Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarkjøp i USA- erfaringer?


Huvert

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte Ibanez'n min på instrumentpro.com.

Null stress, levert pent og de var ålreite å ha med og gjøre.

Du har det? Ikke no problemer med toll osv? Altså må du betale noen avgifter eller no?

For jeg har sykt lyst på en Jackson RR som koster ca. 12 000 kr i Norge. Men den koster ca. 7800 kr på Intrumentpro, og det er gratis frakt, så hvis det går ann å bestille derifra(USA) uten å måtte betale masse avgifter, toll, moms(er dårlig på sånt, har ikke bestilt fra USA før), så kunne jeg jo spart mye penger :)

EDIT: Glem det, la merke til at det var mye mer frakt når de sender til Norge, så sparer ikke særlig mye alikevel :P

Endret av Linkage25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til statene til sommern og vurderer å kjøpe meg en gitar der. Er ikke helt sikker på hvilken, men det er da ganske mange tusen kroner å spare på å kjøpe der.

Selv med 25% moms blir det ganske mye billigere, men det er jo fortsatt 25% mer penger enn hvis jeg ikke betaler mums. Noen som veit om det er noen som har blitt tatt for å "smugle" en gitar inn i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har det? Ikke no problemer med toll osv? Altså må du betale noen avgifter eller no?

For jeg har sykt lyst på en Jackson RR som koster ca. 12 000 kr i Norge. Men den koster ca. 7800 kr på Intrumentpro, og det er gratis frakt, så hvis det går ann å bestille derifra(USA) uten å måtte betale masse avgifter, toll, moms(er dårlig på sånt, har ikke bestilt fra USA før), så kunne jeg jo spart mye penger :)

EDIT: Glem det, la merke til at det var mye mer frakt når de sender til Norge, så sparer ikke særlig mye alikevel :P

Bestilte meg i sommer en gitar fra USA. En Jackson RR1 til $1999. Fikk fri frakt. Gitaren skal være på postkontoret mitt i morgen. Får dessverre ikke hentet den før på mandag. Men hvis alt ser bra ut, så skal jeg anbefale butikken her.

Er egentlig ikke noe å si på prisen. Gitaren koster meg 11500 pluss moms, noe som blir ca 14500. Skulle jeg kjøpt denne i Norge, hadde det fort kostet meg 22-25000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til statene til sommern og vurderer å kjøpe meg en gitar der. Er ikke helt sikker på hvilken, men det er da ganske mange tusen kroner å spare på å kjøpe der.

Selv med 25% moms blir det ganske mye billigere, men det er jo fortsatt 25% mer penger enn hvis jeg ikke betaler mums. Noen som veit om det er noen som har blitt tatt for å "smugle" en gitar inn i Norge?

De siste 25% er forskjellen på å ha kjøpt en gitar lovlig og å gjøre seg kriminell for småpenger. Det er også sånt som gjør at vi har gratis skolegang (og alt annet) i dette landet her, så jeg vil vel anbefale deg å bare bite i det sure eplet og betale det. Blir akkurat det samme som å jobbe svart eller snyte på skatten. Skal ikke være noen moralens vokter her, og du er jo ikke alene om å ville betale minst mulig og få mest mulig tilbake. Hvis du betaler moms slipper du også litt bekymringer og har det lettere hvis du senere må dokumentere gitarens verdi ovenfor forsikringsselskap. Men vil du bare "smugle" den inn går det i mer enn 90% av tilfellene, så jeg ville ikke vært så veldig bekymra for å bli tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk hentelapp på min gitar idag. Men av en eller annen grunn står det kun halv moms. Hadde regnet med nærmere 3000,- i moms og gebyr, men trenger bare betale ~1600 for å få hentet ut gitaren. Skal vel ikke klage her. Jeg sendte jo til og med inn kvitteringene på gitaren.

Er også veldig enig med han over her. Det er liten vits å gjøre seg til kriminell for et par tusen.

Endret av MDRattle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaren er forøvrig her: http://forum.gitarnorge.no/Spilling-innspilling-og-produksjon-f34/Elektrisk-gitar-f2/NGD-Jackson-RR1-t25662.html

Jeg kjøpte den på Capitol Guitars. Det er en ganske liten butikk i St. Paul. De skaffer nesten alt fikk jeg vite per epost, og etter litt epost-korrespondanse fikk jeg bestemt meg. Det var litt leveringstid på akkurat den jeg bestilte, men det er det uansett hvor du bestiller fra, har inntrykk av. Gitaren må jo lages. RR5(fr) får de tak i løpet av dager.

Jeg er strålende fornøyd med butikken, og kommer til å bruke den igjen. Var litt redd for å handle gitar på nettet fra USA, siden jeg har hørt skrekkhistorier om forfalskninger og slik. Jeg gjorde litt research, og fant ut at denne butikken var seriøs. Med porto, moms, og gebyr kom gitaren på 13500, noe som er en veldig bra pris.

Welcome to Capitol Guitars Online!

eBay Store – CAPITOL GUITARS: Search results for.

Som du ser, har dem ikke all verdens av utvalg, men de skaffer alt, fikk jeg høre. Når jeg bestilte min RR, ringte han til og med rundt til butikker i nærheten for å hjelpe meg. Dem fører også brukte instrumenter, hvis det skulle være av interesse.

Send en mail til eric@capitolguitars.com og spør. Han svarer veldig kjapt på meg, og er veldig behjelpelig.

Endret av MDRattle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg kan ikke skjønne hvorfor folk bruker UPS eller Fedex på varer fra USA til Norge.

USPS all the way! koster rundt 100-120 dollar å få en gitar til Norge.

Så vidt jeg vet må man betale moms på det aller meste? alt jeg har kjøpt som har vært over 1000 kr har blitt 25% moms på(noe i den duren).

Om man tar USPS, blir det 130 dollar + 25 % moms? Har sett på en gitar til 7,2 k, og den blir da 9800 ca totalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen erfaringer med hvor lang tid det tar? Kjøpte fra en kis/butikk som het "dallasusedguitar". Sendes med USPS.

Ba han også om å sette verdien på pakka med 0,-, og merke den som "Gift", i et håp om å slippe momsen.

En til to uker. Nærmere to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.