Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen spørsmål ang gitarkabel (nybegynner)


Blommern

Anbefalte innlegg

Lydmessig så tviler jeg på at man hører forskjell fra kabel til kabel med mindre man har masse padaler mellom gitar og amp og er da avhengig av true bypass fra pedaler og god signal fra kabler.

Ellers tviler jeg på at man merker lydmessig forskjell.

Mellom drittkabler og gode kabler merker du helt klart forskjell. Trenger ikke noe pedaler mellom for å høre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 222
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg testa ut de vanlige "no-brand" kablene de selger på treffa til en ubetydelig sum mot monsterkabel, og opplevde til en viss grad forskjell.

Ganske vanskelig for meg å beskrive hva forskjellen var, men det virket som om lyden med monsterkabelen hadde mer dybde og flyt.

Så jeg tror nok det ligger litt og hviler på kabelen hva lyd angår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydmessig så tviler jeg på at man hører forskjell fra kabel til kabel med mindre man har masse padaler mellom gitar og amp og er da avhengig av true bypass fra pedaler og god signal fra kabler.

Ellers tviler jeg på at man merker lydmessig forskjell.

Personlig liker jeg ikke langt kabler på rommet. 2-3m max. Men live er jo en kabel med litt lengde et must.

Men tykkere kabler er lettere å holde beine. Tyne kabler kan få en tendens til å krølle seg, noe som sliter på kabelen over lengre tid. Og det er dessuten irriterendes med kabler som krølles seg når de ligger på gulvet.

Har testet haugevis av kabler og det er stooore forskjeller!

Og da prater jeg rett i amp.

Lyric HG er nok den beste jeg har hørt, eneste negative er at den er litt stiv og lite fleksibel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen om hvorvidt man merker forskjell i lyden på dyre og billige kabler er gammel, og er nok ikke over med det første. I hifi-verdenen finnes det eksempler på folk som kjøper kabel til 50.000,- og anser den som livsnødvendig for å få ut "alt" fra anlegget. På den annen side finnes det et hav av blindtester hvor diverse "hifi-eksperter" ikke klarer å skille nevnte 50k-kabel fra lampettledning. I kabel-verdenen snakker vi SERIØSE tilfeller av placebo, folkens!

Mitt råd der derfor: Kjøp en kabel som tåler masse juling! Hvis det er noe galt med lyden i riggen din, er pengene bedre anvendt til å fikse på noe annet enn kabelen din.

EDIT: Før folk går bananas: Jeg avviser IKKE at kabel kan utgjøre en forskjell i lyden. Jeg vet ikke. Jeg bare råder nybegynnere med nybegynner-utstyr om å bruke pengene på andre ting.

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har gitarkabelen veldig mye å si på lyden. Den er helt avgjørende. Det har vært tester hvor erfarende og dyktige gitarister ikke har klart å høre forskjell på hva slags gitarer som blir brukt. Det de har glemt under innspillingene med de forskjellige gitarene er GITARKABELEN.

Hadde det vært investert i en skikkelig gitarkabel hadde gitarenes egenskaper og lyder kommet tydelig fram, og alle hadde hørt hva slags gitarer som ble brukt. Har man ikke en skikkelig kabel blir alt bare grøt, og det er nesten det samme hva slags gitar eller forsterker man bruker.

Jeg anbefaler på det sterkeste å investere i skikkelige kabler. Se på HI-FI folket!!!. De investerer gladlig flerfoldige tusen for en kabel som holder mål.

Gull er selvfølgelig det eneste materialet som er verdig å bære våre verdifulle gitarsignaler mellom våre høytekniske komponenter hvor signaltapet ellers er så godt som null.

Nei, ta dere sammen folkens. Invester i skikkelige kabler.

P.S. Jeg har noen kabler til salgs som er veldig rimelige i forhold til kvaliteten. De er av nigeriansk gull av typen Lurium 3000X.

Jeg skal klare å skaffe en del av disse for bare kr. 2.998 pr. meter. Pluggene er av nesten ekte gull, og koster bare kr. 1.998 pr. stk.

Slå til fort før jeg blir utsolgt.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du bevise at "Åndenes makt" bare er humbug?

Dersom en dyr kabel får deg til å oppleve lyden som bedre. Noe som igjen får deg til å smile litt mer for hver tone, og kanskje til og med spille bedre. Hvorfor ikke kjøpe en dyrere kabel? Uansett om lyden faktisk blir bedre eller ikke kan det være en positiv faktor på din utøvelse av musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt avsporing, men hva synes folket her om trådløst system? Jeg har vegret meg for det siden jeg prøvde det første gang for 13-14 år siden, og da var det mildt sagt upålitelig. Er det bedre i disse dager?

X2 er det wireless systemet jeg har prøvd som låter nærmest en god gitarkabel.

Har prøvd mange systemer opp gjennom åra, før måtte man punge ut en formue for å få et OK system men X2`n er faktisk billig!

Det er totalt irelevant å dra inn HIFI kabel diskusjonen her.

Signalet fra en passiv gitarmikk og et HIFI signal er TOTALT forskjellig.

Har vært med på noen HIFI blindtester og jeg synnes det meste der er humbug, jeg har noen ganske dyre Hifi kabler som jeg fikk veldig billig, men det er så og si umulig å høre noe særlig forskjell fra disse til "generiske" kabler for min del.

Men på gitarkabler er det store forskjeller, tro meg!

Har jobbet i gitarforretninger i 5år og tror jeg har testet stort sett det som er av kjente ting.

Prøv noen kabler og hør selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Line6 sitt digitale trådløse system X2 kommer til norge, vurderer jeg seriøst å kjøpe det. Andre trådløse sytemet jeg har prøvd har jeg ikek så veldig mye negativt å si om, men det som irriterer meg med de fleste er at det kreves en viss justering av enhetene, noe som ofte medfører at et skifte til kabel (i et potensielt nødstilfelle) ikke gir nøyaktig samme signalstyrke. X2 skal vistnok fikse dette, og har såvidt jeg har fortstått ingen justeringer foruten kanalvalg.

Ang. kabel-debatten:

Hvorfor er det bare forbrukere som investerer i dyre kabler? Burde ikke lydstudioer gjøre det samme? Sist jeg sjekket klarte de alle fleste av disse seg med helt ordinære kabler... :blink:

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.