Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarkjøp i USA- erfaringer?


Huvert

Anbefalte innlegg

  • 1 year later...
Jeg er gift med en amerikaner og han flyttet hit da vi giftet oss i sommer. Kan det gjøre saken enklere om jeg vil ha med meg et par gitarer? Han spiller gitar selv så vi tenkte kanskje vi kunne si de er en del av flyttelasset hans.

Noen som vet?

Så lenge dere får det sendt fra en av hans slektninger skulle ikke det være noe problem så vidt jeg er klar over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har så langt kjøpt 3 gitarer fra statene;

Den første var en brukt USA Dean V som en kompis kjøpte for meg og som videresendte den med litt lavere deklarert verdi (les: gamblet litt her for å få lave MVA utgifter og det gikk bra). Den andre kjøpte jeg igjen en brukt USA Dean V men fikk den direkte sendt til meg. Begge gangene var gitarene godt pakket og kom frem i god behold, lurer på om det var DHL de ble sendt med begge to.

Kjøpte nettop en Larrivée C-09E, fra Trinity Guitars i NY, som er en dyr og fin akustisk som er på vei med Express Mail med USPS. Litt spent nå, men har bla.a. en kollega som kjøpte lignene kassegitar fra samme sted og den er sendt og forsikret med "ekte" verdi så det går seg nok uansett til.

Der er mine erfaringer så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Gitaren min sendes fra Puerto Rico i morgen. Har jeg fortstått det riktig at hvis jeg ber selger merke kassa med "gift", slipper jeg hele tollhælvete, eller må jeg legge på prisen, som var på skarve 840 dollar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaren min sendes fra Puerto Rico i morgen. Har jeg fortstått det riktig at hvis jeg ber selger merke kassa med "gift", slipper jeg hele tollhælvete, eller må jeg legge på prisen, som var på skarve 840 dollar?

Gaver er momsfritt inntil 1000 spenn. Så sansynligvis blir det (840*1,25) + tollavgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaver er momsfritt inntil 1000 spenn. Så sansynligvis blir det (840*1,25) + tollavgift.

Ikke faen! Faen meg sjukt at jeg skal betale en fjerdedel av totalbeløpet, i tillegg til tollavgiften. Får fyren til å merke sendinga som gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke faen! Faen meg sjukt at jeg skal betale en fjerdedel av totalbeløpet, i tillegg til tollavgiften. Får fyren til å merke sendinga som gift.

Tvilsomt om det hjelper å bare markere den som gave. Du må nok få han til å senke verdien også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke faen! Faen meg sjukt at jeg skal betale en fjerdedel av totalbeløpet, i tillegg til tollavgiften. Får fyren til å merke sendinga som gift.

Nei, det er ikke sykt. Det kalles moms, som er en måte å betale skatt på. Tollavgiften (fortollingsgebyret) er jo meget lite, og er inkludert hos UPS/FedEX o.l, så det måtte du ha betalt allikevel.

At 25% moms er mye, er en annen sak, men politiske diskusjoner på et gitarforum pleier aldri å føre noe godt med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi!

Jeg er i registreningsfasen hos music123.com og har støtt på et lite problem.

Under billing adress skal jeg velge hvilket land jeg er fra, men får bare opp to alternativer, Usa og APO/FPO. Hva skal jeg gjøre her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke sykt. Det kalles moms, som er en måte å betale skatt på.

Akkurat. Og alle priser du ser på ting du kjøper her hjemme har moms inkludert, så det er inkl moms som ER totalbeløpet. Hvis du kjøper gitar i USA, så legger de det til i kassen, så du står i butikken og tenker hmm $350 er jo billig og så blir det fort $500 før du trekker kortet...

Endret av hovmod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi!

Jeg er i registreningsfasen hos music123.com og har støtt på et lite problem.

Under billing adress skal jeg velge hvilket land jeg er fra, men får bare opp to alternativer, Usa og APO/FPO. Hva skal jeg gjøre her?

De shipper ikke utenlands.. Prøv sweetwater.com de shipper til Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat. Og alle priser du ser på ting du kjøper her hjemme har moms inkludert, så det er inkl moms som ER totalbeløpet. Hvis du kjøper gitar i USA, så legger de det til i kassen, så du står i butikken og tenker hmm $350 er jo billig og så blir det fort $500 før du trekker kortet...

Det der nå ikke helt riktig da.. I USA er det litt ulike regler og takster for "vareskatt" avhengig av hvilken stat det er snakk om. Dette gjelder også om hvorvidt tax er medregnet på prislappen. De slipper den forøvrig i noen grad når de handler på nettet og den er uansett mye lavere en den norske (0-9% ca) En helt annen sak er jo at amerikanske priser er tilpasset den amerikanske økonomien og dermed kan det jo virke som om det er så rimelig der, men hva angår musikkinstrumenter er nok prisene omtrent som de norske når man også ser på hva en amerikaner tjener og hvilke utgifter man som oftest har.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei...

Har nå bestemt meg for å kjøpe gitar fra USA... Jeg så på en fra Beyond11.com og en fra ebay... B11 bruker USP og FedEX mens han på ebay brukte USPS.

Etter ebay sin kalkulator på siden så regnet de prisen på å frakte gitaren til norge var på 79$, men så hadde de ikke den gitaren jeg var ute etter... (noe b11 hadde)

Så regga jeg meg på B11 og der ble totalsummen på 719$!! Da kostet gitaren 399$.. Prata litt med en dude fra butikken å han sa at jeg måtte komme til å betale samme sum via ebay uansett. 79$ koster det å få den til norge, men ikke hvor du bor.... Jeg bor da utenfor ålesund og vil ikke tro at den gitaren kommer til å koste (300$ - 79$) over 200 dollar i frakt fra "Norway" til hit... Vet ikke helt hvor varene fra posten ankommer.

Noen som har noe innspill? Har B11 lagt til toll osv. også kanskje? Hørest helt på tryne fra min side... Hvor mye betaler dere når dere handler fra USA?

-Magnus-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye betaler dere når dere handler fra USA?

Det varierer selvfølgelig med hva det er jeg har kjøpt. Frakt av den ene gitaren min med UPS kostet cirka $200, men så var det ekspress-frakt også da (sent fredag, hos meg mandag, lengste helga i verden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.