Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva koster en god nok akustisk med stålstrenger?


Ametyst

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi skal kjøpe gitar til 16-åring som har spilt aktivt på akustisk med nylonstrenger en stund (3 år). Ønsker seg nå gitar med stålstrenger. Vi ønsker at hun skal få en gitar som hun kan ha gleden av i mange år fremover.

Hvor mye må vi betale for en gitar av god kvalitet (og fin klang)? 

Er det noen merker som er å anbefale fremfor andre?

På forhånd, takk for hjelpen:)

Hilsen Ametyst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Vanskelig å svare på, fordi hvor "bra nok"  og (fin klang) er  ullne begreper. Kaster meg ut på dypt vann likevel, og antyder 4000.
Det er minst like viktig å handle et sted (om mulig) der du kan få service, strenger og setup fra tid til annet.

Andre vil kanskje ha andre krav til beskrivelsen, uten at det er mer riktig eller feil enn det jeg har svart.

Det at gitaren er grei å stemme, at den holder stemmingen, at den er intonert og at strengehøyden er rimelig lav er viktig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes (ut ifra det lille som ligger av videoer på youtube) at Fender sin nye serie akustiske stålstrengere Paramount virker som veldig lovende gitarer. Heltre gitarer med micsystem og kasse til mellom seks og syv tusen. Er det noen som har fått testet disse, er de kommet i butikk enda? 

Endret av MartheyG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CastorFiber skrev:

Uff. Vanskelig å svare på, fordi hvor "bra nok"  og (fin klang) er  ullne begreper. Kaster meg ut på dypt vann likevel, og antyder 4000.

For et par år siden ville jeg vært enig, men iom at krona har falt så mye i forhånd til USD så vil jeg legge på 50% til 6k. Da finner man merker som Yamaha og Furch som har gode rimelige gitarer. De billigste merkene bør man nok ligge unna om man ikke har med seg noen med tilstrekkelig kunnskap og erfaring til å evaluere dem. Slike gitarer må ofte fikses litt på før de blir brukbare og kan man ikke gjøre slikt selv, eller har noe til hjelp, er det nok best å holde seg til etablerte lokale forhandlere. En bekjent av meg har kjøpt  8-9 billige gitarer på nett, både elektriske og akustiske som til sammen kostet mindre enn en av kvalitets-gitarene jeg har hengende, og kvaliteten er forbausende god. Man må kanskje bytte en pickup her og der, file oversadler og bytte noen stemmeskruer, men flere av billiggitarene er faktisk svært gode bruks-instrumenter uten å røre noe som helst. En av gitarene fyren har kjøpt er en skamløs kopi av en Marin OM-28E til en pris som er ca 1/20 av originalen. Akustisk lyd er upåklagelig og innebygd pickup-system mer enn akseptabelt, men om dette er gjennomgående for alle eksemplarer fra den aktuelle produsenten vet jeg ikke. Moderne produksjonsteknikk har nok gjort mye for de billige instrumentene som ble solgt i min barndom på 70/80-tallet var ubrukelig ræl sammenliknet med mye tilsvarende i dag. Dog må man være oppmerksom på at annenhåndsverdi på de billigste instrumentene er tilnærmet null uansett hvor gode de måtte være.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at rimelige gitarer har blitt mye bedre de siste årene.
Husker jeg prøvde en Cort til rett under to tusen. Den var meget god å spille på, og låt aldeles kurant.  Skal man anbefale noe på generelt grunnlag, blir det for billig. Har spilt på flere gitarer i den prisklassen som ikke var noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall vanskelig å si at det ene merket er bra og det andre dårlig. Mange merker produserer gitarer i mange prisleier. Normalt synes jeg kvalitet og pris henger sammen, selv om det på ingen måte er proporsjonalt. Jeg tenker at et greit sted å starte er å bestemme seg for pris. Dette er veldig individuelt, og ikke så rent lite et spørsmål om prioritering. Jeg kjenner flere som steiler når de finner ut hva jeg har betalt for enkelte instrumenter, samtidig som de glatt bruker 10X så mye som meg på neste bil :-)

Sett dere ned og bli enige om pris - ta med i betraktning at litt dyrere gitarer også har en videresalgsverdi senere (normalt 50% eller mindre), mens billiggitarer er uselgelige. Jeg støtter Castor på 4000 som et greit utgangspunkt. Halverer man det kan man ende opp med både greit og svært dårlig - dobler man det har man et instrument med potensiell videresalgsverdi og naturligvis et bedre instrument i dag. Jeg ville anbefale å dra på seriøs gitarforretning, og gjerne ta med en gitarist + dattera.

Jeg synes forøvrig ikke seriøs har noe med størrelse å gjøre. 4sound har for eksempel litt samlebåndsfilosofi, og jeg har mange ganger prøvd instrumenter der som ikke var satt opp i det hele tatt. Jeg har også sett instrumenter der som ikke burde vært ute på salgsgulvet i det hele tatt. Jeg vet iukke hvor du bor, men om du for eksempel bor i Oslogryta er både Sandvika storsenter og Procom i Drammen bra steder å besøke. Jeg skal ikke si at 4sound ikke leverer heller, men mitt inntrykk er at det er mer varierende der.

Hva gitaren angår, ville jeg gått for lettspilt over lyd om det er nødvendig å velge, og innebygde mikrofoner er helt klart kjekt å ha når hun skal delta på UKM neste år. Og bare så det er sagt - farge er det minst viktige her.

Lykke til med kjøp!

Endret av sidney
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo uansett personlige preferanser og hva man synes er greit. Jeg har en Fender CD-140SCE som jeg kjøpte for 3300 hos 4Sound, og jeg er fornøyd med den. Det bør vel nevnes at jeg spiller lite akustisk, men skjønner ikke helt hvorfor de MÅ koste masse penger. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har antydet kan man jo få greie kassegitarer til et par tusenlapper, men i det prisleiet er det eksemplarvariasjon.
Da er det ikke så greit å gi generelle råd, synes jeg.
Dobler man prisen er det etter min mening mye jevnere kvalitet på gitarene, og man slipper stort sett unna laminattopper og så videre. Støtter at man skal gå for lettspilthet framfor klang hvis man kan velge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint om du kan skrive litt mer om "krav" til gitaren :) Må gitaren ha micsystem? Må den ha cutaway? I lavere prisklasser vil det være lite poeng i å prioritere det, da det vil slå ganske negativt ut på kvaliteten av resten av gitaren, men spesielt micsystem er veldig kjekt å ha om du kan hive i litt ekstra. Cutaway går litt mer på preferanser, men myten om at det påvirker lyden er bare tull og tøys. Så det bør ikke være en bekymring hvertfall! 

Prøvde en Yamaha FG700MS hos en kompis, som virkelig overrasket. Fin lyd og lettspilt, men verken mic eller cutaway. Ligger vel på 2500 ny. For noen år siden hadde jeg en Taylor 114e, om du vil gå opp en del i pris. 6500. Kjempegitar med greit micsystem, og medfølger en veldig bra gigbag også. Furch har også en del bra i den prisklassen, men jeg foretrekker personlig Taylor. Hvis du vil gå for en gitar hun kan ha glede av mer eller mindre resten av livet, syns jeg det er lite som slår heltre Taylor (300-serien og oppover). Har en 400-serie selv som jeg aldri kommer til å selge, helt utrolig god gitar! Micsystemet er også fantastisk, kanskje det beste jeg har prøvd noen gang. Hvis hun har mulighet for å hive i litt penger selv er det uten tvil det jeg vil anbefale sterkest! :) Og kjøp gjerne brukt, det er virkelig kjøpers marked nå og mulighet for å gjøre skikkelig gode dealer!

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GS Mini er gode gitarer ja, har Koa-varianten selv og den låter veldig fint. Ikke veldig mye mindre enn en fullstørrelse akustisk heller, noen få cm her og der mindre enn Grand Concert-formen til Taylor. GC er dog siktet mer mot fingerspill, så hvis gitaren hovedsaklig skal brukes til strumming ville jeg nok gått for Grand Auditorium (veldig bra allround-gitar som funker bra til "alt") eller Dreadnought. Min favoritt er Grand Symphony (litt mer siktet mot strumming enn GA), men da må du opp i heltre-klassen så det blir fort en del dyrere. Siden jeg har tatt for meg alle formene kan jeg like godt nevne Grand Orchestra også; Basert på jumbo-formen, så den er svær! Den er mest for spesielt interesserte som vil ha en helt spesiell lyd (mye bass), og kan heller ikke fås med cutaway. For å oppsummere så vil jeg anbefale Grand Auditorium og Grand Symphony, men også Dreadnought er ypperlig om det er strumming som står i høysetet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.