Web Analytics
Jump to content

Tips til forsterker ønskes

Jabadabadoo

Recommended Posts

Hei, søker etter tips til en billig forsterker for å sjekke om interessen for gitarspilling er til stede. Har nå en Peavey Vypyr 30, men da jeg bor i blokk er denne blitt minimalt brukt. Føler jeg må ha lyden over det jeg føler er greit mtp naboene for at den skal låte bra. Dette er nok hovedårsaken til at interessen har dabbet av, og jeg håper en ny forsterker kan være bidra til at jeg tar frem gitaren oftere. Jeg leter etter noe jeg kan spille både clean musikk, samt låter med god vreng (Hardrock/Metal), samtidig som lyden ikke trenger og være alt for høy for og bli bra.

Har sett litt på de små forsterkerne til VOX som ligger på rundt 3000,- men har ingen erfaring med disse... Noen andre som har?

Har dere tips til en realistisk pris jeg kan få solgt Vypyr’en for?

Blackstar har også mange små gode hjemmeforsterkere. Har selv to av de; Blackstar HT-1R og Blackstar Fly 3.

Bruker mest Fly 3, faktisk. Den har bluetooth så jeg kan spille etter komp via mobilen (mye fint på YouTube), innebygd delay og går på batteri. Pluss at den koster en slikk og ingenting :) 

• Like 1

Jeg syns Katana 50 gjør jobben, bor selv i godt isolert rekkehus. Men selv på 0,5W innstilling, så tror jeg at du vil slite med å få god vreng i leilighet. Det er mye vibrasjoner og lave frekvenser som fort forplanter seg over til naboen, noe enklere å få en tilfredstillende clean enn vreng. Dette gjelder etter min erfaring alle type forsterkere, uansett wattstyrke - så skal det godt gjøres å få god vreng uten at naboene hører deg.

Jeg bruker Bias FX fra Positive Grid 90% av tiden jeg øver, og er veldig fornøyd. Lyden går inn/ut via et Focusrite Scarlett Solo lydkort, samt et studioheadsett fra AKG ( K271). God lyd, uten at man plager noen. Kan til og med øve selv om samboer og barn sover i etasjen under :)

Det finnes mange alternativer til Bias FX, som f.eks Guitar Rig - Line6 POD HD osv. Etter min mening låter Bias best mht pris. Lydkort + headsett og program koster deg under 3k. 

Edited by Troll
  • Like 3

1 time siden, Evil_Caprino skrev:

Funker Tonebridge ok? Det er vel gratis også?

Jeg synes det er koselig å sysle med ei låt i tabs (spesielt de som har backing tracks). Da funker tonebridge akkurat som det skal :) Er jo kompatibelt med tabs, så det er bare tut og kjør. 

013E85E8-829E-4593-8A35-3501AC2F451C.jpeg

Edited by WelhavenT

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Siste aktive tråder

• PS, forumet ble egentlig nedlagt for 2 år siden. Av en eller annen merkelig grunn lever det fortsatt, men det er grunnen til at det er ekstremt lav respons her. Utrolig nok havner jeg tilbake her, hver gang jeg googler reviews eller gitarutstyr på norsk. Viser hvor mye historie og kunnskap som ligger lagret her. 
    • Jeg har aldri polert noen av mine gitarer. Tørker de bare av med en bomulsklut ved behov Litt fukt er fint hvis det er mye svette etc på lakken.  Ellers har jeg brukt Dunlop sin lemon oil til å rense ebony og rosentre gripebrett i kanskje 10(+) år? Jeg har kun kjøpt denne flasken, og jeg har fortsatt 1/3 igjen i flasken - har ca 8-10 gitarer til enhver tid. https://evenstadmusikk.no/dunlop/1025860/dunlop-6554-lemon-oil-4oz   Veldig fornøyd. Smører på, venter 1 min - skraper med et gammelt kredittkort - tørker av med bomull-pads og rask runde med tørkepapir for på fjerne overflateoljen. Får vekk det meste av skit på denne måten. Husk at den ikke er til smøring, men til rensing - smører du for mye kan det ha negativ effekt på bånd og inlays. Den etterlatser seg en mørk "behandlet farge" selv ved minimalt med olje, jeg bruker det ca en gang i året per gitar - eller sjeldnere. 
    • Her var det jo overveldende mye respons  Uansett, jeg tenker jeg ender opp med MusicNomad Guitar One og mikrofiber til gitarkroppen, og satser på at det holder i første omgang. Så får man heller se senere, kanskje det ikke trengs mer enn det Så har jeg tre forskjellige rengjøringsartikler til gripebrettet, blir vel å teste D'Addario (Planet Waves?) Lemon Oil snart. Dette skal bli veldig interessant, har aldri prøvd å skikkelig rengjøre et rosewood fretboard før
    • Hei, jeg har nylig oppdaget PRS. Startet dette eventyret med en SE Standard 24 (fra 2018, tror jeg det er), som, imo, er en grei gitar. Det blir nok flere PRS etterhvert Kan også opplyse om at jeg har solgt alle Ibanezene jeg hadde, så jeg er vel muligens ikke noen IbanezFanatic nå.. Uansett, generelt når det gjelder rengjøring så kan det vel holde med å tørke av med en (fuktig?) mikrofiberklut, men har noen noe tips til hva man kan polere med? For å få bort riper og swirls. Skjønner forskjellige PRS har forskjellig finish men noen som har noen generelle råd? Og kan man bruke vanlig carnauba bilvoks (evt hybridvoks) på gitaren? Eller er det noe man skal holde langt borte? Ja, jeg vet det finnes et PRS rengjøringssett.. Og ja, jeg vet hvordan man bruker Google 👍
    • Det er dog vanlig Studio med gloss lakk og humbuckere. Usikker på hva p90s og faded finish har å si.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.