Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarkjøp i USA- erfaringer?


Huvert

Anbefalte innlegg

Her på forumet skal vi ikke oppfordre til å smugle.

Ok, jeg trodde spørsmålet var om noen hadde erfaring med dette.

Så anbefalingen er:

1) Ikke send kvitteringen i posten eller få selger til å skrive en kvittering på under 6000,- kr.

2) Ikke spill så mye du kan på gitaren, sett et par klistermerker på kassa gå gjennom grønt i tollen for det gjør ikke alle andre.

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Gjelder de 6000 det varen kostet i utlandet eller det den koster her i Norge? Gitaren jeg har lyst på koster 12000 her og 4300 i USA, så jeg lurer litt...

Summen du har betalt i dollar i USA ganget med ukas veksleskurs hos tollvesenet = utgangspunktet. I ditt eksempel 4300 (pluss evt. lokal sales tax).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man klistrer på et par merker på kassa, så er det vel fullt mulig å si at gitaren er gammel eller noe. at man har vært å spilt konserter eller whatever overseas. hvordan skal du kunne sjekke det i tollen. eller er det sånn at man må avklare det på forhånd med tollvesenet og registrere det man tar ut. er helt grønnskolling på det området, så jeg vet ikke... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tror nok man trygt kan konkludere med at Tollvesenet ikke prioriterer å stoppe enhver person med en gitar på vei gjennom tollen - takk og pris, det er godt de bruker tiden sin på å stoppe folk med heeeelt andre greier under armen! :lol:

Det som hadde vært interessant å finne ut av er hvordan man får fatt i et SERIØST selskap i statene som henter/får levert varer og sender dem videre ut av landet. Endel online sjapper i statene leverer jo kun til USA/Canada. Vet jeg leste noe om dette før forumet ble bytta, kan dog ikke huske å ha sett noe om det siden :rolleyes:

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Noen som har erfaringer med å bestille gitarer på internett fra utlandet?

Har en del erfaring med ebay. Det finnes utrolig mange fine gitarer der til ekstremt hyggelige priser. Eneste drawback er den høye frakten (pluss minus 100$ for en gitar med kasse). Alt etter hvilken fraktmåte man velger. Forvent at gitaren havner hos tollerne.

Allikevel havner mange gitarer på langt under halve prisen som i butikken her i Norge, selv etter frakt og moms.

Anbefales om man ikke skal reise selv til usa i nærmeste fremtid. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

? Så jeg betaler det ikke om det koster under 1000, men jeg gjør det, når det koster over?

Hm, på tide at jeg ikke poster før jeg har drukket kaffe om morgenen.

Ref http://gitar.kakeboksen.org/arkivet/000407.html og http://www.toll.no

Er verdien av pakken under NOK200 er den avgiftsfri, over dette og det blir 25% MVA. Er det en gave er grensen på NOK1000.

Se for øvrig formel for beregning av MVA-grunnlaget i blogginnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.