Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Selg stratene dine og kjøp denne...


leo

Anbefalte innlegg

  • Svar 259
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Landau gir meg ingenting!

Det sier vel alt om deg og ingenting om ML.

Nå er jeg og sikkert mange andre her veldig veldig spent på å høre noen smakebiter på hvordan en skikkelig gitar skal låte. Men myspace linken din er dessverre fraværende. Så kom igjen og gjør dagen min komplett med et lydklipp eller to. Pretty please? Jeg sitter her frem til fire og gløder av spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markedsføringen har også blitt utført med upåklagelig innsats av flere her.

He he, artig at en kar som regner Fender som den eneste "ekte" strat gjentatte ganger skal dra frem markedsføring. CS startene til Fender må jo være det ultimate markedsførningsprosjektet ever. Du går jo tydlighvis rundt å tror det er custom gitarer, så de har ihvertfall gjordt noe riktig.

men i følge dine argumenter er jo heller ikke det her en strat:

Sambora_strat.jpg

hmmmm hva mener Fender om det tro? Ser ut som en strat for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tar jeg motoren fra en Mercedes å stapper inn i en Lada så har jeg kvalitet og kjørekomfort så det holder......

Fender er Lada og Tyler er Mercedes? Lada, virkelig?

Jeg er ikke Fenderfan (hva gjelder gitarer), men denne sammenlikningen er jo helt på bærtur...

Det jeg kommenterte var jo et innlegg som mer eller mindre sa at en gitar er en gitar, og om man tar pick-ups fra en Tyler og putter i en hvilken som helst annen gitar så har man tilnærmet samme greia. Så selv om mitt eksempel nok var langt mer ekstremt (med vitende og vilje - for å understreke et poeng), så synes jeg ikke jeg var så langt ute på bærtur. Å tro at en gitar med nøye utvalgt treverk, nitidig satt satt sammen for hånd og hvor kvalitet i alle ledd er ivaretatt er det samme som en hvilken som helst samlebåndsgitar - det mener jeg er på bærtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fender er Lada og Tyler er Mercedes? Lada, virkelig?

Jeg er ikke Fenderfan (hva gjelder gitarer), men denne sammenlikningen er jo helt på bærtur...

Det jeg kommenterte var jo et innlegg som mer eller mindre sa at en gitar er en gitar, og om man tar pick-ups fra en Tyler og putter i en hvilken som helst annen gitar så har man tilnærmet samme greia. Så selv om mitt eksempel nok var langt mer ekstremt (med vitende og vilje - for å understreke et poeng), så synes jeg ikke jeg var så langt ute på bærtur. Å tro at en gitar med nøye utvalgt treverk, nitidig satt satt sammen for hånd og hvor kvalitet i alle ledd er ivaretatt er det samme som en hvilken som helst samlebåndsgitar - det mener jeg er på bærtur.

Å sammenlikne en bil som er kjent for kvalitet med en som ikke er det og trekke parallellen med gitarmerket fender blir for meg helt borte. Skulle nesten tro Fender var Louder e.l.

Det er mange som spiller på Fender, men det er pokker ikke mange som kjører Lada.

Uansett er håndarbeid alltid bedre enn maskiner?

Endret av Grohl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sammenlikne en bil som er kjent for kvalitet med en som ikke er det og trekke parallellen med gitarmerket fender blir for meg helt borte. Skulle nesten tro Fender var Louder e.l.

Jeg mente selvfølgelig ikke å dra en direkte paralell mellom Lada og Fender. Poenget var at selv om noe heter det samme (bil eller gitar) så er det kvalitetsmessige forskjeller ute å går, som forklarer at det er en forskjell i pris - og at det ofte er verdt differansen (ikke alltid).

Det er mange som spiller på Fender, men det er pokker ikke mange som kjører Lada.

Det er faktisk VELDIG MANGE som kjører Lada. Jeg har bodd et par år i Litauen - så jeg har sett det med egne øyne :)

Uansett er håndarbeid alltid bedre enn maskiner?

Det finnes selvfølgelig dårlig håndarbeid - men når utgangspunktet for diskusjonen er Tyler....

Uansett - jeg mente ikke å tråkke noen på tærne med min sammenligning (hverken spesifikke gitar merker eller personer her på forumet).

Edit: Retta en skriveleif. Det er sikkert flere også.

Endret av rocktrond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke prøvd en Tyler selv, så vet du ikke hva du snakker om.

Dette er visst veldig provoserende for mange, og det er synd.

Jeg har ikke prøvd: Vinetto, Linhof, Collings osv. ... og da har jeg følgelig ingen personlig erfaring med disse - og alle mine meninger er antagelser/synsinger.

Det er som Gluke skriver; ingen som har eid/eier en Tyler rakker ned på den, og de som selger de videre har bare funnet ut at det ikke var deres greie. Og det er akkurat det det er snakk om når man snakker gitarer i denne prisklasse - er det din greie: og det vet du ikke før du har prøvd det. Et av innleggene her nevnte at for 30K så forventet han at alt skulle være custom, les etter hans ønsker.

Mht pris: Spør en klassisk musiker hva han må legge i et instrument. Hva synes du er en ok timepris for en gitarbygger (og hans lille team) som er sett på som en av de beste?

Mht. custom: jeg kjenner ikke til noen bygger som er mer en et enkeltmannsforetak som tilbyr den grad av custombygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak av ESP - som jeg hadde glemt og som lager de mest sinnsyke gitarer som finnes med engler og maskingevær - så er det ingen på den listen som lager "akkurat det jeg vil ha", og de fleste er enmannsbyggere. Hvis det du vil ha er en Fender kopi med diverse, eller PRS kopi osv, ja da er lista lang, men hva om du ønsker noe i gata Teuffel el.? Spør den type byggere om store endringer på konseptet deres (type "kan eg få et strat hode"), og se se hva de svarer ...

Blant andre Shamray som er inne på den lista lager NØYAKTIG det du vil. Du kan komme med egne tegninger - whatever. Og med 12 ansatte så er det ikke akkurat en enmannsbedrift heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som Gluke skriver; ingen som har eid/eier en Tyler rakker ned på den, og de som selger de videre har bare funnet ut at det ikke var deres greie. Og det er akkurat det det er snakk om når man snakker gitarer i denne prisklasse - er det din greie: og det vet du ikke før du har prøvd det. Et av innleggene her nevnte at for 30K så forventet han at alt skulle være custom, les etter hans ønsker.

Det er derfor jeg tok opp tema; hva er custom?

Hvis custom betyr at man skal kunne bestemme absolutt alt er Tyler og Suhr etc kun gitarmerker med et relativt høyt antall options. Etter å ha spilt relativt mange gitarer etterhvert fra de fleste byggere er det en ting som jeg har lært - det er fullt mulig at en som lever av å bygge gitarer vet mer enn meg om hva som gjøre en gitar "bra". Det at jeg får frie tøyler til å bestemme alt på gitaren kan like herlig gjøre den dårligere som bedre. I tillegg hvis du skal ha noe custombygd får du nesten alltid best valuta for pengene hvis du gir byggeren spillerom til å gjøre det han gjør best. Det er det du betaler for hos Suhr eller Tyler eller Vinetto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant andre Shamray som er inne på den lista lager NØYAKTIG det du vil. Du kan komme med egne tegninger - whatever. Og med 12 ansatte så er det ikke akkurat en enmannsbedrift heller.

(hadde egentlig tenkt å bare la det være ved å slette oppr. post )

Nøyaktig hva jeg vil så lenge vi kune snakker solidbody (og ikke semi-hollow/hollow)? hehe

Her er noen solidbodies de IKKE lager:

http://www.teuffel.com/

og her en liten oversikt over noen flere:

http://www.destroyallguitars.com/

Nå det er sagt, så har sier jeg ingenting negativt om disse byggerene da jeg ikke kjenner til de - det kan godt hende at de er på høyden med Suhr, TAG osv. Men siden jeg ikke har prøvd så holder jeg viselig kjeft om de er verdt pengene.

end rant.

Endret av Bobby Peru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(hadde egentlig tenkt å bare la det være ved Ã¥ slette oppr. post )

Nøyaktig hva jeg vil så lenge vi kune snakker solidbody (og ikke semi-hollow/hollow)? hehe

Her er noen solidbodies de IKKE lager:

http://www.teuffel.com/

og her en liten oversikt over noen flere:

http://www.destroyallguitars.com/

Nå det er sagt, så har sier jeg ingenting negativt om disse byggerene da jeg ikke kjenner til de - det kan godt hende at de er på høyden med Suhr, TAG osv. Men siden jeg ikke har prøvd så holder jeg viselig kjeft om de er verdt pengene.

end rant.

OK - de Teuffel gitarene kan det nok hende de ikke hadde greid å kopiere (damn de var speisa) :) - men på den andre linken fant jeg ingenting jeg ikke tror de ville fikse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - de Teuffel gitarene kan det nok hende de ikke hadde greid å kopiere (damn de var speisa) :) - men pÃ¥ den andre linken fant jeg ingenting jeg ikke tror de ville fikse.

Vi er kanskje ikke så uenige, men diskuterer nok litt forbi hverandre.

Slik jeg ser det:

30K for en (for det meste) håndbygd strat er ingen upris (jeg mener jeg sjekket med Eugen for noen år siden, og hans going-rate var i den gata). Om man ønsker å bruke såpass på en gitar er jo en personlig sak, men hva bruker folk på bil, båt, hobbyer osv? I gitarverdenen er ikke 30K mye; prisene på litt spesielle jazz hollowbodies er en bekreftelse på at ting tar tid = 6-siffret ++

Jeg tror gjerne det er flere som kan kopiere mange av gitarene på DestroyAllGuitars utseendemessig, men jeg stiller meg tvilende/skeptisk til om det er mange som klarer å gjenskape de enkelte instrumenters egenart og kvalitet. Dette er modeller/konsepter/design som den enkelte bygger har brukt lang tid på å perfeksjonere. Og der ligger hunden begravd.

Tylers greie er halsene og den go'par-jeans'ene-følelsen. Han relativt tykke 59 hals faller i god smak (etter en stund) hos de fleste wizard-gutta.

Den har mange prøvd å kopiere - uten hell (det er visst snakk om at Stevenson fra Canada har kommet nære?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.