Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fikset Partsocasteren min. Nå er den rå. Kan ikke sammenlignes


Rottenikken

Anbefalte innlegg

30 minutter siden, CastorFiber skrev:

Det finnes mange påstander om dette, og ganske lite som kan minne om forskning. Det aller grundigste som finnes, viser til at treverket i en gitarkropp ikke er en veldig viktig faktor når man skal måle hva som påvirker lyden i en gitar.
Finner ikke linken til det meget grundige dokumentet her og nå, men det finnes der ute. På tysk.

Når jeg skal få satt opp gitaren min etter at jeg har satt inn Fender elektronikk (custom shop vender) og Texas specials så skal jeg få han i butikken til å sammenlinge en USA standard med Texas specials og min gitar på samme forsterker og i samme rom med samme gitarist. Jeg skal be om å få satt den opp tilsvarende en USA Fender standard som har Texas Specials. Når jeg henter gitaren da så skal jeg sammenligne ekte Fender USA med min. 

Jeg kan fortelle hvorfor jeg bare vil ha det beste på denne gitaren selv om det kanskje ikke er nødvendig. (Feks Custom shop vender) Grunnen er at grunnet dårlig økonomi så har jeg satset på én god og dyr gitar som jeg inntil nå har brukt 4 år på å bygge. Den har kommet opp i nesten 10000kr nå og jeg syntes etter 4 år med sparing at den derfor fortjener det beste. Når jeg har spart å så lang tid så kan jeg oså spare lenger. Med råflaks så er den ferdig satt opp så tidlig som i oktober. Da har jeg brukt ca 5 år på å bygge den fineste gitaren jeg har hatt i mitt liv. 

Spørmålet som kommer opp da er om den blir en high-end gitar da. Vel, for meg - ja. Men kanskje ikke for dere.

 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva koster egentlig brukte Fender Strat USA i Nederland ?

Kjøpte nylig en nær strøken USA Standard Strat for godt under 6k i februar , og en pent brukt i desember for under 5k .

Samt noen fine mex Stratter for godt under 3k . Er det så vanvittig dyrt å kjøpe brukt i Nederland ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Sugardaddy65 skrev:

Hva koster egentlig brukte Fender Strat USA i Nederland ?

Kjøpte nylig en nær strøken USA Standard Strat for godt under 6k i februar , og en pent brukt i desember for under 5k .

Samt noen fine mex Stratter for godt under 3k . Er det så vanvittig dyrt å kjøpe brukt i Nederland ?

Du fant ikke disse på finn?

Synes prisene har gått opp betraktelig i det siste. Ser ut som Mexico til 5000,- og USA til minimum 8000,- er den nye standaren på finn nå.

Jeg har hatt 2 mexicostrater jeg har kjøpt for under 3000,- og begge var helt nydelige å spille på.

 

Ang elektronikk, så er det vel CTS potmeter og switchcraft vender og jack som er "bransjestandard".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, strikes skrev:

High end gitar er det jo uansett ikke... Og for 10000 kunne du jo fått en brukt USA strat, satt opp proft med de delene du ønsket. 

For MEG, med mine begrensede midler blir det en high end. Jeg må se på min kvalitet - ikke kvantitet. De 10000kr har jeg brukt 4 år på å spare til. Mye av gleden for meg er å bygge selv.

Endret av Rottenikken
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, strikes skrev:

High end gitar er det jo uansett ikke... Og for 10000 kunne du jo fått en brukt USA strat, satt opp proft med de delene du ønsket. 

Nei, jeg kunne fått en NY USA strat med orginalt Texas Specials. Sånt er mye billigere her. Normalpris på en brukt USA strat er ca 700 euro og opp. En kamerat betalte bare 500 euro for en USA Telecaster men så billig er ikke vanlig.

Men en ny ferdig en hadde ikke gitt mag den samme gleden da den har personlig verdi for meg som mitt "verk". 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rottenikken skrev:

For MEG, med mine begrensede midler blir det en high end. Mye av gleden for meg er å bygge selv.

Da har jo sikkert de fleste 'sin' topp-modell?
At det finnes store forskjeller på snekring i heimen har jeg derimot ingen problemer med å akseptere,
uten at de loddrett går inn i den, for tiden, hypa definisjonen 'high-end'.
At det kan være gøy å sette sammen ting selv kan jeg også forstå.
Men ved et eventuelt videresalg,..........:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man kan si at hvis man ser på personlig kvalitet i stedet for kvantitet hva økonomiske midler angår så kan for mange en USA standard være en high end. 

Det å sammenligne seg med andre er ikke alltid så bra siden man lett kan bli skuffet hvis man har begrensede midler eller selge noe man ikke burde solgt.

Ja, videresalg - nettopp. Det at jeg vet at jeg får lite igjen er en beskyttende faktor som vil beskytte meg mot å selge den å fremtiden. Så for meg som kjøper og også selger mye så er det en beskyttelse mot ikke å gjøre en tabben å selge den.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rottenikken skrev:

Det at jeg vet at jeg får lite igjen er en beskyttende faktor som vil beskytte meg mot å selge den å fremtiden. Så for meg som kjøper og også selger mye så er det en beskyttelse.

Såpass. Ja, beskyttelse er viktig.
:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hyrcanian skrev:

Såpass. Ja, beskyttelse er viktig.
:)

Jeg vet ikke hva jeg hadde fått for denne etter at alt under plekterbrettet blir USA med Texas Specials og professonelt oppsett, men hadde jeg vært så heldig å få 5000 kroner så hadde jeg mints tapt mellom 7000-8000kr. Det er galskap. Særlig når jeg tekner på at jeg har spart i 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere at jeg kan få maken lyd ut av denne (siden den i deler er som en USA) som en USA Fender Stratocaster standard med Texas Spicials når de picupsene er innstallert i min og den er ferdig satt opp av en ekspert? All elektronikk blir byttet til Fender USA neste uke. Da gjenstår bare pickups før den skal settes opp av ekspert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, space skrev:

Om den blir skikkelig satt opp vil jeg tro det. 

Vil forøvrig legge til at lyden varierer innenfor et utvalg tilsynelatende like usa strats i en butikk også. 

Jeg vil at har skal bruke en USA Fender Standard som mal for hvordan min skal settes opp. Den har skal bruke som mal må ha Texas specials originalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rottenikken skrev:

Jeg vil at har skal bruke en USA Fender Standard som mal for hvordan min skal settes opp. Den har skal bruke som mal må ha Texas specials originalt.

Mal?
Hver enkelt gitar må settes opp maksimalt som passer det gjeldene instr. (Og selvfølgelig egne preferanser)

Endret av Hyrcanian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.