SteikBacon

Hvem er ledende gitarister i landet?

Anbefalte innlegg

I prat om ledende gitarister i landet oppdaget jeg at man begynner å dra på årene. Det var ikke mange av nyere dato. Kanskje folket her på forumet kan gi pekepinn? Både nasjonalt og ellers. Risikerer jo å oppdage noe man kunne tenkt seg å oppleve. Blir vel liste av dette...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ledende og ledende, men er det noen som kjenner til James Band fra Kristiansand? Trond Breen spiller gitar og står for vokal. Meget bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva definerer en ledende gitarist? Hvor mye oppnådd suksess? Anerkjennelse? Omdømme? Dyktighet? Vanskelig å omforenes om slike ting. 🙂

Endret av shv

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg liker godt Oddmund Suhrke og Øystein Landsverk fra Leprous i den ene enden og Øyvind Blomstrøm i den andre. Alle i tidlig trettiårene, noe jeg vil karakterisere som "av nyere dato" ;)

Om de er ledende er en annen ting. Jeg synes de har særpreg og skills og skiller seg ut fra mengden. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av norske gitarister liker jeg Geir Sundstøl. Han gjorde en konsert med Lynni Treekrem mulig å holde ut, blant annet.

• Hehe 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutter siden, space skrev:

Han derre Skambanktgitaristen har jeg hørt mye bra om :)

Naah, er han noe særlig da? 

:D 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Børge Petersen Øverleir. kanskje norges mest smakfulle gitarist. ref: hittils og littils-skiva til Bjørn Eidsvåg og det meste han har gjort med D'Sound.

Nils Olav Johansen fra Farmers Market. Tøvete dyktig og minst like morsom.

kanskje ikke ferske karer, men fortsatt helt elite.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
29 minutter siden, Straymond skrev:

Nils Olav Johansen fra Farmers Market. Tøvete dyktig og minst like morsom.

kanskje ikke ferske karer, men fortsatt helt elite.

Bare å ta med Stian Carstensen i slengen, han klunker litt på gitar når han ikke trakterer et av De fire forferdeligste.

Er vi første oppe i førtiårene, må selvsagt Hallgeir Pedersen nevnes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

L. H. Haugen, er en av få norske jeg interesserer meg for. Har mest å gjøre med at ingen andre norske jeg kommer på i farta har fanga interessen min, ikke at de er norske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitat trådstarter: "Det var ikke mange av nyere dato. ".  Dere nemner jo bare de samme,  gamle 😎

Edit: og han der Skambanktgitaristen er bare en middelmådig, middelaldrende mann som (heldigvis for ham) spiller med en dødsbra trommis som gjør det lett å høres bra ut ;)

• Liker 2
  • Hehe 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes Trond Mjøen er godt over brukbar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vi plukke fra 2000-tallet og oppover så er Mats Haugen godt over snittet vil jeg si. Og i samme sjanger må jeg si jeg har en forkjærlighet for riffinga til Jørn Viggo Lofstad, selv om han på ren teknikk kanskje ikke er helt i toppskiktet. De har muligens valgt seg en litt snever sjanger, men de gjør det jo slett ikke dårlig i sitt marked i alle fall.

Endret av Naigewron
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anders Clemens Øien, Staffan William-Olsson (opprinnelig svenske), Frode Kjekstad, Mads Eriksen, +1 for Hallgeir Pedersen, Roger Pedersen (fantomet fra Karmøy), Tom Lund (ikke LSK), Gøystein Sunda.. ikke mange av nyere dato her nei.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vår kjære Skjult innhold - vennligst logg inn. Forever and ever. Amen.

Endret av RalphDarwin
  • Liker 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er målet for ledende? Rent kommersielt sett er vel strengt tatt YouTube Leo den ledende gitaristen i Norge for tiden. Han må jo omdømmemessig også være en av de mest kjente utenfor landets grenser.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutes ago, Baxter said:

Hva er målet for ledende? Rent kommersielt sett er vel strengt tatt YouTube Leo den ledende gitaristen i Norge for tiden. Han må jo omdømmemessig også være en av de mest kjente utenfor landets grenser.

All ære til Leo, men jeg tror ikke han er primært kjent som gitarist, selv om det er er primærinstrumentet hans. Han hadde nok ikke kommet like langt med en YouTube-kanal som utelukkende baserte seg på gitarspilling :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eeh.. Knut Reiersrud. Men han er jo ikke helt ung lenger han heller.
Yngre gitarister: Magnus Berg
Skulle også ønske vi hadde fått følge Marius Müller lengre enn vi gjorde. RIP

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arve Isdal (Enslaved) spiller veldig fint, syns jeg.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri likt sånne "verdens beste på gitar"-kåringer, men jeg synes ihvertfall Ronni Le Tekrø er relativt habil. :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive