Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med splitting av Dimarzio PAF e.l. (og Dimarzio erfaring generelt)?


Naigewron

Anbefalte innlegg

Jeg lukter på å putte pups med betraktelig mindre output i Wolfien for å gjøre den mer allsidig, siden stock-pupsene har så høy output at skikkelig cleanlyd er bortimot uoppnåelig.

Etter litt research ser det ut til at det bare er Dimarzio (av de store merkene) som passer i den pga trang plass rundt vingene.

Så jeg er ute etter litt erfaringer. Helt optimalt kunne jeg tenke meg to humbuckere som lar meg nærme meg Les Paul-type lyd, med en coil split som gir meg mulighet for litt klassisk singlecoil-twang.

Innser at jeg hverken kommer til å få perfekt Les Paul- eller Fenderlyd, men noe i den gaten er målet.

Er det en av PAF-modellene som er kulest, eller er det andre modeller som er verdt å snuse på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Suhr SSV+ i min Wolfgang, men måtte frese litt for å få plass til den( Ikke jeg som freset ) SSV+ er en hot PAF som låter konge i den gitaren :)

Kommer også til å bytte ut neck pickupen mot en Suhr Thornbucker. Da blir det 9k i bridge og 8k i neck, kontra 14k i bridge og 16k i neck originalt :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har hatt en Les Paul Classic med hotte humbuckere, og uansett hva jeg spilte gjennom, var det bortimot håpløst å få helt clean lyd. Da jeg bytta til Lollar Imperials i gitaren, ble det noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppklaring: Selvsagt kan jeg *få* cleanlyd ved å junke ned volum på gitaren, men det låter ganske enkelt ikke bra med stock-pupsene i Wolfgangen. Flatt og kjipt, lite karakter og veldig vanskelig å få noe "shimmer" fra den. Om det er kun en følge av output eller om det også er relatert til andre karakteristikker med pickupene er ikke jeg mannen til å svare på, men etter å ha saumfart internett etter tips og tricks ser det ut til at det er en generell oppfatning rundt omkring. Stock-pupsene gjør seg visstnok heller ikke bra hvis man splitter dem, så det er en ekstra grunn til å snuse på utskifting.

Jeg er klar over at en jack-of-all-trades gitar ikke vil låte best til noen av delene, men hvis jeg kan få et noenlunde ålreit allround-oppsett på denne så skal jeg være veldig fornøyd :) Digger halsen, floyd-oppsettet, formen og vekten, men sliter med pickupene når jeg forsøker å spille noe som helst under medium crunch.

Endret av Naigewron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, SteikBacon skrev:

Så det er lyden ved clean som er issuet, ikke at "cleanlyd er bortimot uoppnåelig"

Til mitt forsvar skrev jeg "skikkelig cleanlyd er bortimot uoppnåelig". ;) Men da er vi inne i semantikk om "skikkelig" betyr "god" eller "veldig", såååå la oss hoppe tilbake til opprinnelig spørsmål:

Dimarzio, coil split, PAF, eventuelle andre dmz-modeller med lavere output: Erfaringer? Anbefalinger?

Igjen, innser at dette er høyst personlig smak og behag, og at pickups låter forskjellig i forskjellige gitarer (og med forskjellige gitarister), men siden det er vanskelig å få eksakte "smaksprøver" uten å ha tilgang til mange forskjellige pickuper (og noen som kan assistere med montering) så er andres meninger bedre enn ingenting.

Og som alltid: Disclaimer i signatur ;) 

Endret av Naigewron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo egentlig inne på det selv. PAF-aktige humbuckere med output på rundt 8-9 Kohm i bru og 7-8Kohm i hals gir i hvert fall ren lyd. Min erfaring er også at det blir mer artikulert med high-gain da, i og med at det i dag er preamper og pedaler som gir gain. Ikke en høy-output pickup som overstyrer preampen som man ønsket på '70 og delvis '80-tall.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har ikkje eg så veldig erfaring med DiMarzio ut over Super Distortion, og den skal du nok sikker ikkje ha ;) Men sidan du er inne på fysisk størrelse så tenkte eg det var greit å dele min erfaring likevel. Dei pickuppene eg har er riktignok gamle 70/80-talls, så det kan nok ha vore endringar etter det. Men når eg skulle sette de inn i ein Les Paul Classic i går så var det på håret at dei gjekk inn - dei gjekk inn, men det var mykje trangere enn med Gibson-pickuppene. Det må seiast at det var "øyrene" som sannsynligvis stakk litt lengre ut, så sjølve pickupen er gjerne ikkje større likevel ?

Endret av McJostein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Naigewron skrev:

Oppklaring: Selvsagt kan jeg *få* cleanlyd ved å junke ned volum på gitaren, men det låter ganske enkelt ikke bra med stock-pupsene i Wolfgangen. Flatt og kjipt, lite karakter og veldig vanskelig å få noe "shimmer" fra den. Om det er kun en følge av output eller om det også er relatert til andre karakteristikker med pickupene er ikke jeg mannen til å svare på, men etter å ha saumfart internett etter tips og tricks ser det ut til at det er en generell oppfatning rundt omkring. Stock-pupsene gjør seg visstnok heller ikke bra hvis man splitter dem, så det er en ekstra grunn til å snuse på utskifting.

Jeg brukte den i input 2 på Headstrongen min, når jeg ville ha klarlyd, og syntes den var klar og fin der. Men jeg måtte ikke dra ned volum---å dra ned volum og diskant på en pickup som allerede er ganske avrunda i toppen og mid-tung er kanskje kakken til? Kan være verd å prøve en treble bleed cap på volumkontrollen før du kjøper nye pickuper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, McJostein skrev:

No har ikkje eg så veldig erfaring med DiMarzio ut over Super Distortion, og den skal du nok sikker ikkje ha ;) Men sidan du er inne på fysisk størrelse så tenkte eg det var greit å dele min erfaring likevel. Dei pickuppene eg har er riktignok gamle 70/80-talls, så det kan nok ha vore endringar etter det. Men når eg skulle sette de inn i ein Les Paul Classic i går så var det på håret at dei gjekk inn - dei gjekk inn, men det var mykje trangere enn med Gibson-pickuppene. Det må seiast at det var "øyrene" som sannsynligvis stakk litt lengre ut, så sjølve pickupen er gjerne ikkje større likevel 1f914.png

Mulig de har endret størrelsen da... Etter det jeg kan finne nå så er ørene på Dimarzio de eneste som er små nok til å passe i gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.