Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Axe Fx - Er rør på vei ut av studioet?


joCCe

Anbefalte innlegg

  • Svar 264
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Er jo en del folk som er fornøyde med ART SLA på fractalforumet. Har testa standarden min gjennom to transistorsluttrinn og ikke vært fornøyd i det hele tatt. Disse har dog vært billige sluttrinn (samson servo 300 og marshall valvestate 120/120), og jeg har ikke testet noen av modellene som det snakkes om på forumet, så kanskje det ligger noe der.

Min erfaring er iallefall at rørsluttrinn har MYE mer trøkk og dybde. Jeg gikk fra *skeptisk* til *HOLY s#!T* i byttet.

Når det gjelder MFC-101 så er det flere som venter i spenning. Jeg har stått på ventelista i over et halvt år nå. Det har derimot vært stille fra fractal sin kant ganske lenge angående kontrolleren. Jeg bruker ialledall behringer sitt FCB1010 mens jeg venter på fractal sin.

Med en enkel mod takler den 5 IA + 5 PG (minus er at den ikke leser IA-status, dette må forhåndsprogrammeres), noe som funker for meg mens jeg venter.

Off topic:

Blir kompisen til broren din tatt i tollen uten noe som kan dokumentere at axen er kjøpt for under 6k så tar de axen fra han.

Men igjen; Hva kan egentlig tollvesenet si om du hevder at tok med boksen tur/retur norge-usa? Det samme med gitarer. Det er jo ikke uvanlig at folk tar med seg gitarutstyr med på reise. Er man liksom pliktig å ha dokumentasjon på at man har kjøpt ting i norge før man tar det med på tur? Hva om man har kjøpt brukt uten kvittering i Norge?

Noen som vet hvordan dette fungerer?

Han har reist så mye, så han har vel kontroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Er rør på vei ut?? Nei.. Tror ikke det. Gitarister er til tider så sære at det å være innovativ i denne delen av musikkbransjen må være, mildt sagt, vanskelig. Jeg har prøvd diverse digitale amper og POD-typer. Har alltid gått tilbake til rør. Rett og slett fordi tilbakemeldingen, lyden eller trøkket fra "ampen" ikke har vært tillfredstillende. Et eller annet har manglet, men har gitt utstyret en sjanse. De siste 3 ampene har vært i øvre sjiktet, når det gjelder rørlyd. Rivera, Mesa RK, Peavey JSX. Har vært raskt innom CAA OD 100. Den låt fantastisk. Hadde jeg vært typen som hadde digga kun en eller to type lyder, hadde det blitt med den. Dessverre lider jeg jeg, som flere andre av sykdommen GAS. Må bare sjekke ut den eller den. Hehe. Om det er rør eller ikke spiller ingen rolle(nesten), bare det låter bra.

Derfor er det ofte morsomt å lese folk som mener at ting ikke låter, eller kan låte så veldig bra. Fordi det ikke er rør.... Dette er påstander som kommer fra personer som ikke har testet det de rakker ned på. Som barn måtte jeg alltid smake på maten, før jeg sa at jeg ikke likte den. Da hendte det at jeg smakte, men var så forutintatt at jeg ikke likte det uansett om det var godt eller ikke. Pappa'n til kjæresten min nekter å smake på sushi, fordi det ikke er kokt eller stekt fisk. Helt i orden for meg, men han går glipp av noe godt. Ikke sikkert han liker sushi, men han får jo aldri vite om det er godt eller ikke. His loss. Sånn er det for gitarister også. Hvis de ikke vil prøve engang.. Da går de (kanskje) glipp av noe som hadde vært midt i blinken for dem. Hvis de har en amp de er grisefornøyd med, og ikke føler at de trenger noe mer... Ikke forandre noe, men ikke tråkk på de som faktisk prøver noe annet enn mamma's kjøttkaker i brunsaus. Jeg, og endel andre, er hypp på litt sushi, indisk eller thai. Vi spiser det uansett om det gir kred eller ikke.

Og nå litt om AXE-FX:

Det viktigste er at det låter bra. Og DET gjør det.

Jeg kjører min gjennom et Mesa 50/50 sluttrinn (som jeg fikk billigere enn en ART SLA-2) til 2 stk 2x12 kabinett med V30 elementer. Det kommer snart 2 stk 2x12 med G25 elementer også. Igår kobla jeg rett i mikser. Eneste jeg gjorde, var å skru på høytalersim. Denne er på GLOBAL-menyen, så alle program får da h.sim av eller på. Fett. I allefall: Axe rett i bordet. Skiftet "speaker" og "mic" i menyen, og deretter låt det kule. Det som er bra her, er at når jeg koblet opp mot sluttrinnet etterpå, var det bare å skru av h.sim'en igjen. Da låt det akkurat om det skulle

På GLOBAL-menyen har man også muligheten til å endre "thump", eller omph.. (Hehe. Bånntrøkket) Det er veldig praktisk med en hurtigtast, i tillegg til global eq, som endrer dette. Til dels pga smak og behag, men også fordi lyden endres i hvert eneste lokale. (og etter volum). Fint å kunne dempe bånnhumpet med 2 trykk på en knapp.

Jeg vil påstå at Axe'n er en av de beste preampene på markedet, rør eller ikke rør. Ja jøss, du får sikkert preamper som gjør ên type lyd bedre, og hvis det er det du vil ha. Go for it!! I en blindtest hadde jeg verken hørt eller kjent at dette ikke er rør. Jeg har spilt på røramper siden 1992, samt hatt line6 amper. Dette er første gang det føles helt riktig. Jeg angrer ikke ett sekund på at jeg solgte Mesa Roadking'en min. Jeg har allerede fått Axe til å låte vel så bra. Det var clean-lyden jeg var mest bekymret for. For den låter bomber og granater på Mesa RK. Særlig med BB preamp, og Tube Driver fra M13. Denne lyden fant jeg i Echoplex(med litt modding). Skru opp volumet til (JÆVLI) høyt, og kjenn feit bånn fra cleanlyd. La på BB'n og fikk samme resultatet som fra RK'n, i stereo med Mesa Stilletto. Massiv puncha breakup!! Sinnsykt....

Effektene er jo i en egen klasse.. Dæven for en klang.... Sjekk ut Ultraverb presetet... Klangen kommer ikke i veien for attacket i gitaren, men likefullt er du midt i Rondane...

Noen synes denne er dyr. JEG synes man får utrolig mye for pengene. En sinnsykt bra preamp, OG en effektenhet i verdensklasse.

Er veldig glad for dette. Særlig siden Axe'n ble bestilt uten å ha testet den. Samtidig som jeg solgte RK'n, som jeg digga. Lettelsen var STOR!!!.... da jeg fant en kanonlyd, skrudde opp volumet, slo an en a-akkord..... og fikk svar på tiltale.... så det holdt... hehe.

Klarer du ikke, på en enkel måte, å få bra lyd i denne. Da bør du finne på noe annet enn gitar... Du kan evt spille akkustisk. Eller kazoo.

I mitt hode, er dette det beste kjøpet jeg noen gang har gjort. Performance <--> kostnad..... vel... Ingen bedre kjøp etter min mening. Du kan jo sette opp ett regnestykke med en feit amp og en feit effektenhet (TC G-force/Lexicon PCM/Eventide).... Du får ikke det for ca 15000.- Ikke ên av delene engang....

Og når du skal i studio, må du bruke tid på å mikke opp å få lyden riktig. Her er det bare å stappe 2 stk xlr rett i miksepulten :rolleyes:

Og du kan ta med deg kun Axe'n på spillejobb, forutsatt at du har bra monitor, koble den rett i mikseren... Og jammen har du lyden din servert til publikum. Sånn som DU hører den...

Det eneste som er negativt for meg, noe som trommisen i det ene bandet påpekte, er at heretter blir det kjedelig å gå i musikksjapper. Ikke noe gøy å teste amper. Mulig det kommer en handwired/highend amp en gang i fremtiden. Du vet, "sånn at man har en sånn feit røramp hjemme".. Men i butikkene rundt omkring idag, er det lite som slår Axe'n.. Kan bruke tid og penger på gitarer istedet :D GAS av et-eller-annet slag skal man jo leve med. BTW: Min kjære medgitarist i overnevnte band er i situasjonen: Kjøpe motorsykkel eller Axe-Fx?? Og han har VELDIG lyst på sykkel. Selger muligens sitt trofaste Mesa Tremoverb stack, tidligere eid av Marius Müller. Han ble hellig overbevist, for å si det sånn.

Men nå må jeg på posten og hente et midibrett :wub:

Endret av Kriig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver inn noen umiddelbare tanker her..

Axe-Fx låter som en kule. Ingen tvil om det. Dette er et produkt som utmerket kan leve side om side med "gammelt" utstyr.

Ja takk,begge deler er jo ideelt. Klart alle skal ha en sånn, og jeg håper det bidrar til fler innspillinger,mer spilling generelt,mindre knoting.

Tror nok det vil gjøre det, inspirerende å få fet studiolyd uten all den pes det ville vært uten Axe-Fx. Velkommen Axe-Fx !

SÅ kan man bare vente på "kritikken"..sånn som at alle låter likt, uansett om man har Tele eller Les Paul.Samme klang,samme delay,samme

fete distortion,hentet ut fra en eller annen Luke-preset eller (grøss) Edge-delay-preset.

Håper at folket lager egne lyder,mulighetene er absolutt tilstede.Ha tro på dine egne ører !

Nok fra meg,denne er på ønskelisten,og min 72 Strat skal låte som den gjør,også gjennom denne.

Meg ? Her :

www.myspace.com/bergsinferno

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at folket lager egne lyder,mulighetene er absolutt tilstede.

Tror ikke det kommer til å bli noe problem nei. Gitarister er notoriske for å ville ha "sin" lyd. Hver effekt i Axe-FX har så latterlig mange innstillingsmuligheter at man kan skru seg herfra og til helvete, så lydspekteret man kan få til med den boksen der er bredt nok for de aller fleste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver inn noen umiddelbare tanker her..

Axe-Fx låter som en kule. Ingen tvil om det. Dette er et produkt som utmerket kan leve side om side med "gammelt" utstyr.

Ja takk,begge deler er jo ideelt. Klart alle skal ha en sånn, og jeg håper det bidrar til fler innspillinger,mer spilling generelt,mindre knoting.

Tror nok det vil gjøre det, inspirerende å få fet studiolyd uten all den pes det ville vært uten Axe-Fx. Velkommen Axe-Fx !

SÅ kan man bare vente på "kritikken"..sånn som at alle låter likt, uansett om man har Tele eller Les Paul.Samme klang,samme delay,samme

fete distortion,hentet ut fra en eller annen Luke-preset eller (grøss) Edge-delay-preset.

Håper at folket lager egne lyder,mulighetene er absolutt tilstede.Ha tro på dine egne ører !

Nok fra meg,denne er på ønskelisten,og min 72 Strat skal låte som den gjør,også gjennom denne.

Meg ? Her :

www.myspace.com/bergsinferno.

Fjøla di kommer til å låte som den skal. Testa 14-15 gitarer gjennom Axe'n. Hver med sin kvalitet(eller mangel av det) Dritt inn=dritt ut. Sånn som det bør være. Tviler på at denne hadde oppnådd status hvis den hadde hatt samme kvaliteter som V-amp...

Endret av Kriig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver effekt i Axe-FX har så latterlig mange innstillingsmuligheter at man kan skru seg herfra og til helvete...

Grunnen til at jeg aldri kommer til å kjøpe Axe (man skal aldri si aldri, men det er en annen filosofisk diskusjon vi ikke tar her). :)

Uansett - for å svare litt på spørsmålet i topic: Er rør på vei ut av studioet? Bandet og meg selv holder for tiden på å styre i studio. Og jeg bruker ikke rør. Har ganske nylig kjøpt en Sansamp PSA 1.1 preamp som jeg får så sykt rå lyd ut av, jeg har aldri hatt maken. Lyden jeg har nå kan rive hodet av folk! Det er en brølende hærlig grom distortion jeg bare elsker :wub: Dette er ikke digitalt dog - dette transistorer og annen analog voodoo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg aldri kommer til å kjøpe Axe (man skal aldri si aldri, men det er en annen filosofisk diskusjon vi ikke tar her). :)

Uansett - for å svare litt på spørsmålet i topic: Er rør på vei ut av studioet? Bandet og meg selv holder for tiden på å styre i studio. Og jeg bruker ikke rør. Har ganske nylig kjøpt en Sansamp PSA 1.1 preamp som jeg får så sykt rå lyd ut av, jeg har aldri hatt maken. Lyden jeg har nå kan rive hodet av folk! Det er en brølende hærlig grom distortion jeg bare elsker :wub: Dette er ikke digitalt dog - dette transistorer og annen analog voodoo :)

Er den typiske gitarister hører med øya greia!

Hvem bryr seg om det er digitalt, analogt, rør or whatever bare det låter og føles bra?

Sansamper er brukt på haugevis av plater med bra resultater!

Jeg digger PSA`n på bass, jævlig tøff vreng. (Brukt på f.eks mye Rush greier og f,eks Empire skiva til Queensryche som sammen med Pinnick fra King`s X har den tøffeste rockebasslyden ever!)

Har dere prøvd den på det i studio?

Nytter ikke med klinisk Miller/Wooten bass-sound når det er mettall!! VREENG!! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Veldig godt poeng. Eneste fordel med AxeFx i en slik setting må vel være fleksibilitet. Men med tanke på at den boksen inneholder både full amp-sim (inkl. sluttrinn-sim) og cab-sim OG mic-sim, så anser jeg dette som det ideelle oppsettet med AxeFx:

Øving:

Gitar -> AxeFx -> Kraftig transistor sluttrinn -> Full-frekvens høyttalere (eventuelt sløyfe transistor-sluttrinnet og benytte aktive høyttalere)

Live:

Samme rigg, men lyd til FOH trekkes rett fra AxeFx over XLR.

Dersom man ønsker å benytte et vanlig høyttalerkabinett istedet, så slår man av cab- og mic-sim i AxeFx og mikker opp kabinettet til FOH. Da mister man selvsagt en del fleksibilitet siden man ikke kan skifte cab-sims "on the fly". Om man i tillegg vil bruke et rør-sluttrinn, så slår man også av sluttrinn-simmen i AxeFx, og begrenser fleksibiliteten ytterligere. Og når man har kommet så langt så er vel AxeFx i praksis redusert til en ordinær multieffekt...en dyr en sådan...

Klødde meg litt i hodet og irriterte meg litt siden jeg gikk glipp av den muligheten.. Det viste seg at Fractal hadde tenkt på dette. Det stod i bukermanualen. (godt jeg bruker den som dasslektyre) Når man kobler seg ut fra fxloopen uten å sende signaler i retur, skjønner AXE-FX'n at man bruker den som AUX. Hvis man plasserer FXL før CAB i signalkjeden, tapper man gitarsignalet uten cabsim i FXL/OUT2, men man har cabsim i OUT1.

Kjører da Axe'n i rørsluttrinn via fxloopen(OUT2) og direkte i PA/Mikser via OUT1. Cabsim etter fxloop, så da slipper jeg cabsim i sluttrinnet, men har fortsatt cabsim i PA/Mikser. Genialt lagt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet et nytt produkt som er litt i Axe FX gata.

Har ikke like mange muligheter som Axe FX, men har et par kule features om det brukes sammen med Pro Tools.

Både det proseserte signalet og "rå-lyden" fra gitaren blir tatt opp - slik at du kan re-ampe senere om du vil.

Innstillingene blir husket av Pro Tools - så om du kommer tilbake etter et år (og ikke har lagra preseten) - så kan den likevel hente frem nøyaktig samme innstillinger som du brukte når du spillte inn.

Tror det er større sjans for at jeg en eller annen gang skaffer en slik fremfor Axe - rett og slett fordi den ser mye enklere ut å bruke (skruknotter!!!) :)

elevenRack_fntbk_lg_19726.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pingleboks ser det ut til. Her ser du et "feature"-sammenligning:

Eleven Rack Axe-FX Comparison

Det er nok utvilsomt litt mindre omfattende en Axe ja. Som dere sikkert har forstått allerede så liker jeg at ting er enkle. De eneste manglene på ELEVEN jeg synes burde være der er pitch shift og whammy (ikke at dette er noe jeg ville brukt veldig ofte, men synes de burde være der)

For meg så er dette førsteinntrykket helt greit. ELEVEN er enklere å bruke, og har ingen "deep edit" - akkurat slik jeg vil ha det.

Han snakker litt om at det ikke føles som å spille en rør amp. Vel, jeg har aldri vært så opphengt i rør så det er kanskje greit.

Jeg er ikke i tvil om at Axe er et kraftigere og mer avansert verktøy. Og kanskje låter Axe bedre?

Hadde vært morsomt med en side-by-side test, kanskje t.o.m en blindtest :).

Jeg synes i alle fall ELEVEN ser veldig spennende ut - og ser ikke bort fra at jeg kan kjøpe en slik (en gang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pingleboks ser det ut til. Her ser du et "feature"-sammenligning:

Eleven Rack Axe-FX Comparison

...og et kjapt "first impressions":

Fractal Audio Systems &bull; View topic - Eleven Rack - Initial Impressions and Axe FX comparisons

Og bygget i Kina.... Kan vel funke fint, men kvalitet kontra Axe??? Ikke i nærheten, TROR jeg..

Tro kan man gjøre i kirka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.