Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pickups - Guitarfetish eller Fender USA? Kavalitet


Rottenikken

Anbefalte innlegg

Jeg skal gjøre min partsocaster bedre før jeg setter den opp av en som kan det proffesjonelt. Da står det mellom den beste serien til guitarfetish og Fender USA pickups. Jeg har Fender Mexico. Er det noe hørbart i forkjell på lydkvaliteten? Er GTF et bedre valg hvis man tar beste serie. Det er Strat i SSS som jeg er ute etter.

Og litt om oppsett. Jeg ville tro at avstand til pickups fra strenger og mye mer som blir gjort når en gitar settes opp av en proff gjør masse med lyden. Så mitt spørsmål er: Kan min bli like god som en ekte Fender kjøpt i butikk når det er en profesjonell som gjør det?

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange spørsmål på en gang. I utgangspunktet vil jeg mene at her er forskjellene så små at hva man selv liker blir det avgjørende på hva som blir "best". I den grad det går an å bestemme det.
Hva er poenget med at den skal bli "like god som en Fender kjøpt i butikk"? En god del fendergitarer kjøpt i butikk er ikke mye å skryte av. Hvis en "profesjonell" setter opp gitaren din uten å ta hensyn til hva du liker, så kan du ende opp med noe du ikke liker. Avstand til strenger det jo bare å teste ut. Det eneste du trenger, er en skrutrekker og ører. Kan kanskje være greit å telle omdreininger, hvis man ønsker å komme tilbake til utgangspunktet.
Man trenger ikke å være ansatt som s.ing. i NASA for å utføre det du spør om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottenikken, for å være helt ærlig og kanskje litt frekk. Du kan ikke vurdere så små lydforskjeller som det er snakk om her ved å høre på videoer på Youtube.
Jeg aner ikke noe om hva du hører lyden fra, Hvilke høyttalere, forsterker og så videre, men det spiller ingen rolle.

Lyd på Youtube er null verdt når det gjelder å velge hva man liker.
Godt ment, og jeg er ikke veldig opptatt av detaljer, dauhørt, og i det hele tatt. Hør selv, og gjør deg opp din egen mening. Hvordan du gjør det får du løse selv. "Texas Specials" høres jo fint ut, men navnet er er bare et navn, pønsket ut av en eller annen person som muligens ikke kan spille gitar engang.

Kikk på denne videoen. Gitaren låter i miner ører fra type jazzgitar, til komprimert åttitalls shreddegitar, med noen variasjoeer i mellom det. Grunnen er at det er en meget dyktig gitarist som spiller på den.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.guitarplayer.com/miscellaneous/1139/nashvilles-guthrie-trapp-gives-fusion-some-roots/23206

 

There is a guy named Floyd Cassista who built a Tele-style guitar for me. I bonded with that guitar years ago and it’s the one I feel most comfortable on. I might bring a bunch of guitars to a session, but in the heat of battle, when I am playing live, it’s the one that I go to. That guitar started out with Fender Mexican Tele pickups, then had Lindy Fralins, and then went back to the Mexican Tele pickups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, CastorFiber skrev:

Rottenikken, for å være helt ærlig og kanskje litt frekk. Du kan ikke vurdere så små lydforskjeller som det er snakk om her ved å høre på videoer på Youtube.
Jeg aner ikke noe om hva du hører lyden fra, Hvilke høyttalere, forsterker og så videre, men det spiller ingen rolle.

Lyd på Youtube er null verdt når det gjelder å velge hva man liker.
Godt ment, og jeg er ikke veldig opptatt av detaljer, dauhørt, og i det hele tatt. Hør selv, og gjør deg opp din egen mening. Hvordan du gjør det får du løse selv. "Texas Specials" høres jo fint ut, men navnet er er bare et navn, pønsket ut av en eller annen person som muligens ikke kan spille gitar engang.

Kikk på denne videoen. Gitaren låter i miner ører fra type jazzgitar, til komprimert åttitalls shreddegitar, med noen variasjoeer i mellom det. Grunnen er at det er en meget dyktig gitarist som spiller på den.

 

 
 
Så kom der svar fra Steffen, og hvis der skulle være andre som er interesserede i lyden på netop dette nummer er hans svar som følger: 

Hej Jens, 

Tusind tak skal du ha´. 

På det nummer var det ret simpelt. 
Et kabinet med 2x12" (1 Celestion Greenback og én G12H) 
Brugte kun den sidstnævnte. 2 mikrofoner på samme højttaler (sm57´s) 
Èn direkte i center af den og en helt ude i kanten, vinklet mod den i midten (halvt). 
Forstærkeren var en Matchess CH-40 top med standard JJ EL34L i udgangen. Lidt rum fra forstærkeren. 

Pedalerne var en Tubedriver og en SS2 (Pete Cornish). 

Det var sådan rimeligt udførligt :-) 
Jeg laver på et tidspunkt en lille undervisningsvideo til YT, hvor jeg nok også lige gennemgår det jeg bruger mere præcist. 

Tusind tak for din support! 

Steffen, 
 
----
Kommentar: han sikter vel her meget mulig til CD-versjonen. Men allikevel interessant lesing. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg husker en modell pickup jeg hadde en gang i en gitar jeg solgte mange år tilbake. Kent Armstrong var det. Jeg vet hvilke det er. De låter konge. Men det er rettet opp tre feil på min gitar, så jeg beholder pickupene jeg har. (fra en Mexico Stratocaster) Legger heller litt penger i bedre elektronikk og ledninger. ( Fordi jeg ØNSKER MEG ny elekronikk. ) 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.