skeptiske til alt som er laget senere enn 1959.

1. Dersom "bare" to eller tre av amp-moduleringene er fantastiske, men resten kun er halvgode, har du fremdeles gjort et varp. Tenk på hva det koster å skaffe seg et par skikkelig gode rørforsterkere, så ser du at Axe Fx egentlig ikke er *så* dyr. Dessuten; skal du bære på plass både en Fender Bassman og en svær Marshall er du ganske sliten i armene etterpå (og ikke veldig presis i fingerspillet de neste 15 minuttene...). Hører av og til folk som klager over at f.eks. Soldano-emuleringen til Vox bare er sånn 89,7% korrekt, og dermed er alt fra Vox bare møl. Tror det er lett å få en forventning om at absolutt *alle* emuleringene i et produkt skal være tipp-topp, men det blir fort som å kjøpe seg en Fender-amp og etterpå klage over at den ikke høres ut som en Marshall...

2. Gitarister er mer konservative enn nitti år gamle nonner; dersom en forsterker ikke låter helt likt f.eks. en Fender Twin Reverb så rynker de på nesen. Selv om de egentlig ikke husker helt presis hvordan Twin Reverb'en høres ut, og selv om moduleringen faktisk kan være bedre - men det er det vel ingen som vil innrømme... B)

3. Tror vi kan lære noe av fiolinistene; de jakter på tone og ikke på alskens effekter og stæsj. Jeg innrømmer at jeg synes det er fryktelig artig å prøve ut ulike effekter og amper, men dersom jeg ikke treffer akkorden riktig høres det ikke bra ut uansett. Axe Fx gir nok veldig gode muligheter for å skreddersy tonen, men jeg har inntrykk av at den passer best for folk som er bevisste på hva slags lyd de er ute etter. Dersom målet bare er å prøve mest mulig ulikt kan det være like greit å kjøpe seg en Pod.

4. Kommer jeg til å kjøpe Axe Fx? Neppe, jeg er fornøyd med de forsterkerne jeg har - hvorav to med rør, og vil jeg leke meg litt går jeg løs på min Vox Tonelab. Men jeg skjønner godt hvorfor noen velger å skaffe seg Axe Fx - og så får vi andre bare ønske lykke til med editeringen av patch'ene :P

Bare sånn for å pirke..

Modulering= Chorus, flanger, phaser osv.

Modelering derimot ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i nærheten, TROR jeg..

Tro kan man gjøre i kirka!

Så du sitter i kirka?

Uannsett - jeg hverken vet eller tror noe, da jeg ikke har prøvd hverken Axe eller Eleven. Men jeg synes å merke en viss (muligens ubevist) tone av "snobberi" etter hvert.

Axe = the new boutique :D

Men som jeg sa tidligere - det er jo fult mulig at lyden i Axe er mye bedre en Eleven og at snoberiet foreløpig er begrunnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verkar ju onekligen som om Axe Fx är en bra produkt och efter att jag har hört ljudklipp så blir jag också sugen på att testa en. Men då är frågan, har Fractal hittat något så unikt som ingen annan kan kopiera inom en inte alltför lång framtid? Eller hur nära ligger Vox, Zoom, Boss och de andra att få till en lika bra (subjektivt, jag vet) multieffekt/preamp? För mig hade det varit ett klart intressantare köp om den fanns som golveffekt och jag antar också att om tex Boss släpper en liknande produkt så blir den i tillägg billigare.

När allt kommer omkring, är Axe FX något annat än en avancerad och välljudande multieffekt/preamp (no offense :) )? Det är snack om att man bara kan ta Axe FX:en på ett gig och plugga in, men det har ju Vox, Zoom och Boss också tänkt med sina produkter. Bara att de kanske inte har klarat att få de till att låta lika bra.. eller är det något jag har missat? Obs, det här är inte menat som dissing av Axe, jag bara undrar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verkar ju onekligen som om Axe Fx är en bra produkt och efter att jag har hört ljudklipp så blir jag också sugen på att testa en. Men då är frågan, har Fractal hittat något så unikt som ingen annan kan kopiera inom en inte alltför lång framtid? Eller hur nära ligger Vox, Zoom, Boss och de andra att få till en lika bra (subjektivt, jag vet) multieffekt/preamp? För mig hade det varit ett klart intressantare köp om den fanns som golveffekt och jag antar också att om tex Boss släpper en liknande produkt så blir den i tillägg billigare.

När allt kommer omkring, är Axe FX något annat än en avancerad och välljudande multieffekt/preamp (no offense :) )? Det är snack om att man bara kan ta Axe FX:en på ett gig och plugga in, men det har ju Vox, Zoom och Boss också tänkt med sina produkter. Bara att de kanske inte har klarat att få de till att låta lika bra.. eller är det något jag har missat? Obs, det här är inte menat som dissing av Axe, jag bara undrar.

Det låter og føles som en ekte amp. Ikke som en nesten-kopi-av-en-amp. Det må faktisk prøves. Samtidig er det kun kvalitetsdeler, fremfor lavpris deler. Dersom Boss klarer å lager tilsvarende, kommer det til å koste det også... Tror jeg da :blink:

Har en GT-8, har testa Line6, Behringer etc. Har et godt stykke igjen, men det kommer etter. Spørs hvor lang tid det vil ta. Teknologien går fremover. Og de som skriver algoritmerne blir flinkere for hver dag. Per idag er det ingenting jeg har testet som er i nærheten...

Stiller du ikke spørsmål, så får du ikke svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du sitter i kirka?

Uannsett - jeg hverken vet eller tror noe, da jeg ikke har prøvd hverken Axe eller Eleven. Men jeg synes å merke en viss (muligens ubevist) tone av "snobberi" etter hvert.

Axe = the new boutique :D

Men som jeg sa tidligere - det er jo fult mulig at lyden i Axe er mye bedre en Eleven og at snoberiet foreløpig er begrunnet :)

Haha... Ser den.... NÅ.. :blink:

Var nå, som deg, en tanke. Mulig Eleven låter dritbra, men iom at jeg akkurat har kjøpt axe-fx, kan jeg jo ikke innrømme at den ikke er best. Hehe :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, om noen lager et produkt som låter like bra kommer jeg fortsatt til å velge axen. Ingen slår cliff på support.

En bruker på forumet foreslo en endring i reverb-alroritmen for å få få en mer boingy surf-reverb og et par uker etterpå var det på plass i ny firmware.

Det hører også med til historien at den nye firmwaren inneholdt en bug. Det ble fikset over natten.

Skulle likt å se boss eller line6 prøve seg på den slags support

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, om noen lager et produkt som låter like bra kommer jeg fortsatt til å velge axen. Ingen slår cliff på support.

En bruker på forumet foreslo en endring i reverb-alroritmen for å få få en mer boingy surf-reverb og et par uker etterpå var det på plass i ny firmware.

Det hører også med til historien at den nye firmwaren inneholdt en bug. Det ble fikset over natten.

Skulle likt å se boss eller line6 prøve seg på den slags support

Sendte mail til de nå på søndag. Fikk svar etter 15-20 min.. På en SØNDAG!!!!! Prøv den hos Boss eller Line6... Eller Roland Norge eller Luthman :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, om noen lager et produkt som låter like bra kommer jeg fortsatt til å velge axen. Ingen slår cliff på support.

En bruker på forumet foreslo en endring i reverb-alroritmen for å få få en mer boingy surf-reverb og et par uker etterpå var det på plass i ny firmware.

Det hører også med til historien at den nye firmwaren inneholdt en bug. Det ble fikset over natten.

Skulle likt å se boss eller line6 prøve seg på den slags support

Sendte mail til Fractal på SØNDAG og fikk svar etter 15-20 min. Prøv det hos Boss, Line6, Roland Norge eller Luthman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotbrettet fra Fractal:

FRACTAL AUDIO MFC101 MIDI FOOT CONTROLLER

16 ga. steel chassis. 'Stepped' design makes accessing buttons less error prone.

21 rugged stomp-style switches configurable as 10 preset and 8 IA or 5 preset and 13 IA. The other three switches are bank up, down and shift.

Huge 20 character transflective LCD can even be read in direct sunlight.

Six external inputs. Inputs can be configured as expression pedals or footswitches.

7-pin MIDI Out compatible with Axe-Fx phantom powering.

Remote tuner capability.

Axe-Fx mode reads preset name directly from Axe-Fx. No need to program preset name.

Expected to ship fourth quarter 2009 - price to be announced.

Dette vil bli vist frem på L.A. Amp Show 6.oktober. Noen "bilder" fra Fractal forumet å kikke på så lenge.

Fractal Audio Systems • View topic - MFC101 pics!!!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jodå, en bra support är såklart ett stort plus och jag är enig i att det är en bra sak att stötta en firma som verkar brinna för sin produkt (det är det intrycket jag har fått av denna Cliff utan att veta mer om det). Men support kostar ju också och är antagligen inbakat i prisen på Axen och priset är ju ganska stivt (jo, man kan argumentera med att man får mycket för pengarna men det är fortfarande mycket pengar). Support har kanske de större företagena kuttat in på, vilket har gjort produkterna billigare. Jag tror liksom inte att han Cliff sitter på sin fritid och fixar och ordnar, han skrattar nog hela vägen till banken han också, och det kanske han är väl värd :) . Om Boss eller Zoom kommer med en produkt som låter lika bra i pedalform för en tredjedel av priset så blir det i alla fall klart intressantare för min del (det går såklart lika bra om Fractal gör det). Jag tycker inte om att ta med de allra dyraste grejerna när jag giggar, det blir oftast öl, morro och dans med i bilden :) . Inte ta detta som klag på Axen, det verkar vara ett känsligt ämne(vilket i och för sig är ganska rart).

Det mesta av digitala grejer blir ju bättre och bättre så det ska bli intressant att höra hur multieffekterna låter om några år, kanske redan nästa generation låter killer? Vi har släpat på tunga toppar länge nu, tänk så skönt det vore att ha en multieffekt lika stor som en Zoom G2.1u med killerljud som kanske till och med inkluderar en inbyggd poweramp :) . Just nu är jag nöjd med att jag får plats med amp (Tiny Terror) och pedalbrett i en trillekoffert i en storlek som man nästan (6 cm i från)kan ta som handbagage på flyget.

Som sagt, jag klagar inte på Axen men just nu känns den som en produkt för "eliten", det hade varit schysst med ett billigare alternativ.

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.