Gå til innhold
TerjeA

Drømmegitaren din

Anbefalte innlegg

Det nærmer seg jul. Om du kunne velge fritt - hva er den akustiske drømmegitaren din? Og hvorfor?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt 12-strengere, så en Guild F-512 hadde blitt mottatt med glede. Fantastisk lyd i disse.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er på smal-smalbody-GAS'ern, så en 3/4 LG-2/3 eller B-25 har det vært konstant GAS på alt for lenge. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 minutes ago, germaniumkid said:

Den der funker sikkert knall til Wind Of Change! 1f44d.png

Kanskje en favoritt hos deg og din generasjon, men i min generasjon var det heller f.eks Always somewhere. Knallbra rockebalade! ?

• Hehe 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ha! Aner ikke hva du snakker om en gang. Det er uansett noen av det merket i Scorpions-leiren ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gibson SJ-200, utvilsomt. Alltid vært, vil alltid være, da den koster langt mer enn jeg er villig til å legge i en kassegitar :P

preview.jpg

• Liker 3
  • Takker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
28 minutter siden, Duckling skrev:

Gibson SJ-200, utvilsomt. Alltid vært, vil alltid være, da den koster langt mer enn jeg er villig til å legge i en kassegitar

+1 kanskje i en annen finish. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

SJ-200 er høyt oppe her også, samme med en god Guild F-50. En god D-18 har jeg, men en D/HD-28 er ikke ueffent. Eller en gammel National reso.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk prøve en pre-war Martin 000-18 for noen år siden og det var - med en ganske stor margin - det råeste jeg noensinne har spilt på av akkert’er. Skulle gjerne hatt en slik, merker jeg....

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
37 minutter siden, Pledrik skrev:

Jeg fikk prøve en pre-war Martin 000-18 for noen år siden og det var - med en ganske stor margin - det råeste jeg noensinne har spilt på av akkert’er. Skulle gjerne hatt en slik, merker jeg....

En sånn skulle jeg gjerne ha tuklet litt med :). Kan du fortelle litt mer om hva som gjorde den så spesiell?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 minutter siden, TerjeA skrev:

En sånn skulle jeg gjerne ha tuklet litt med :). Kan du fortelle litt mer om hva som gjorde den så spesiell?

Var vel egentlig ulikt noe annet jeg har spilt på - helt sinnssyk resonans i hele gitaren, og var så lettspilt og god å tafse på at jeg ble helt satt ut. Holdt faktisk på å kjøpe en sen 40-talls Martin for ikke lenge siden, selger terroriserer meg fremdeles med mail av og til for å få meg over på the dark side. 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Martin Brevik
      Heisann!
      Sitter her nå om skal strenge om gitaren  min, men når jeg satt på og strammet til G strengen så kommer det en rar "skurrelyd" når jeg spiller strengen. Spilte helt fint på de gamle strengene for 10 minutter siden, men nå sitter jeg litt fast. Har ikke mye peiling på gitar uten å kunne spille og å bytte strenger. Dette er heller ikke første bytt jeg har på gitaren, så dette er nytt for meg.
      Alle innspill og tips blir tatt godt imot.
      Takk!
    • Av geir-retro
      Har et par gamle gitarer (ref bildet) fra 50-60 tallet som trenger nye strenger.
      Er det noen som har forslag til strenger som passer på disse gitarene?
      De gamle strengene som står på har har ikke spunnet tråd på tredje strengen. Dvs bare kjerne-streng.
      Det er vel litt uvanlig. Får man tak i slike strenger i dag?

Gitaren til venste er av type Leif Hansen (norsk-bygd)
      Den til høyre har ingen navn eller påskrift hverken utenpå eller inni, men dette er den som lyder best av de to gitarene.
      Noen som har ide om hva slags fabrikat denne kan være?

• Av BjørnReiten
      Her er en låt jeg har jobbet med den siste tiden. Ta gjerne en lytt? 
      https://m.youtube.com/watch?v=nTCFrUHYdp4

• Av Espen97
      Hei,
      Jeg har nylig kjøpt en Taylor 414-ce. Det er en ganske dyr gitar så jeg vil jo helst holde den ved like så godt som mulig. Jeg har et daddario humidipack automatisk fuktighetssystem for å ha inni kassa når jeg ikke bruker gitaren, men posene man bruker må skiftes hver tredje/fjerde måned og de er også ganske dyre. Det er ikke aktuelt å ha noe romfukter iom at det ikke er plass og at jeg har vinduet oppe en del der jeg bor. Jeg har hovedsakelig gitaren i kassa. Så det jeg lurer på er om det på et tidspunkt (ettersom gitaren blir eldre) ikke lenger vil være nødvendig med alt dette fuktighetsstyret? Eller må jeg bare forberede meg på å bruke et par tusen i året på fuktighetsputer til gitaren? Man hører jo historier om folk som plukker opp gitarene sine etter 10 år og at de fortsatt høres like bra ut (eller til og med enda bedre). Kan ikke forestille meg at alle disse gitarene har ligget med kontrollert og perfekt luftfuktighet så lenge. 

Noen som har noen tips eller noe info om hva som må til for å holde en slik gitar ved like? Jeg spiller mye og bytter selvsagt strenger ganske ofte. Burde jeg for eksempel smøre på noe olje i samme slengen og? 

På forhånd takk for hjelpen. 
      Hilsen Espen.
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.