Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Selg stratene dine og kjøp denne...


leo

Anbefalte innlegg

Heyhey, drama jo!

Om en gitar er verdt så og så mye er i og for seg et interessant spørsmål. Men håper virkelig de fleste her ser at det er en grunn til at gitarer som Tyler og Suhr koster mer enn en standard Fender. Om man heller kan sammenligne med en CS-fender skal jeg ikke uttale meg om, når jeg leser innleggene til Gluke begynner jeg å tvile på det også. Faktum er uansett at når man legger ned mye arbeid i en gitar så skal man få bedre betalt for den. Fender kjører på som megakonsern og tjener fett på et merkenavn vintagequeers og ferske musikere kan briefe med, minst like mye hype der. Tyler og Suhr er merker man kun hører om når man blir mer interessert i gitaren som instument. De arbeider ikke i like stor skala (selv om jeg har inntrykk av at Suhr satser hardere nå), og selger instrumenter til folk som vet akkurat hva de vil ha. Man kan velge ymse options uten å bli stoppet, de bygger gitaren for deg. Også verdt å merke seg at Suhr fører en standardisert serie med gitarer, S-serien, hvor specsene er satte for å minske produksjonskostnaden. Har prøvd en slik litt selv, og den eide alt jeg har prøvd av standard-fendere, selv om den kun ligger et par lapper over i pris.

Either you know, or you don't. Tylers slagord er helt sant, og gjelder alltid. Man kan rett og slett ikke uttale seg om ting man ikke har prøv, selv om man ikke forstår hvorfor en slik gitar skal være bedre enn o så store og herlige Fender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 259
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Til Tylers slagord har jeg bare en ting å si;

Either you explain it, or you shut the fuck up!

(Gjelder alltid i naturvitenskap og andre seriøse felt hvor salg ikke er pri 1)

Jeg digger ikke fender eller noe annet spessielt merke, men at folk ikke er villige til å innse at en gitar er et simpelt instrument hvor markedet segmenteres til de grader for å kunne tjene mest mulig penger / tjene penger (små produsenter må selge dyrt og henvende seg til et eget nisje marked) synes jeg er rart.

Endret av Wikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare minner om navnet på tråden.

Den inneholder faktisk påstanden: "Verdens beste Strat".

Jeg for min del diskuterer ikke om Tyler er en god gitar eller ikke.

Jeg uttrykker min skepsis til om det i det hele tatt er en Stratocaster,

og så tviler jeg veldig på at det er hold i å påstå at det i så fall er verdens beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slike ting man må lære selv, noen ting kan ikke forklares.

Det må jeg si var en veldig positiv og underdanig holdning til diverse produkters slagord. For det er det det er snakk om her.

"fordi du fortjener det" må det også læres uten å kunne forklares?

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig. Jeg er sikker på at det finnes flere strater som er like godt bygget til omtrent samme pris som en Tyler. Uten den forferdelige headstocken. Hvis jeg først skulle svidd av 30.000 på en gitar ville jeg ikke vært villig til å kompromisse på noe. Selv ikke utseendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle nesten stengt deg ute fra forumet for å ha egne meninger, men fÃ¥r la det skure. :lol:

Den der må du nesten utdype. Ettersom begge er per definisjon custom made (eller, nå er jeg ikke sikker lenger). Og siden du kan bestille en gitar med samme spesifikasjoner fra begge så er det på sin plass å kunne sammenligne dem.

SÃ¥ en Fender Custom Shop Time Machine er custom made?

Disse er vel like mye custom-made som en USA Strat.

Høyere selektering på veden, eksklusive pickups og nitro-lakk er vel det eneste som skiller disse fra en hvilken som helst annen serieprodusert gitar.

Fender CS bygger et knippe custom-instrumenter i året til spesielt interesserte og igjen et lite knippe med masterbuilts og teambuilds.

Tyler, Suhr, Anderson, Vinetto med flere bygger i små opplag, enten på egne specs eller kombinert med forhandlers/kunde og er milevis unna den typiske TM serien til Fender CS. Om en sammenligner disse byggerne med med det som er masterbuilt eller teambuilt, da begynner det å rime.

For den som kjenner selekteringen til Fender CS TM-serien og det som blir håndplukket i de små workshop'ene, så rimer det veldig å tenke "smått".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig. Jeg er sikker på at det finnes flere strater som er like godt bygget til omtrent samme pris som en Tyler. Uten den forferdelige headstocken. Hvis jeg først skulle svidd av 30.000 på en gitar ville jeg ikke vært villig til å kompromisse på noe. Selv ikke utseendet.

Klart, men de som kjøper Tyler gjør dette fordi de liker hele gitaren, inkludert headstocken. Jeg liker den også, for meg utstråler den kvalitet. Jeg kan se på en Tyler og egentlig vite at jeg ser på en skikkelig bra gitar, og det er en fin ting. Jeg kan ikke si det samme om Fender, dessverre, selv om de lager mange fantastiske instrumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, men de som kjøper Tyler gjør dette fordi de liker hele gitaren, inkludert headstocken. Jeg liker den ogsÃ¥, for meg utstrÃ¥ler den kvalitet. Jeg kan se pÃ¥ en Tyler og egentlig vite at jeg ser pÃ¥ en skikkelig bra gitar, og det er en fin ting. Jeg kan ikke si det samme om Fender, dessverre, selv om de lager mange fantastiske instrumenter.

Selvsagt liker man headstocken hvis man skal bruke såpass på en gitar. Hva man liker eller ikke er jo smak og behag. Noen hater den, andre elsker den. Det jeg ikke liker, derimot er når folk skal overbevise deg om at du er en dust fordi du ikke liker headstocken du også, siden det er "den beste gitaren i hele verden". Smak og behag, folkens. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en sammenligner disse byggerne med med det som er masterbuilt eller teambuilt, da begynner det å rime.

Slik jeg forstod det var det kun masterbuilt (og sikkert teambuilt, dog ikke nevnt) som var aktuelle for sammenligning. Jeg nekter å påta meg ansvar for Fenders løsslupne bruk av referanser til "custom made" i sine produktnavn. :)

Custom shop er ikke nødvendigvis laget på bestilling, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tylers gitarer og særlig headstocken oser av "Pure attitude"!

Jim lager vanvittig fete gitarer som har mojo i bøtter og spann. Hvis jeg skal trekke frem noe som er veeldig magisk, så er det halsene til Tyler. De føles innspilt og sitter som støpt i hånden. Jeg kan skrive et langt foredrag om hva som gjør de gitarene så spesielle, men det er ikke verdt en døyt. En faktisk teste en for å få aha - opplevelsen.

Og for å helle litt mer bensin på dette fantastiske bålet:

“If you have to sell every other electric guitar you own to raise funds for a Tyler, do it.”

- Guitarist Magazine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri prøvd en Tyler.. menmen...

Første gang jeg så headstocken hadde jeg vel litt samme reaksjonen som mange her tydeligvis har. Syntes den så helt forferdelig ut, rett og slett. Men den har, selv om jeg ikke eier en Tyler, vokst på meg. Synes rett og slett det er fete gitarer. Har hørt kun positive ting om Tyler og det er gitarer jeg ikke ser bort i fra at jeg anskaffer meg - etterhvert..

Kule gitarer som utvilsomt stiller høyt når det gjelder det meste! :)

For dere som ikke liker headstocken finnes det alltids andre Custom-produsenter å sjekke ut, som f.eks:

Suhr

Tom Anderson

D`Pergo

Torn

Vinetto

etc....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.