Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Støy som induseres fra trikken


Jegsann!

Anbefalte innlegg

Noen her som får den samme type støy på signalet pga. nærliggende trikkelinje? (Sjekk vedlegg .mp3) Jeg bor i en bygning rett ved trikken, og strømkablene er vel da jorda i bygningen (festet i bygningen).

Det litt tragikomiske er at jeg bor rett over gata fra 4Sound Schous plass. Jeg spurte dem om de hadde det samme problemet, og det hadde de jo. "Hva kan man gjøre med det?", spurte jeg. "Flytte.", var det kontante svaret jeg fikk...

Er det noen her som er kyndige når det gjelder strøm etc.? Finnes det noen annen løsning på støyen, eller er hele bygningen innlemmet i et (magnet)felt som skaper støy?

Sjekk gjerne ut .MP3 som eksempel. (Forsiktig med volumet.) Dette gjelder alle gitarer/kanaler med high gain, så det er ikke pickuper etc.

Noise.mp3

Endret av Jegsann!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg skal sjekke ut linken og se om det er noen løsninger der! (Og evt. høre med 4Sound hvorfor de ikke har fått det til). Lurer på om han karen i butikken sa noe om at det ville kostet vilt med penger om de skulle fått det ordnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes litt drøyt ut å måtte leve med en høyfrekvent lyd hjemme. Men har du prøvd noise gate? Ikke sikkert det gjør underverker, men burde vell hvertfall T den hvite støyen. 

Tror noe form for power conditioner Kan hjelpe. Jeg har ikke så mye erfaring med det, men vet at en del av dem har elektronikk som filtrerer støy i strømmen. Høres jo ut som et lavpassfilter i nettet burde gjøre susen, men hva jeg vet ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Jegsann! said:

Takk for svar! Jeg skal sjekke ut linken og se om det er noen løsninger der! (Og evt. høre med 4Sound hvorfor de ikke har fått det til). Lurer på om han karen i butikken sa noe om at det ville kostet vilt med penger om de skulle fått det ordnet...

Antar at det er dyrere å fikse det for et utall strømuttak i en hel butikk enn det er for deg å fikse det ene strømuttaket som du plugger ampen i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Troll skrev:

Hørtes litt drøyt ut å måtte leve med en høyfrekvent lyd hjemme. Men har du prøvd noise gate? Ikke sikkert det gjør underverker, men burde vell hvertfall T den hvite støyen. 

Tror noe form for power conditioner Kan hjelpe. Jeg har ikke så mye erfaring med det, men vet at en del av dem har elektronikk som filtrerer støy i strømmen. Høres jo ut som et lavpassfilter i nettet burde gjøre susen, men hva jeg vet ?

Vel, siden støyen ligger i signalet mens jeg spiller så vil jo ikke noisegaten hjelpe på selve gitarsounden, bare evt. fjerne før og etter jeg slår an strengene. Da må jeg i tillegg sette thresholden så hissig at gitaren høres blodfattig ut, altså er det ikke der problemet ligger. (Den 'Bzzzzz' lyden ligger inni vrengen...) ?

 

15 timer siden, Naigewron skrev:

Antar at det er dyrere å fikse det for et utall strømuttak i en hel butikk enn det er for deg å fikse det ene strømuttaket som du plugger ampen i.

Joda, men hva skal fikses? Altså, HVA er det jeg kan si til en evt. elektriker som kommer innom?

 

10 timer siden, Troll skrev:

Fikk også tips av en kollega idag som har elektrobakgrunn, om at en 230Vac 1:1 skilletrafo kan være verdt å prøve. 

Takk! Skilletrafo altså. Da har jeg et par muligheter å sjekke ut. :) Skal sende 4Sound en mail og se om de har noe vettugt å si. Kan poste det de evt. svarer, her.

 

10 timer siden, Troll skrev:

Fikk også tips av en kollega idag som har elektrobakgrunn, om at en 230Vac 1:1 skilletrafo kan være verdt å prøve. 

Du har ikke forresten en link til det produktet...?

 

10 timer siden, el_roffo skrev:

Godt mulig det kan hjelpe med bare en skilletrafo på utstyret ditt.

Har du en link til en slik? Jeg vet egentlig ikke hva det er, og det kommer opp mye forskjellig på Google... ☺

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne såg jo praktisk ut, og med tanke på pris - tror ikke man får store trafoer til under 2k. 
https://www.elfadistrelec.no/no/isolasjonstransformator-230vac-230vac-peaktech-p2240/p/11095163?channel=b2c&price_gs=2290.7875&source=googleps&ext_cid=shgooaqnono-blcss&kw={keyword}&gclid=CjwKCAiA99vhBRBnEiwAwpk-uGGKq0dKp3y0dTZRH-gfzlBUMjOSHoZz6GpiZbPYY2rMrL9U0qkFkhoC99AQAvD_BwE

Den har kapasitet på 500W, 2,5 A. 

Anbefaler deg å starte en egen tråd om Power Conditioners og spørre om tips der. Jeg vet det er en del folk her som bruker dette, uten at jeg kjenner til formålet.
Ut fra spesifikasjonene jeg finner, så kan det være et ekstra steg med å hjelpe deg med støy, samt verne utstyret. Mye støy på elektonikk er ikke bra i lengden:
https://ehomerecordingstudio.com/power-conditioner-reviews/

Antar at du ikke holder til på vestlandet, da du snakker om trikken og ikke bybanen. Kunne ha lånt en 230Vac skilletrafo av meg og testet :) 
Kan du spørre hos din lokale musikkforhandler som sliter med støy - om de har noen power conditioners stående som de kan teste med i butikken? 

https://evenstadmusikk.no/furman/1113143/furman-m-10x-e-powerconditioner-10a-230v?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Furman M-10x E Powerconditioner 10A 230V

image.thumb.png.ea458679e36234d591ec9aa92cac5487.png

 

Endret av Troll
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket med strømleverandøren din? Det skal være en viss kvalitet på strømmen som blir levert. I teorien.
Jeg er redd for at du ikke kommer langt hvis det kun gjelder denne forsterkeren, men hvis det gjelder forsterkere generelt, så hadde jeg forsøkt å høre med de.

Jeg har erfaring med dette, og det er "Davids kamp mot Goliat". En skrekkelig lang historie kort, meg kostet det en ny komfyr til 10000 uten at noen andre (strømselskapet og kommunen) var villige til å løse problemet. Hos meg var det jo ikke ulyd som var problemet, men at induksjonsplatene rett og slett ikke lot seg skru på.


Det koster jo ikke noe å spørre.

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2019 den 20.14, CastorFiber skrev:

Har du sjekket med strømleverandøren din? Det skal være en viss kvalitet på strømmen som blir levert. I teorien.
Jeg er redd for at du ikke kommer langt hvis det kun gjelder denne forsterkeren, men hvis det gjelder forsterkere generelt, så hadde jeg forsøkt å høre med de.

Jeg har erfaring med dette, og det er "Davids kamp mot Goliat". En skrekkelig lang historie kort, meg kostet det en ny komfyr til 10000 uten at noen andre (strømselskapet og kommunen) var villige til å løse problemet. Hos meg var det jo ikke ulyd som var problemet, men at induksjonsplatene rett og slett ikke lot seg skru på.


Det koster jo ikke noe å spørre.

Dette gjelder hele leiligheten. Audioklippet som er vedlagt i første melding er gitaren koblet i lydkort og med Amplitube 4, men det har ikke noe å si: støyen er slik uansett, dog mindre med passive pickuper enn aktive, noe som gir mening iom. at det er høyere output på aktive.

Fikk forresten svar fra 4Sound. De sier de dreier som om 'elendig jording oppover hele Trondheimsveien'. 

Ikke vet jeg, men det virker som det er noe tull med det elektriske innad i leiligheten også siden jeg får støy inn fra en vegg med vifter som er nedenfor leiligheten. Når de startes slår det inn på signalet. Altså 2 forskjellige støykilder...

Endret av Jegsann!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.