Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarkjøp i USA- erfaringer?


Huvert

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål om noe jeg ikke klarer finne ut hvordan vil fungere:

Jeg skal kjøpe en bassgitar fra Tyskland eller Nederland. Når jeg velger at jeg er fra Norge, står prisen uten VAT(moms), mens de fleste andre land har 19%. Dette er vel pga EU.

Hvis jeg kjøper denne som nordmann, og får den sendt til noen venner i Nederland, og så henter denne selv i Nederland - hvordan blir det da? Adressaten er nederlandsk, men jeg er norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmÃ¥l om noe jeg ikke klarer finne ut hvordan vil fungere:

Jeg skal kjøpe en bassgitar fra Tyskland eller Nederland. Når jeg velger at jeg er fra Norge, står prisen uten VAT(moms), mens de fleste andre land har 19%. Dette er vel pga EU.

Hvis jeg kjøper denne som nordmann, og får den sendt til noen venner i Nederland, og så henter denne selv i Nederland - hvordan blir det da? Adressaten er nederlandsk, men jeg er norsk.

Vil tro det går på adressen den blir sendt til, og du da må betale 19% moms.

Fikk forresten Musicman JPen min i dag i dag :wub:

Bestilte fra basscentral.com. De sa musicman ikke tillatter amerikanske forhandlere å selge produktene deres til utlandet, med unntak for LTD-modellene (og brukte gitarer da). Men siden jeg uansett var mest interessert i LTD-2007 versjonen (full pakke med piezo, inlays, matching headstock og grisefet lys/mørk blå finish) så gjorde ikke det så mye :P.

Kom på 2.000 $ + 295$ i frakt + moms og tollgebyr som jeg ikke har fått regning på enda. Den ble sendt med litt lavere verdi enn den faktiske, så slipper unna med en 15-20% moms :P, blir vel ca 18.000 kr totalt, noe som er en ganske hyggelig pris sammenlignet med norske butikker (koster vel ca 30k i norge for denne versjonen av gitaren + mye lengre leveringstid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Direkte svar på fyrste innlegg:

Eg har sjølv kjøpt ein Fender Stratocaster Deluxe (USA-mod) i ein GuitarCenter-butikk i Colorado. Sendte den som vanleg bagasje (litt risky...) på flyet. Ved ankomst Flesland var gitaren vekke, så eg meldte bagasjetap til SAS. Det viste seg at den stod igjen i København, så eg fekk den levert på døra utpå ettermiddagen :-)

Sidan eg ikkje bar den igjennom tollen sjølv fekk eg aldri vite om eg ville blitt stoppa, kanskje var det ei lukke at den vart gløymt ;-) Gitaren kosta meg ca 6000, så eg ville nok så vidt ha bikka grensa ved inførsel. Utsalgspris i Norge skal vistnok vere ca 22.000, så det ER mykje å spare på å kjøpe i USA. Sjølv med moms ville dette ha vorte lønnsomt.

Ein annan gong eg kom frå USA hadde eg med meg ein mini-miksepult (4-kanals for scene-bruk), effektbrett for vokal og ein iPhone til ein kamerat. Eg rekna aldri ut kor mykje det var verdt, men totalt var det nok så vidt over grensa. Kom inn i landet via Gardermoen og vart stoppa i tollen (på grønt). Dei spurde om eg hadde alkohol eller tobakk, noko eg ikkje hadde :P Dei spurte vidare om dei kunne få ta ein stikkprøve gjennom røntgen-maskina, noko eg sjølvsagt sa ja til. Dei såg umiddelbart ein del elektroniske "ting" i kofferten og spurte kva det var. Sa som sant var at det var noko musikkutstyr. "OK, ha ein fin dag" var svaret eg fekk :-) Ikkje noko spørsmål om verdi eller andre ting.

Eg vil sjølvsagt ikkje oppfordre folk til å "smugle", men eg ser på denne typen utstyr som er til personleg bruk som heilt bagatellmessig. Sjølvsagt må folk vere klar over at det er ein risiko med å ta med for høge verdiar, men tollarane ser stort sett på kva type varer som blir innført. Store mengder av dyre varer vil lett bli tolka som "intekts ervervelse" og skal dermed beslagleggast. Utstyr til personleg bruk er sjølvsagt noko ein har glede av til eigen bruk. Reknar heller ikkje med at tollarane har peiling på kor mykje ein ny gitar er verdt...

Sjølv om det er mange som er engasjert i denne tråden her vil eg tru at det prosentvis i forhold til befolkninga er veldig få som tek med seg gitarar til Norge. Ergo er ikkje dette eit prioritert mål for tollvesenet. (Men hugs, risikoen er der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Mulig jeg kommer med noe nytt nå, men har hørt at det bare er lov å shippe visse merker ifra USA til utlandet. Er dette sant, og i så fall hvilke merker?

Noen butikker har ikke lov til å shippe enkelte merker til Norge.

Men du kjøper selvsagt av div eBaystores(som vanligvis er enkle å overtale, en mail fikser mye :) ) eller på div forum så får du tak i hva det skal være.

Har kjøpt +/- 15 gitarer fra US, aldri noen prob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring : jeg har kjøpt 2 gibson gitarer i USA og har spart penger som bare det!

Den ene kostet 12 000 men fikk prutet den ned til 10 000 på guitar center (JA FAKTISK!) og den er verdt 20 000 i Norge.

Den andre kjøpte jeg for 14 000 (alt inkludert ) og den koster rett under 30 000 i Norge. Så halvparten der og...

Så har sinnsykt gode erfaringer fra kjøp med gitar i USA. Jeg ser nesten en tur til USA som ny mulighet til å kjøpe :)

Jeg visste faktisk ikke det der med over 6 000 på en gitar i grønn toll så tar de den fra deg! Da hadde jeg vært mer nervøs før!

Men seriøst de bør skaffe guitar center til norge, det er GENIALT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Hei!

Noen som har erfaring med å kjøpe gitar i USA, da mener jeg å kjøpe den der personlig og ta den med inn i Norge igjen. Særlig engstelig for det med toll og behandling av gitaren på flyet. Mange jeg har prata med sier de bare går rett gjennom "ingenting å fortolle" fordi tollerne visstnok "bare er interessert i dop og ikke bryr seg om ungdom som har kjøpt seg ny gitar". Men jeg har også hørt om folk som har gått på en smell der..noen som har prøvd det? Hvor stor smell er d evt. snakk om om man blir busta mens man går på grønt ? Vil det fremdeles lønne seg i forhold til norsk pris om det skulle skje?

Alle innspill mottas med takk!

Hei!

Null problem å ta med gitaren! Kom nettopp hjem fra statene med gitar. Fløy med KLM og fikk ta med gitaren inn på flyet i tillegg til en sekk! Fløy ut fra Washington Dullas, der er de egentlig utrolig strenge men det gikk helt gre. Burde gå glatt for deg også!

Du skal ha en utrolig dyr gitar før de gidder å skatelegge deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste problemet med USPS er at de ikke håndterer mva og toll for deg. UPS gjør jo dette og sender deg regning, mens USPS bare setter av pakka i tollen, noe som tar EVIGHETER. Sist tok det 2 dager fra USA til Norge, for så at den lå ei uke på toll-lageret før de gadd å fortolle den. Og ja, de hadde all informasjonen de trengte. Virker som de blir tregere og tregere for hver gitar jeg kjøper og.

Men sikkerthetsmessig har jeg aldri hatt noen problemer. Kjøpt 3 gitarer fra USA så langt og alle har vært strøkne når de kom frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring : jeg har kjøpt 2 gibson gitarer i USA og har spart penger som bare det!

Den ene kostet 12 000 men fikk prutet den ned til 10 000 på guitar center (JA FAKTISK!) og den er verdt 20 000 i Norge.

Den andre kjøpte jeg for 14 000 (alt inkludert ) og den koster rett under 30 000 i Norge. Så halvparten der og...

Så har sinnsykt gode erfaringer fra kjøp med gitar i USA. Jeg ser nesten en tur til USA som ny mulighet til å kjøpe :)

Jeg visste faktisk ikke det der med over 6 000 på en gitar i grønn toll så tar de den fra deg! Da hadde jeg vært mer nervøs før!

Men seriøst de bør skaffe guitar center til norge, det er GENIALT!

Enig, guitarcenter hadde gjort seg!

Jeg har lignende erfaringer, kjøpte en ESP på eBay til 4000,-, kosta 10000,- her hjemme i Norge. Gibson Les Paul til 17000,-, kosta 39000,- her hjemme, og en fender strat, 5000,- på eBay og 8000,- hjemme i Norge. Spart 31000,-

Man kan få selgerene til å skrive at gitarene er mindre verdt enn de er på tollskjemaet, og unngå å betale så mye toll, f.eks. LP'n min til rett under 3000$ skrev vi på var verdt 200$, så istedenfor å betale 25% moms av 3000$ betalte vi 25% av 200$. Risikoen er jo da at dersom den blir skadet eller ødelagt, får du bare igjen det beløpet du har på tollskjemaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Hvis gamle tråder om dette har blitt slettet, trenger vi en ny. Klarte ikke å finne noen jeg heller, så det er ikke du som er dum :)

Tema:

TA MED GITAR FRA UTLANDET TIL NORGE

Reglene er klare: Har man vært i utlandet i mer enn 24 timer, kan man ta med varer av en verdi av inntil 6000 NOK avgiftsfritt, dvs MOMSfritt. Hvis man har med EN vare som er verdt MER enn 6000, må man betale moms av HELE varens verdi, ikke bare det som overskyter 6000.

Moms = 25% av varens verdi. Verdi beregnes fra kvittering, og utenlandsk valuta omregnes etter tollvesenets ukeskurs. Du kan IKKE argumentere med at "dollaren var 6.87 da jeg kjøpte den" hvis kursen har steget til 7.15 og du er over grensen...

Hvis man går på grønt og blir stoppet med en gitar verdt over 6000 blir gitaren beslaglagt, og senere solgt på auksjon til inntekt for statskassen. Du får den IKKE tilbake, med mindre du kjøper den til deg selv igjen. Da hadde det vært rimeligere å betale moms....

Du kan også få et forenklet forelegg for smugling. Dersom du smugler store verdier (litt usikker på grensa her) blir du anmeldt til politiet, og får en større bot.

Hvis du vil ha ren samvittighet, går du på rødt og betaler. Så enkelt er det. Regn inn momsen når du skal se hvor mye du sparer på å kjøpe i utlandet. Kanskje du kunne fått et like godt tilbud i Norge? Support your local dealer...

Kjøper du i EU kan du få refundert den utenlandske momsen, og kun betale den norske.

KONKLUSJON?

Det er ulovlig å smugle, samme om det er narkotika, gitarer, alkohol eller litt for mye snus.

Om du allikevel vil gjøre det, er opp til deg, din egen moral og din egen sans for å ta sjanser.

Sorry meg.. Men kanskje jeg er en liten dum unge... Men hva mener dere med "går på grønt"? Grønt som i hasj? Eller er jeg helt på bærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Noen som har erfaring med å kjøpe gitar i USA, da mener jeg å kjøpe den der personlig og ta den med inn i Norge igjen. Særlig engstelig for det med toll og behandling av gitaren på flyet. Mange jeg har prata med sier de bare går rett gjennom "ingenting å fortolle" fordi tollerne visstnok "bare er interessert i dop og ikke bryr seg om ungdom som har kjøpt seg ny gitar". Men jeg har også hørt om folk som har gått på en smell der..noen som har prøvd det? Hvor stor smell er d evt. snakk om om man blir busta mens man går på grønt ? Vil det fremdeles lønne seg i forhold til norsk pris om det skulle skje?

Alle innspill mottas med takk!

Hei.

Du får altid en ekstra kvitering der du handler gitaren. bare sørg for at den er på under 6000 nkr. Da er det tollfritt.

Har selv prøvd denne metoden. og det har fungert hver gang.

Mvh/Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er helt på bærtur.

Og i stedet for å harslere med folk som stiller et greit spørsmål, kan vi jo prøve å forklare....

Når du kommer hjem til Norge (og fra USA er det jo stort sett til Gardermoen du kommer) må du gjennom tollen når du har hentet bagasjen din på flyplassen. Du har da to valg - å gå der det står "intet å deklarere" - mao "jeg har ikke med meg noe smuglervarer så jeg trenger ikke å fortolle noe" - og skiltet "intet å deklarere" er grønt. Derfor kalles det å "gå på grønt".

Alternativet er selvfølgelig å gå på rødt - som er den utgangen der du har muligheten til å tollklarere varene du har med.

Det det hele koker ned til er om du tar sjansen på å gå på grønt når gitaren din er verdt mer enn 6000 NOK. For - dersom du går på grønt, har du allerede erklært at du IKKE har med noe som er avgiftspliktig. Derfor har du ALLEREDE brutt loven hvis du blir stoppet. Og argumentet om at tollere ikke kan om verdier på gitaren? Ikke noe problem for dem, det er nemlig DITT problem å presentere kvittering e.l. som beviser at den koster mindre enn 6000.

Lykke til. Til syvende og sist er det din egen samvittighet og lovlydighet som avgjør om du går på rødt eller grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i stedet for å harslere med folk som stiller et greit spørsmål, kan vi jo prøve å forklare....

Når du kommer hjem til Norge (og fra USA er det jo stort sett til Gardermoen du kommer) må du gjennom tollen når du har hentet bagasjen din på flyplassen. Du har da to valg - å gå der det står "intet å deklarere" - mao "jeg har ikke med meg noe smuglervarer så jeg trenger ikke å fortolle noe" - og skiltet "intet å deklarere" er grønt. Derfor kalles det å "gå på grønt".

Alternativet er selvfølgelig å gå på rødt - som er den utgangen der du har muligheten til å tollklarere varene du har med.

Det det hele koker ned til er om du tar sjansen på å gå på grønt når gitaren din er verdt mer enn 6000 NOK. For - dersom du går på grønt, har du allerede erklært at du IKKE har med noe som er avgiftspliktig. Derfor har du ALLEREDE brutt loven hvis du blir stoppet. Og argumentet om at tollere ikke kan om verdier på gitaren? Ikke noe problem for dem, det er nemlig DITT problem å presentere kvittering e.l. som beviser at den koster mindre enn 6000.

Lykke til. Til syvende og sist er det din egen samvittighet og lovlydighet som avgjør om du går på rødt eller grønt.

Jeg var i USA i fjor, og vi var 4 stk som gikk gjennom tollen, 2 under 6K og 2 over, men det var ingen som brydde seg sålenge det ikke stinket ganja av gitarene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.