Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvem er ledende gitarister i landet?


SteikBacon

Anbefalte innlegg

Ikke for å være kjiping, men cover og 'planking' kan 'alle' med litt vilje, struktur og planlegging få til.... De virkelig gode gitaristene har en egen stemme. Ikke det at man ikke får det av å kopiere og planke andre, men det er vanskelig å få det frem når man ikke bare forsøker å naile fraseringene til de store gitaristene, men også trakter etter samme sound. 

(Jeg har sett denne 'evolution of rock guitar' tidligere, men husker ikke om han prøvde å naile gitarlyden eller ikke, så innlegget mitt er ikke direkte myntet på denne gitaristen).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Truckstop Chuckie said:

Ikke for å være kjiping, men cover og 'planking' kan 'alle' med litt vilje, struktur og planlegging få til.... De virkelig gode gitaristene har en egen stemme. Ikke det at man ikke får det av å kopiere og planke andre, men det er vanskelig å få det frem når man ikke bare forsøker å naile fraseringene til de store gitaristene, men også trakter etter samme sound. 

(Jeg har sett denne 'evolution of rock guitar' tidligere, men husker ikke om han prøvde å naile gitarlyden eller ikke, så innlegget mitt er ikke direkte myntet på denne gitaristen).

Slik sett er Lars Lillo-Stenberg og Snah glimrende gitarister. De gjør det de skal i bandsammenheng og har bygget en publikumsskare rundt egenart. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TNT Ronnie er nummer en fordi :

har egen stil og  sound - de aller fleste nå har ikke det

på den tiden han slo igjennom var det ikke mange tilsvarende han

lagd masse glimrende sanger som har vært store hits også i utlandet

og ikke minst han er en grei og jordnær kar som ennå spiller meget bra !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sugardaddy65 skrev:

Tekrø og Rypdal har jo spilt sammen , men ja Rypdal har og stort navn i utlandet , men spiller vel lite nå lenger vel ?

 

Det var det at du skrev om Tekrø som fikk meg til å tenke på Rypdal---begge to skal selvsagt med.

Rypdal så jeg faktisk live i fjor høst, men han spiller vel mindre og mindre. Men i USA og Stobritannia er han et såkalt household name i husholdninger med en eller flere jazzgitarister. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på jazz og fusion bør også Morten Færestrand nevnes:

https://m.youtube.com/user/MortenFaerestrand

Edit: og Kim Johannessen, Jon Larsen, Børge Olsen. 

Edit2: innen blues bør også Ian Frederick Johannessen taes med. 

Noen fikk vel også med seg at Jan Braathen var en dyktig utøver, i tillegg sin legendariske karriere som tekniker og gitarbygger. 

Listen over gode norske gitarister, inkludert utflyttede nordmenn og innflyttere som har bodde her lenge nok til å regnes som lokale, er egentlig ganske lang.. 

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus Soltvedt Wiik, foreløpig kanskje ikke så kjent, men rasende dyktig fyr. Var vel primært jazzgitarist, men har vel leflet mer med bluegrass enn jazz i det siste tror jeg. Avsindig bra flatpicker, og mestrer i tillegg squareneck dobro, banjo, mandolin og etter hvert også ganske så bra på bluegrass-fele. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.