Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fikset Partsocasteren min. Nå er den rå. Kan ikke sammenlignes


Rottenikken

Anbefalte innlegg

Jeg har gjort oppsett av gitaren selv. Nå låter den like bra som den i butikken sånn som jeg husker den. I alle fall, jeg er like imponert over begge gitarene. Det var en Fender standard Mexico stratocaster han prøvde på og nå er jeg like imponert over min egen nå. Jeg hadde koblet pickups feil feks feil posisjon for han jeg kjøpte pickupene av hadde ikke merket den med rekkefølgen så jeg måtte bare gjette - trodde jeg. Men så åpnet jeg og studerte dem Grundig og kunne såvidt skimte noen nummer jeg ikke hadde sett før. Vinkelen på halsen er rettet opp og høyde på stol og sadler er justert så det ble riktig strengehøyde. Og alt dette har jeg gjort selv. Nå er den bare rå etter min mening. Jeg skal aldri bytte pickups. Men neste gang jeg skal bytte strenger så skal jeg også sette inn Fender custom shop vender og Fender potmerere.Jeg tror nemlig at jeg har 500k i potmeterne og jeg har SSS p pickup. Faren min mener at det kan øke lydkvaliteten å sette riktig mengde K men garanterte ikke. (han vet mye om strøm - elektroingeniør) Så spør jeg dere som har bedre kunnskap om gitarer. Får jeg bedre lyd med riktig mengde K i potmerene? (Da blir det Fender pots) Jeg mener hørbart bedre? Er det verdt pengene?

På fotoet ser dere at jeg har ekte Fender USA stol. Der hvor det er forskjeller mellom USA hardware og Mexico hardware er alt USA hardware på denne gitaren. Er det godt hørbart? 

 

stol og saddler er den største justeringen:

 

image.jpeg

Endret av Rottenikken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

500kOhm på single coils kan fort låte veldig krast og spisst. 250kOhm er det som tradisjonelt brukes med single coils.

Et tips på tampen, Rottenikken...., ikke opprett ny tråd for hver minste ting du lurer på. Du nærmer deg vel sikkert 10-12 enkeltstående tråder som alle handler om partso-straten din og spørsmål omkring den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakeligvis ikke. Det er så mange faktorer som spiller inn på hvordan en gitar låter, og en rimelig partso-gitar låter nødvendigvis ikke bedre med hardware ment for amerikanskprodusert Fender kontra Mexico/Japan-Fender. Tror du må opp ett par klasser når det gjelder kvaliteten på treverket før du vil merke noen særlig forskjell på hardwaren. Er mer en smakssak i forhold til utseende, justeringsmuligheter og lignende.

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. februar 2016 at 11.04, Truckstop Chuckie skrev:

Antakeligvis ikke. Det er så mange faktorer som spiller inn på hvordan en gitar låter, og en rimelig partso-gitar låter nødvendigvis ikke bedre med hardware ment for amerikanskprodusert Fender kontra Mexico/Japan-Fender. Tror du må opp ett par klasser når det gjelder kvaliteten på treverket før du vil merke noen særlig forskjell på hardwaren. Er mer en smakssak i forhold til utseende, justeringsmuligheter og lignende.

For det første har jeg betalt over 9000kr i deler og den kroppen var IKKE billig. Du vet ikke hva slags treverk og kvaliteten på jeg har. Det er god kvalitet Swamp ash treverk i helt annen kvalitet enn de billige lønnekroppene som guitarfetish selger. Jeg hadde en USA floyd rose body en gang og kvaliteten på treverket er omtrent i klasse med den. Dette er langt ifra en rimelig gitar. 

 

Jeg har forresten fått kasse til den: 

 

IMG_1045.JPG

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg også tatt opp hobbyen men å bygge en modelljernbane i tillegg og da må man lære god lodding. Jeg vet at tykkelse på ledninger og andre ting har mye å si for måte å lodde på men jeg lodder ca samme tykkelse på banen min som ledningene på en elgitar. Jeg har forbedret loddeferdighetene mine betraktlig og om to uker skal jeg bestille nye potmetere på 250k (Fender) og Custom shop vender til gitaren min. Så får vi se... 

Jeg skal kjøpe nytt plekterbrett og sette i nye pickups også. Usikker på Kent Armstrong Texas Strat fra gitarist.no med en PAF i bridge eller SSS.

(Jeg vet at med PAF i bridge så skal jeg ha 500k)

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å sette av tid til å tjene penger mellom hobbyene :-)

 

http://www.telegraph.co.uk/culture/culturenews/10154737/Rod-Stewart-and-other-famous-model-train-fans.html

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_rail_transport_modellers

 

Neil Young er en flittig bygger ser vi, Roger Daltrey, Springsteen, Johnny Cash, Sinatra, Clapton, Collins, Entwistle bygget også jernbane. Og Walt Disney, Tom Hanks og Warren Buffett... Litt av en liste egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3. mars 2016 at 20.56, skela skrev:

Husk å sette av tid til å tjene penger mellom hobbyene :-)

 

 

Det går automatisk - jeg er uføretrygdet. Som jeg skrev så har jeg, takket være elektronikk på modelljernbane, lært meg mye bedre lodding og å unngå kaldlodding. Så om snart bestiller jeg helt ny elektronikk med Fender potmere på 250k og custom shop vender. 

Jeg har sett mye på youtube og funnet ut at Texas Specials i SSS er det jeg må satse på. Jeg så den ble spilt også på noe så lavt som Squire Bullet og den vil låte mye bedre i min gitar. Særlig med den stolen og den kvaliteten treverk jeg har i kroppen. Og halsen er meget god den også med Fender stemmeskruer. Jeg har ekte bein oversadel. Jeg tror jeg blir fornøyd

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Rottenikken skrev:

 

Det går automatisk - jeg er uføretrygdet. Som jeg skrev så har jeg, takket være elektronikk på modelljernbane, lært meg mye bedre lodding og å unngå kaldlodding. Så om snart bestiller jeg helt ny elektronikk med Fender potmere på 250k og custom shop vender. 

Jeg har sett mye på youtube og funnet ut at Texas Specials i SSS er det jeg må satse på. Jeg så den ble spilt også på noe så lavt som Squire Bullet og den vil låte mye bedre i min gitar. Særlig med den stolen og den kvaliteten treverk jeg har i kroppen. Og halsen er meget god den også med Fender stemmeskruer. Jeg har ekte bein oversadel. Jeg tror jeg blir fornøyd.

Om ca 2 uker så har jeg lagt ca 9500kr i den så langt så da burde det låte. "Bare" 188 euro til og så få satt den opp av n profesjonell i Belgia...

Jeg har så langt brukt ca 4 år på å bygge den gradvis.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg går over på et annet tema om gitaren min. Jeg har luftet spørsmålet om USA hardware kontra Mexico og lyd men jeg stiller spørsmålet på nytt ettet å ha fortalt noen spec.

En gang kjøpte jeg en Fender USA kropp for Floyd rose men det ble bare med det og jeg solgte den senere da Floyd ble for dyrt. Men når jeg sammenlignet treverket i den kroppen (som også var i swamp ash og USA) så var kvaliteten på treverket i kroppen på min partsocaster like godt. Det er en generellkropp som jeg kjøpte fra USA som koster nesten det dobbelte av noe av det guitarfetish har å skilte med av kropper. Jeg har kjøpt kropp fra dem før også, men her snakker vi mye bedre kvalitet treverk enn de billige lønnekroppene fra Guitarfetish. Kroppen min hadde ikke kostet bare 169 dollar hvis den var merket Fender. Jeg tror nok man betaler en god del for Fender-navnet også.

Nå føler jeg meg som en skrytepave som skriver slik men det er sannhet og jeg må gi riktig info så nå har dere bedre grunnlag for å svare meg.  Som sagt - all hardware som man kan velge mellom Mexico og USA så sitter det USA hardware på min. Da tenker jeg spesielt på stolen. Det er jo en USA standard deluxe med stålsadler. Nå har jeg redegjort for treverk som er swamp ash i meget høy kvalitet og spør igjen: Når jeg har en så god kropp, er det da godt hørbart i økt lydkvalitet at det er USA stol på min gitar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange påstander om dette, og ganske lite som kan minne om forskning. Det aller grundigste som finnes, viser til at treverket i en gitarkropp ikke er en veldig viktig faktor når man skal måle hva som påvirker lyden i en gitar.
Finner ikke linken til det meget grundige dokumentet her og nå, men det finnes der ute. På tysk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.