Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tokai eller Epiphone


erlalv

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite dilemma som det hadde vært nyttig med litt refleksjon rundt.

Jeg har en Epi LP Custom Pro, type Silverburst, samt en Tokai Love Rock som jeg ikke blir helt klok på. Tokaien har et serienummer som egentlig tilsier at det er en 1990 modell, og det begynner jo å nærme seg antikk. Men samtidig er det elementer som tilsier at det er en Kina-kopi.. (Serienummeret er 9060xxxx) 

Det jeg har planer om er å oppgradere en av disse to utifra egne specs,  men jeg er usikker på hvilken jeg skal satse på, og hvilken som lønner seg å være slik den er.

Håper det er noen som ønsker å komme med fornuftige innspill:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Tokaien din har store bridge-studs like typen som står på Epiphonen din så er den kinesisk (og truss rod cover med tre skruer). Ikke utenkelig at den er laget som noenlunde samme fabrikk som Epiphonen også...

Har den truss rod cover med to skruer er det mer i retning japansk Tokai, med mindre det er en kinesisk MIJ Tokai-kopi...

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken synes du er best å spille på? Oppgrader den, om du synes du trenger det. Hjelper ikke at den holder stemminga godt, er perfekt intonert og låter kuler og krutt om den er kjip å spille på, som er hovedgrunnen til at jeg personlig aldri har eid en Epi LP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eid både epiphone og tokai. Hva som er best blir en smaksak, for min del føltes halsen på tokaien bedre enn på epi. Pickups og elektronikk kan oppgraderes etter behov. På epi bytta jeg til gibson pickups, tokai sine pickups låt greit originalt. Nå skal det sies at dette er ca 8-12 år siden, så mye kan ha skjedd siden den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Truckstop Chuckie skrev:

Om Tokaien din har store bridge-studs like typen som står på Epiphonen din så er den kinesisk (og truss rod cover med tre skruer). Ikke utenkelig at den er laget som noenlunde samme fabrikk som Epiphonen også...

Har den truss rod cover med to skruer er det mer i retning japansk Tokai, med mindre det er en kinesisk MIJ Tokai-kopi...

Jeg tror ikke det er en japansk Tokai, da den har tre skruers TRC.. Men i utgangspunktet skal man vel kunne datere Tokaier utifra serienummeret, der de to første tallene er årstallet den ble laget, og serienummeret tilsier jo at det er en 90`tokai..  Og hvis jeg har lest rett, så ble vel Tokai først produsert i Kina noen år senere..  En Korea-Tokai fra 1990 er vel litt mer attraktiv å bevare, men skulle det vise seg at det er en Kina-kopi fra nyere tid er det jo et enkelt valg å modernisere den opp.. Jeg har leitet opp og ned på nettet, men jeg finner ingenting om akkurat denne gitaren.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kinesisk Tokai jeg liker veldig godt. Den er oppgradert med ny elektronikk og mikker i tillegg til stemmeskruer, ellers original. Denne har abr-type stol, altså med små studs og er super bygget. Eneste litt kjipe med denne er scarf joint headstock. Jeg ville derfor gått for Tokai ?.                        (Bilde lånt av forrige eier). 

FB_IMG_1516906334344.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Korea Tokai LP med 3 skruers truss cover . Den er ok , men litt ujevn på bånd .Den står det " Made in Korea" på headstock.  Men langt fra noe Gibson kvalitet .

Tokai headstock er et stort pluss ja......for noen av oss .

Kina Epi LP har alltid skuffet meg....og har prøvd en del ....og fikset mye høye bånd på de.

Jeg ( som Gibson fan) ville solgt unna en av de du har og kjøpt en Gibson LP Studio som du får for 4-5k .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.