Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen spørsmål ang gitarkabel (nybegynner)


Blommern

Anbefalte innlegg

Signalet fra en passiv gitarmikk og et HIFI signal er TOTALT forskjellig.

Det er riktig. Kabler med ulik impedans(?) vil vel medføre forskjellig respons i diskantområdet har jeg forstått. Og impedansen øker vistnok i takt med kabellengden. Men vil materialet i kabelen også ha noe å si? Hva om man sammenligner to like lange kabler, med samme tverrsnitt på lederen?

På aktive mikker (EMG o.l.) vil ikke kabellengden ha denne effekter av betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 222
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Riktig det du sier GummiTZ.

X2 systemet er unity gain, du vil vi kanskje oppleve en anelsene mer diskant kontra en god kabel.

Kjøp XDS+ eller rack utgaven så har du en veldig god wireless.

Det du nevner med studioer er kult.

De klarer seg med kabler av vanlig god kvalitiet og mange av teknikerne og produsentene som sitter i de

har ofte mye bedre trent hørsel enn alle disse HIFI nerdene som konkurerer om å ha gitt mest mulig for kablene sine :lol:

For ikke å snakke om at studioene er optimalisert for lyd på en helt annen måte en stuene til de fleste av HIFI nerdene.

Dette er et sårt punkt som er morsomt å konfrontere HIFI fanatikerne med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du bevise at "Åndenes makt" bare er humbug?

Dersom en dyr kabel får deg til å oppleve lyden som bedre. Noe som igjen får deg til å smile litt mer for hver tone, og kanskje til og med spille bedre. Hvorfor ikke kjøpe en dyrere kabel? Uansett om lyden faktisk blir bedre eller ikke kan det være en positiv faktor på din utøvelse av musikk.

Det er vel ikke jeg som skal bevise at "Åndenes makt" er humbug. Det er den som kommer med en påstand som har bevisbyrden, og siden jeg er skeptisk, venter jeg i spenning på bevis som begrunner påstandene i "Åndenes makt"

Det er et gammelt og veldig uvitenskapelig og ulogisk triks å kreve bevis fra den som er skeptisk, i stedet for å bevise påstanden man kommer med.

Klarer du å bevise at det ikke hopper en usynlig rosa hare rundt inne på forumsidene her, som bare de med overnaturlige evner er i stand til å se?

Men poenget er som du sier: hvis man tror på noe, kan man ha mye glede av det, uten at det trenger være begrunnet hverken logisk eller med bevis.

Det er vel det som ellers kalles tro eller religiøsitet. Det hørs ut som du tilhører de kabeltroende.

Edit: Jeg har overhodet ikke ment å sammenlikne HI-FI kabler med gitarkabler i forhold til det tekniske. Det er en håpløs avsporing.

Poenget var å peke på hvor mye penger HI-FI folket er villige til å investere i kabler for å få en lydforskjell som neppe er hørbar.

Sammenlikningen med gitarkabler var da om gitarfolket var like villige til å betale for oppgradering av gitarkabler som heller ikke er hørbar.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe som er undernaturlig? For meg er det en selvfølge at Åndenes makt farer med realiteter. Fra mitt ståsted er det du som anklager programmet for å være humbug, og følgelig må bevise din påstand. ;)

Men i utgangspunktet en god sammenligning med kabler. Enten tror du på det eller ikke. Tror du på det hjelper lite eller ingenting av påstander som tilsier noe annet. Tror du ikke står du i samme gata, bare motsatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moralen i debatten blir da som følger:

Hvis du har 1000,- som du ønsker å benytte til å få bedre lyd i riggen din, så bruk dem på det som gir best resultat, helst i form av praktisk utprøving (A/B-lytting). Hvis det innebærer at du kjøper en dyr kabel som du "helt klart hører bedre lyd med", og dette resultatet er BEDRE enn andre alternativer til samme pris, som f.eks. rør-bytte, pickup-oppgradering eller strengebytte, så go for it.

Hvis ikke. Don't. :)

EDIT: Som Euphor sier er det mye religion inn i bildet her. Parallellene er tydelige... ;)

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Euphor:

Det er faktisk slik at det er "Åndenes makt" (og du?) som hevder at ting eksisterer som strider i mot all annerkjent vitenskap og kunnskap.

Når man kommer med slike påstander er det slik at man faktisk må bevise dem.

Slik har det vært helt siden grekerne "fant opp" vitenskapen. Man skulle da slutte å tro noe om hvordan verden så ut, og heller prøve å forstå og etterprøve påstander.

Tidligere ble det meste forklart ut i fra religion og enkelt-individers subjektive opplevelser.

Disse prinsippene har eksistert i all vitenskap og filosofi i over 2000 år, og det er spenstig av deg å kreve motbevis. Da har du enten rykket tilbake over 2000 år i tid, eller laget dine egne regler som du forventer deg at andre skal innrette seg etter.

Hvis ditt tankegods skal råde, vil det være slik at alle påstander er "sanne" hvis de ikke kan motbevises.

Normalt er det slik at en påstand er "sann" hvis den kan bevises.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er urkomisk. :)

Man kan faktisk høre forskjell på gitarkabler. Noen holder bedre på treble enn andre, noen har mer definert bass. -etc etc. Og dette er et faktum.

Det er bare at det ikke er veldig merkbart for menneskeøret. Derfor er det egentlig ikke noe vits i å styre noe med det heller.

Du får ikke umennesklige krefter av å bruke en kabel til 800 kr. Men kanskje du får litt mer spilleglede igjen for det - og når alt kommer til alt er det det som gjelder.

Btw:

Scott Henderson benytter forskjellige kabler i studioet etter hva slags parti han skal spille i forksjellige låter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine dårlige erfaringer med kabler har vært kabler som går i stykker. Dårlig kontakt i plugger, brudd på skjerming, knas og mas. <_<

Jeg har aldri irritert meg over en gitarkabel p.g.a. dårlig lydkvalitet.

"Man kan faktisk høre forskjell på gitarkabler. Det er bare at det ikke er veldig merkbart for menneskeøret." ????????????????????? :blink:

Er det bikkja mi som hører forskjellen da eller? Skal ta ho med neste gang jeg skal kjøpe gitarkabel. :lol:

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ditt tankegods skal råde, vil det være slik at alle påstander er "sanne" hvis de ikke kan motbevises.

Erhm... Fra et vitenskapelig ståsted er det akkurat slik det er:

En vitenskapelig teori ansees som rådende såfremt den ikke kan motbevises. I vitenskapen kan vi nemlig ikke bevise noenting som helst, vi kan kun motbevise og dermed avkrefte teorier/teser.

Et delvis unntak finner vi i matematikken. Der kan vi bevise, men det forutsetter at beviset avhenger av at faktorene vi bruker i bevisførselen er riktig. Her kommer relativitet inn i bildet. ;)

EDIT: Praktisk eksempel:

- Ingen kan bevise evolusjonsteorien. Men den ansees som rådende, da ingen kan motbevise den...

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du rever litt i seila, tror jeg du klarer å se forskjellen mellom en påstand og en vitenskapelig teori.

Vitenskapelige teorier som er rådende er det fordi de er de mest sannsynlige teoriene vi har ut i fra den informasjonen vi har til rådighet.

Teoriene er som regel meget velbegrunnet og veldokumenterte, og bygger på oppsamlet kunnskap gjennom lang tid.

Som regel er det også lagt ned en vesentlig jobb fra en større eller mindre gruppe mennesker over lang tid.

Evolusjonsteorien er et spennende eksempel i så måte. I en debatt mellom nobelprisvinnere trodde ingen på noen objektiv sannhet.

Det betyr bare at man ikke kan bevise noe absolutt, men at man søker sannheter som er mest mulig objektive.

I dag har man veldig mye bevis på at evolusjonsteorien faktisk stemmer, og det er ingen vitenskapsmiljøer som betviler den.

Motstanden finner man i visse religiøse miljøer i USA, hvor de lager fine museumsutstillinger av mennesker som lever i harmoni med dinosaurer.

Det du selvfølgelig har rett i er hvis vi med ny kunnskap eller informasjon klarer å bevise at en teori er feil, står den for fall.

En påstand er vel noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.