Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarkjøp i USA- erfaringer?


Huvert

Anbefalte innlegg

noen som har kjøpt noe hos music123.com ???

Ja.

???? gikk bra?? hvor mye må du rekne med kostnader på frakt å slikt ?? lurer på dime o flame..

Kostnadsfri frakt. Dvs., bestilte en del (slik at frakten ble gratis innad i Statene) til en familie jeg kjenner litt fra før av, og tilfeldigvis var det noen kjente igjen som var over på besøk som kunne ta det med seg heim igjen. :)

Edit: ok, den var vel litt drøy - beklager om jeg ødela evt. forhåpninger.

Endret av Torh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurte selvsagt på om noen har bestilt gitar der via nettet å fått tilsendt hjem til norge !!

Nåh! Det var ikke gitt i spørsmålet ditt - for alt jeg visste kunne du f.eks. reise over til Statene, bo hos noen kjente, og følgelig ønske å kjøpe noe fra nettet. Imidlertid står det:

Hei!

Noen som har erfaring med å kjøpe gitar i USA, da mener jeg å kjøpe den der personlig og ta den med inn i Norge igjen.

i første post i tråden, så jeg burde kanskje skjønt hva du mente da, men dog... Vel, beklager da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurte selvsagt på om noen har bestilt gitar der via nettet å fått tilsendt hjem til norge !!

Nåh! Det var ikke gitt i spørsmålet ditt - for alt jeg visste kunne du f.eks. reise over til Statene, bo hos noen kjente, og følgelig ønske å kjøpe noe fra nettet. Imidlertid står det:

Hei!

Noen som har erfaring med å kjøpe gitar i USA, da mener jeg å kjøpe den der personlig og ta den med inn i Norge igjen.

i første post i tråden, så jeg burde kanskje skjønt hva du mente da, men dog... Vel, beklager da ;)

jepp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Kan det funke å sende gitaren til et postkontor i strømstad, og deretter hente den ut der, selv?? Det fungerte iallefall fint når jeg kjøpte playstation. Da blir jo den eneste smuglingen den du selv står for når du tar den med over grensa... Nå er jeg ikke helt sikker på hvor mye du kan handle for og få det sendt til sverige, men det er vel en god del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg og lurer på å få kjøpt ein gitar hos ein forhandler i usa. den koster 1900$. dvs ca 13000,- vil det seia at eg må betala mva for 7000 då?? (13000 - 6000?) det er jo ikkje so mykje.. 25% av 7000 = 1750,-

ka må eg gjera for å få dette til på ein grei og forhåpentligvis lovlydig måte?? kjenner ingen som skal te usa me da fysta(første) nei...

hmm :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg og lurer på å få kjøpt ein gitar hos ein forhandler i usa. den koster 1900$. dvs ca 13000,- vil det seia at eg må betala mva for 7000 då?? (13000 - 6000?)

De 6000 gjelder varer du selv tar med deg inn i landet, dvs at du tar turen til USA for å kjøpe gitaren og så tar den med tilbake. Hvorvidt du må betale MVA for hele beløpet eller kun det overstigende vil jeg anbefale deg å ringe Tollvesenet for å finne ut.

Kjøper du gitaren og får den sendt hit betaler du MVA av det hele, inklusive fraktkostnadene. Om den koster US$1900 med forsendelse er det altså snakk om cirka NOK2945 i MVA, avhengig av dollarkurs. Så kan du legge til litt for tollbehandlingen (et par hundrelapper, kanskje, avhengig av fraktselskap).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg og lurer på å få kjøpt ein gitar hos ein forhandler i usa. den koster 1900$. dvs ca 13000,- vil det seia at eg må betala mva for 7000 då?? (13000 - 6000?) det er jo ikkje so mykje.. 25% av 7000 = 1750,-

ka må eg gjera for å få dette til på ein grei og forhåpentligvis lovlydig måte?? kjenner ingen som skal te usa me da fysta(første) nei...

hmm :blink:

Hvis du kjøper gitar i USA, og tar den med inn til landet selv, er det riktig at det er 6000NOK som er grensa for mva. Men du må betale mva av hele beløpet. Hvis du får det sendt fra USA til Norge er det moms på alle varer som overstiger 200NOK. Og det er fortsatt 25% av totalkostnaden (pris på gitaren + frakt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Lurer på å kjøpe gitar fra Japan...

Trekker nettbutikken av den japanske momsen? I så fall hvor mye er det?

Meg bekjent, ja (de jeg handlet fra gjorde det, ser også ut til at f.eks. Ishibashi gjør det).

Er vel kun 5%.

Endret av windofpain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Jeg var inne på siden til tollvesenet og der står det:

"Toll og avgifter ved innførsel av varer

Innførsel av varer med vareverdi over 200 kroner må fortolles. Det vil si at det må betales merverdiavgift (25 prosent) og eventuell toll og særavgifter for varen. Toll og avgifter regnes ut fra varens verdi inkludert frakt- og eventuelle forsikrings-kostnader.

De alle fleste varer, for eksempel elektriske og elektroniske artikler, cd- og dvd-plater er tollfrie. Klær er derimot tollbelagte.

Eksempler på beregning av toll og avgifter

Lurer du på om det er toll på varen du skal bestille kan du kontakte Tollvesenets infosenter på tlf.: 0 30 12."

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...&epslanguage=NO

Det står at elektriske og elektroniske artikkler er tollfrie, regnes da en el-gitar for en elektronisk alrtikkel?

Da er det jo tollfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne på siden til tollvesenet og der står det:

"Toll og avgifter ved innførsel av varer

Innførsel av varer med vareverdi over 200 kroner må fortolles. Det vil si at det må betales merverdiavgift (25 prosent) og eventuell toll og særavgifter for varen. Toll og avgifter regnes ut fra varens verdi inkludert frakt- og eventuelle forsikrings-kostnader.

De alle fleste varer, for eksempel elektriske og elektroniske artikler, cd- og dvd-plater er tollfrie. Klær er derimot tollbelagte.

Eksempler på beregning av toll og avgifter

Lurer du på om det er toll på varen du skal bestille kan du kontakte Tollvesenets infosenter på tlf.: 0 30 12."

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...&epslanguage=NO

Det står at elektriske og elektroniske artikkler er tollfrie, regnes da en el-gitar for en elektronisk alrtikkel?

Da er det jo tollfritt.

Det er ikke toll på instrumenter, men du må betale moms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.