Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvem er ledende gitarister i landet?


SteikBacon

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Truckstop Chuckie skrev:

Santana... Han er sånn en fyr som i det ene øyeblikket er helt konge, mens i neste frase lurer man på om han er 14 år og nettopp har lært seg pentaton-skala...

Som veldig mange andre "gitarguder".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Audun skrev:

Som veldig mange andre "gitarguder".

Litt både og, og kommer jo selvfølgelig helt an på hvilke 'guder' du tenker på. :) For å ta en annen 'gitargud' fra omtrentlig samme tidsepoke, så tror jeg fremdeles jeg har tilgode å høre noe greier fra eksempelvis George Benson som har vært direkte flaut. Har vel heller ikke hørt noe derfra som har vært på det beskjedne nivået 'helt greit' heller, men..., nå har vel egentlig GB tilhørt og tilhører fremdeles en annen jazz-galakse enn CS. Et helt annet uttrykk, en annen tradisjon, lyd/sound-ideal, etc, osv...

Ikke direkte sammenlignbart med CS, men jeg har også et litt sånn elsk/hat-forhold til Joe Bonamassa. Enkelte ting han gjør er utrolig fett, men innpakningen er så utrolig lite spennende..., at det blir bare veldig zzzzzzzz....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Truckstop Chuckie skrev:

Litt både og, og kommer jo selvfølgelig helt an på hvilke 'guder' du tenker på. :) For å ta en annen 'gitargud' fra omtrentlig samme tidsepoke, så tror jeg fremdeles jeg har tilgode å høre noe greier fra eksempelvis George Benson som har vært direkte flaut. Har vel heller ikke hørt noe derfra som har vært på det beskjedne nivået 'helt greit' heller, men..., nå har vel egentlig GB tilhørt og tilhører fremdeles en annen jazz-galakse enn CS. Et helt annet uttrykk, en annen tradisjon, lyd/sound-ideal, etc, osv...

Ikke direkte sammenlignbart med CS, men jeg har også et litt sånn elsk/hat-forhold til Joe Bonamassa. Enkelte ting han gjør er utrolig fett, men innpakningen er så utrolig lite spennende..., at det blir bare veldig zzzzzzzz....

Jeg tenker i første rekke på Jimmy Page, Ritchie Blackmore, Paul Kossoff, Keith Richards, Eric Clapton m.fl. som på en måte "topper" listene over tidenes gitarister. Alle har jo på sitt vis satt sitt stempel på hvordan man trakterer instrumentet elektrisk gitar, men jaggu har de gjort mye rart også. 

Når det gjelder Bonamassa, er jeg enig. Fantastisk gitarist, men han mangler låter av kvalitet å putte gitarspillet sitt inn i. Man skal være veldig nerd for å gidde å høre kun på gitarspillet hans, selv om det, som sagt, er helt glimrende, når resten av materien er relativt uinteressant. Det mangler jo heller ikke ferdigheter i resten av bandet hans.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kødd med Santana. Han var en banebrytende gitarist som gjorde noen ingen andre gjorde. Hør på Woodstock.

Helt egen lyd, og helt egen spillestil da han slo igjennom. En gitarist som har så klart særpreg at du hører at det er han med en gang.

Så er han kanskje ikke like spennende 20-år etter, eller 40 år etter, men hvem kan man forvente det av.

Ikke sammenlign med skolerte jazzgitarister. De kunne sakene sine før gitarrevolusjonen på 60-tallet,

 og har kunnet det hele tiden senere også. George Benson er en fantastisk gitarist,

men spiller i en tradisjon som ikke var med på det nyskapende arbeidet som f.eks. Santana bidro til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.