Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Selg stratene dine og kjøp denne...


leo

Anbefalte innlegg

Jeg kunne godt tenkt meg å ha vært der sjøl. Regner med at det er Fender Custom Shop du snakker om da?

Blandt de dyreste Fender gitarene er de som kalles Masterbuildt.

Da får en av de beste gitarmakerne på CS fritt fram for å bygge seg sin favoritt Fender ut i fra

det Fender har tilgjengelig av trevirke, mekanikk og alt annet.

Noen av de som har jobbet hos Fender CS har startet opp for seg sjøl, og da skrytes det av bakgrunnen

som gitarmaker hos Fender CS.

Gitarene de bygde mens de var ansatt hos Fender blir da plutselig noe masseprodusert dritt,

mens gitarene de bygger for seg sjøl senere er prima vare, milevis over det de presterte som Fender ansatte.

Fenders fabrikk i Corona. Ble ikke spes imponert over noe av det jeg så der, men det er jævlig gøy å ha vært der. CS, masterbuilt bla bla bla. Oh man, så lenge gitaren har rette merkingen kjøper folk hva som helst. Ta noen deler rett ut av standard produksjon, kast det sammen og hiv på et CS merke og vips har du en super gitar som er verd 30 lapper. I think not. Tror det er mange som ville fått seg en overraskelse hvis dem så hvordan stor skala gitarproduksjon egentlig foregår.

Innimellom er McDonald's dødsdigg og innimellom kommer det en bra gitar ut av fabrikken i Corona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 259
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Man kan alltids spørre seg hvorfor disse masterbuilderne slutter hos Fender. Spesielt de som oppretter egne merker, og fortsetter å bygge modeller som i bunn og grunn er rene stratocastere. Hva var det som ikke var bra nok hos Fender? Noe må jo ha forårsaket det. Legger til grunn at en gitarmakers ønske er å bygge gode gitarer.

Tyler har i det minste unngått relicfella.

Suhr har sagt at det ble for mye kompromisser hos Fender.

Han fikk ikke plukke ut treverk selv osv.

Har også sett utalelser om at det var et ganske tunggrodd byråkrati der noe han nok gikk lei.

Starte for seg selv: No compromises, tjener kanskje bedre og..?

Men etter hva jeg har sett av innlegg av Suhr på HRI og Gearpage virker det som lidenskapen for å bygge best

mulige gitarer er det viktigste, virker veldig oppriktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det ikke er så utrolig mye å tjene økonomisk med tanke på at man gjerne må lokaler, maskiner (det har de sikkert fra før) og alt materiell - som tidligere ble lagt på benken. Vil tro det gjerne tar veldig lang tid for å eventuelt lykkes som gitarmaker for egne instrumenter, økonomisk sett. Slik jeg ser det velger de en usikker fremtid fremfor en sikker inntekt - synes årsaken til hvorfor de velger å slutte er et legitimt spørsmål.

Tyler er en liten produsent med 750 gitarer i året.

Likevel må jo omsetningen være på 10-15 mill. i året ut i fra prisene.

Det kan bli butikk av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suhr har sagt at det ble for mye kompromisser hos Fender.

Han fikk ikke plukke ut treverk selv osv.

Har også sett utalelser om at det var et ganske tunggrodd byrÃ¥krati der noe han nok gikk lei.

Starte for seg selv: No compromises, tjener kanskje bedre og..?

Men etter hva jeg har sett av innlegg av Suhr på HRI og Gearpage virker det som lidenskapen for å bygge best

mulige gitarer er det viktigste, virker veldig oppriktig.

Suhr tjener sikkert bedre nå enn før. Skulle tro de fikk en liten andel av prisen for CS stratene de bygger. Vel, vel.

De uttalelsene fra Suhr er nok i den gata jeg trodde.

Sniker inn en kommentar til GunnarpåMo. Ja, det kan bli det. Nå er vel amerikanerne litt annerledes enn oss mentalt sett. Viktigere for dem å ha eget firma, kan det virke som. Mulig at oppstartskostnadene ikke er så enorme som det er lett å tro. Kan jo egentlig bare kjøpe det de trenger for en gitar, får de solgt den er jo hjula i gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar fra John Suhr på en påstand om at Fender Custom shop treverk var like bra som hva som helst annet.

Dette kan nok overføres til Tyler vs Fender debatten også.

Of course you can find killer sounding F guitars but when it comes to wood the above statement would be an opinion, You can buy maple from many different sources, some less money than others. A very large corporation where every penny is haggled over has pretty different priorities than a smaller company who has a lifetime warranty and is trying to establish a name.

John Suhr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenders fabrikk i Corona. Ble ikke spes imponert over noe av det jeg så der, men det er jævlig gøy å ha vært der. CS, masterbuilt bla bla bla. Oh man, så lenge gitaren har rette merkingen kjøper folk hva som helst. Ta noen deler rett ut av standard produksjon, kast det sammen og hiv på et CS merke og vips har du en super gitar som er verd 30 lapper. I think not. Tror det er mange som ville fått seg en overraskelse hvis dem så hvordan stor skala gitarproduksjon egentlig foregår.

Innimellom er McDonald's dødsdigg og innimellom kommer det en bra gitar ut av fabrikken i Corona.

Siden jeg ikke har vært der sjøl, er det ikke lett å vite hva jeg skal tro på.

Jeg kjenner flere andre som har vært der, som ble kjempeimponerte, og som skrøt av måten det ble bygd

gitarer på i Fender CS produksjonen.

Vet heller ikke hvor objektiv jeg skal regne deg i denne sammenhengen.

Hvis du ikke allerede får betalt for denne markedsføringen av Tyler, syns jeg jammen du burde få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke har vært der sjøl, er det ikke lett å vite hva jeg skal tro på.

Jeg kjenner flere andre som har vært der, som ble kjempeimponerte, og som skrøt av måten det ble bygd

gitarer på i Fender CS produksjonen.

Vet heller ikke hvor objektiv jeg skal regne deg i denne sammenhengen.

Hvis du ikke allerede får betalt for denne markedsføringen av Tyler, syns jeg jammen du burde få det.

Det kommer sikker helt an på hva du forventer og sammenligner med. Jeg jobber selv med produksjon i 10 år og har besøkt masse norske produsenter av forskjellig utstyr og selv mange små norske bedrifter er bedre utstyrt en Fender. Beklager hvis jeg knuser det romantiske glansbilde ditt av Fender. Hvis du vil heller vil tro at det står en Masterbuilder og filer ned et 200 år gammel tre til en super gitar så gjør det. Eneste forskjellen jeg så på CS gitarene er at hele fjøla ble skrudd sammen av samme person. Jeg har ikke noe imot Fender. Jeg har selv to Fender amper, men jeg har ikke problemer med å kalle en spade for en spade. Tror neppe jeg kjøper meg en Fender gitar igjen og jeg er fullt klar over at Vibroverb'en min er lodda sammen av en middelaldrende mexicansk husmor som ikke kunne driti mer om det var en amp eller romfergen hu lodda sammen og sikkert aldri har hørt om SRV.

Tyler sjappa er heller ikke spes imponerende. Der er Suhr helt overlegen. Sjappa hans er noe av det mest imponerende jeg har sett ever. Vegg til vegg med kliss nye CNC maskiner og Plek og infrarød lakktørkemaskin og what not. De gutta har satsa stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan alltids spørre seg hvorfor disse masterbuilderne slutter hos Fender. Spesielt de som oppretter egne merker, og fortsetter å bygge modeller som i bunn og grunn er rene stratocastere. Hva var det som ikke var bra nok hos Fender? Noe må jo ha forårsaket det. Legger til grunn at en gitarmakers ønske er å bygge gode gitarer.

Tyler har i det minste unngått relicfella.

Grunnen (kortversjonen) til at alle "de store" sluttet hos Fender ved millennieskiftet +/-, var at det ble satt inn et "slips" i ledelsen som overstyrte John Page.

Angående headstocken til Tyler, så har den mye å si for klang og sustain i instrumentet.

Jeg ser på den headstocken som en del av det 'akustiske' designet, framfor det kosmetiske.

Å sammenligne en Tyler med en Fender CS blir som å sammenligne epler og pærer.

-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle nesten stengt deg ute fra forumet for å ha egne meninger, men fÃ¥r la det skure. :lol:

Å sammenligne en Tyler med en Fender CS blir som å sammenligne epler og pærer.

Den der må du nesten utdype. Ettersom begge er per definisjon custom made (eller, nå er jeg ikke sikker lenger). Og siden du kan bestille en gitar med samme spesifikasjoner fra begge så er det på sin plass å kunne sammenligne dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle nesten stengt deg ute fra forumet for å ha egne meninger, men fÃ¥r la det skure. :lol:

Den der må du nesten utdype. Ettersom begge er per definisjon custom made (eller, nå er jeg ikke sikker lenger). Og siden du kan bestille en gitar med samme spesifikasjoner fra begge så er det på sin plass å kunne sammenligne dem.

Kanskje du heller skulle starte en tråd om hva "custom made" er for noe. Hvordan tror folk egentlig gitarer blir bygd? Hva er det igjen av håndtverk i gitarproduksjon i dag? Ikke stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.