Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarkjøp i USA- erfaringer?


Huvert

Anbefalte innlegg

Nå gidda jeg riktinok ikke lese alle replysa, så kan hende jeg ikke kommer med noe nytt, men:

Hvis grensen er 6000, kan man kansje få en kvitering fra selger i usa til å skrive ut en ekstra kvitering på 900$ (eller hva kursen nå måtte være for å komme under 6000kr). "en venn av meg" gjorde dette med en bil han hentet i sverige, så han slapp å betale så mye moms på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

I USA bruker de jo.... 110 Volt, er det det? Men i de fleste andre land, så er det 220 Volt, om jeg husker riktig... Noe sånt i allefall.

Hele hovedpoenget er: Derfor må man vel ha en slags transformator hvis man bruker forsterkere eller effektpedaler fra USA. Men det gjelder vel ikke gitarene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Hvis gamle tråder om dette har blitt slettet, trenger vi en ny. Klarte ikke å finne noen jeg heller, så det er ikke du som er dum :)

Tema:

TA MED GITAR FRA UTLANDET TIL NORGE

Reglene er klare: Har man vært i utlandet i mer enn 24 timer, kan man ta med varer av en verdi av inntil 6000 NOK avgiftsfritt, dvs MOMSfritt. Hvis man har med EN vare som er verdt MER enn 6000, må man betale moms av HELE varens verdi, ikke bare det som overskyter 6000.

Moms = 25% av varens verdi. Verdi beregnes fra kvittering, og utenlandsk valuta omregnes etter tollvesenets ukeskurs. Du kan IKKE argumentere med at "dollaren var 6.87 da jeg kjøpte den" hvis kursen har steget til 7.15 og du er over grensen...

Hvis man går på grønt og blir stoppet med en gitar verdt over 6000 blir gitaren beslaglagt, og senere solgt på auksjon til inntekt for statskassen. Du får den IKKE tilbake, med mindre du kjøper den til deg selv igjen. Da hadde det vært rimeligere å betale moms....

Du kan også få et forenklet forelegg for smugling. Dersom du smugler store verdier (litt usikker på grensa her) blir du anmeldt til politiet, og får en større bot.

Hvis du vil ha ren samvittighet, går du på rødt og betaler. Så enkelt er det. Regn inn momsen når du skal se hvor mye du sparer på å kjøpe i utlandet. Kanskje du kunne fått et like godt tilbud i Norge? Support your local dealer...

Kjøper du i EU kan du få refundert den utenlandske momsen, og kun betale den norske.

KONKLUSJON?

Det er ulovlig å smugle, samme om det er narkotika, gitarer, alkohol eller litt for mye snus.

Om du allikevel vil gjøre det, er opp til deg, din egen moral og din egen sans for å ta sjanser.

Hvis man går på grønt og blir stoppet med en gitar verdt over 6000 blir gitaren beslaglagt, og senere solgt på auksjon til inntekt for statskassen.

omg! Min splitter nye Gibson Les Paul Goddess kommer fra USA på Mandag, som blir frakta av en bekjent av fattern >.< Nå er det rett før jeg pisser i buksa... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi! Jeg har nettopp bestilt meg et par Seymour Duncans fra USA. De fraktes med UPS Express Air, og ligger for tiden i Köln.

Regner med at de kommer i mårra, og siden jeg ikke er hjemme blir det mamma som tar de imot, så det jeg lurer på er om noen har erfaring med å få ting levert med UPS, og hvordan det er med betaling av tollgebyrer? Pr. nå har jeg jo bare betalt frakta, og ennå ikke mva. UPS fikser jo så alt går i orden, men er det noen som vet om UPS gir meg en regning på det, eller om UPS-mannen kommer med kortautomat på døra mi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

…men er det noen som vet om UPS gir meg en regning på det, eller om UPS-mannen kommer med kortautomat på døra mi?

Den sikreste måten å finne ut dette på er å ringe UPS og spørre. De gangene jeg har hatt med dem å gjøre har de sendt en giro i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei!

Noen som har erfaring med å kjøpe gitar i USA, da mener jeg å kjøpe den der personlig og ta den med inn i Norge igjen. Særlig engstelig for det med toll og behandling av gitaren på flyet. Mange jeg har prata med sier de bare går rett gjennom "ingenting å fortolle" fordi tollerne visstnok "bare er interessert i dop og ikke bryr seg om ungdom som har kjøpt seg ny gitar". Men jeg har også hørt om folk som har gått på en smell der..noen som har prøvd det? Hvor stor smell er d evt. snakk om om man blir busta mens man går på grønt ? Vil det fremdeles lønne seg i forhold til norsk pris om det skulle skje?

Alle innspill mottas med takk!

Jeg og broren min tok med en Gibson Explorer fra hollywood og en dean fbd ml fra las vegas sommeren 2005. Vi hadde gitarkasser til de, noe jeg tror er nødvednig. Selv om vi sendte de på sånn forsiktig flytur greier så man at skinnet på kassene var slitt enkelte steder, men ikke at det var noe problem og gitarene funket fint. Når vi gikk forbi tollen sto det ingen der i det hele tatt, så det var ikke noe problem. Når det først er toll der så har jeg hørt at de bare snakker med noen få tilfeldige, og hvis man skulel bli noen av dem har vel ikke tollerne noe bevis på at du ikke er musiker og tok den med til usa? vet ikke jeg...

Gikk fint for meg iallefall. Uansett om du betaler noe i tollen er det jo likevel billigere i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte tollvesenet og snakka med de i sommer, det er avsender som får straff, ikke mottaker. Dette gjelder gjennom post da, sikkert andre regler om du blir stoppa på grensa.

Til deg som lurte på hvordan du skulle betale mva/toll, du får en regning i posten.. så vidt jeg husker trenger du ikke å betale den for å få henta ut pakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte tollvesenet og snakka med de i sommer, det er avsender som får straff, ikke mottaker. Dette gjelder gjennom post da, sikkert andre regler om du blir stoppa på grensa.

Til deg som lurte på hvordan du skulle betale mva/toll, du får en regning i posten.. så vidt jeg husker trenger du ikke å betale den for å få henta ut pakka.

hehe.. de kom for 2 uker siden, og jeg trengte ikke betale noe for å få den nei..

har ennå ikke fått noen regning for mva da :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ang forsterkere.. Surf litt på nettet og se om du finner en users manual. Det kan hende strømforsyningen på amopen har en bryter for å velge mellom 110-220 Volt! Nå har jeg ikke kjøpt noe fra USA, og det kan hende de ikke byrr seg så mye om resten av verden der, men Marshall, Laney og Orange av relativt nyere dato vet jeg har det! I allefall hadde alle mine det. Orange AD30HT'n som jeg bruker nå kom med to forskjelliga strømkabler til "vanlige" støpsler og sånne rare som de har i UK. Muligens samme støpslet i US of Ape også.

Altså meget mulig man ikke trenger omformer, men bare stikke på sjappa etter en eurokabel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Kom akkurat fra USA, min nykjøpte Baker fra Ed Roman i Las Vegas måtte skjekkes inn med bagasjen. Kostet 1500 dollar, ergo var jeg litt spent da jeg kom til Gardermoen.

Men kofferten min kom. Og jeg kom. Bare ikke gitaren. Forsinket.

Et søvnløst døgn før den dukket opp på døra - båret gjennom tollen av Serviceair på Gardermoen....

Forresten: Noen som eier en Baker? Erfaringer? Hittil er jeg veldig godt fornøyd. Med ebony fretboard og 24 frets påstod Ed at jeg fikk det viktigste, og en "best buy" til den prisen.

(Dere skulle hørt ham høvle ned Gibson...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.