Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Omstrenging av Akustisk gitar


Martin Brevik

Anbefalte innlegg

Heisann!
Sitter her nå om skal strenge om gitaren  min, men når jeg satt på og strammet til G strengen så kommer det en rar "skurrelyd" når jeg spiller strengen. Spilte helt fint på de gamle strengene for 10 minutter siden, men nå sitter jeg litt fast. Har ikke mye peiling på gitar uten å kunne spille og å bytte strenger. Dette er heller ikke første bytt jeg har på gitaren, så dette er nytt for meg.
Alle innspill og tips blir tatt godt imot.
Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om sporet til g-strengen på nøtta har blitt for dypt, hvis det er samme dimensjon du bruker på strengene. Varig løsning er å bytte nøtt. Midlertidig løsning kan være å kutte av en liten bit av den gamle strengen og legge under i sporet. @CastorFiber har tidligere snakket om en løsning med noe lim og bakepulver som kan funke. Husker ikke helt hva det var, men han kimer sikkert inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Audun skrev:

Virker som om sporet til g-strengen på nøtta har blitt for dypt, hvis det er samme dimensjon du bruker på strengene. Varig løsning er å bytte nøtt. Midlertidig løsning kan være å kutte av en liten bit av den gamle strengen og legge under i sporet. @CastorFiber har tidligere snakket om en løsning med noe lim og bakepulver som kan funke. Husker ikke helt hva det var, men han kimer sikkert inn.

Limes evt. ny nøtt på samme plass som den gamle? Eller hvordan monteres den?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Martin Brevik skrev:

Limes evt. ny nøtt på samme plass som den gamle? Eller hvordan monteres den?

 

Ja, det gjør den, men den må files ned til riktig høyde ifht. gitaren. Sannsynligvis må sporene files også

17 minutter siden, MartheyG skrev:

Er det ikke natron som er tingen? Baking soda er vel natron på norsk? 

Joda. Bakepulver inneholder også for det meste natron forskjellen er at bakepulver er tilsatt to syrer. I denne sammenhengen har det vel lite betydning. Vil tro man også kan bruke annet fint pulver så lenge det ikke reagerer kjemisk med superlim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det er natron som er tingen. Bakepulver fungerer også, men blir sprøere. Grunnen til at mange (inkludert meg selv) tror/trodde bakepulver er greia, er jo rett og slett for dårlige engelskkunnskaper.
Har man et eller annet "pulver" av annen sort, fungerer det sikkert også, men da bør det nok tørke over natten. Med natron er det steinhardt med en gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.