Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Line 6 Helix


wiggum

Anbefalte innlegg

Joda.

Men man trenger jo ikke effektforsterker og cab for å kjøre digitalt.

Jeg gjør det i alle fall ikke. Hjemme holder det PLENTY med hodetelefoner, eller studiomonitorer når jeg er alene hjemme.

Live har jeg aldri opplevd å ikke kunne kjøre rett i PA, de gangene jeg har brukt digitalt utstyr.

I tillegg får jeg alltid mer skryt for lyd av både lydmann og publikum når jeg gjør det sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja forstår alt dette.

Det jeg savner er en boks, omtrent på størrelse med en DI boks som gir realistisk amp/cab/mic sim. Om det er analog teknologi eller en TigerSharc chip spiller mindre rolle. Evt fire-fem brytere (gain, volume, 6l6/El34/El84 switch samt noen valg for preamprør og mic type). Og en effekt send/return.

Resten av effektene kan man legge til seperat (f.eks har Helix 30sek stereo looper... det er kanskje mitt i snaueste laget for noen..).

Jeg motsier meg selv litt her men det skyldes at man ser behov for noen kombinasjonsprodukter og noen seperate enheter.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helix virker mest spennende for min del, og det er kun basert på brukervennlighet. Ingen av disse kan erstatte en røramp uansett. Lurer på å plukke opp en Helix når de kommer på bruktmarkedet, om det ikke viser seg at kvaliteten er altfor dårlig. Fin hjemmestudiodings :)

Har erstattet røramp for meg, mistenker at jeg ikke er den eneste heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er jo den veien det går. Men kampen om rør-frie løsninger hardner jo til, fra Helix til Blug Amp til ISP Theta, Ax8, Flyrig, Kemper osv osv.

Og selvfølgelig låter nok Helix helt supert til det meste. Men det er mange måter å løse oppsettflokene på uten rør... [emoji2]

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erstattet røramp for meg, mistenker at jeg ikke er den eneste heller :)

Joda, ser poenget, så skal ikke være så hardnakket her. Livebruk er det jo greit til, da det er enkelt og tar lite plass, men jeg foretrekker å ha et par 4x12 kasser i ryggen, å da er det jo ikke noe enklere enn en forsterkertopp. Men nå er vel ikke jeg så avhengig av å bruke flere amper fir forskjellige lyder heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, ser poenget, så skal ikke være så hardnakket her. Livebruk er det jo greit til, da det er enkelt og tar lite plass, men jeg foretrekker å ha et par 4x12 kasser i ryggen, å da er det jo ikke noe enklere enn en forsterkertopp. Men nå er vel ikke jeg så avhengig av å bruke flere amper fir forskjellige lyder heller :)

Funker greit i studio også!

Prata forresten med en meget annerkjent livelydteknikker som var glad for at flere og flere kutta ut 100w topper med 4x12 kasser.

Dette var laget på ei tid der PA annlegg var crap og var rett og slett et dedikert PA for gitar.

I dag har vi fantastiske PA' er og det er egentlig ingen grunn til at et gitarannlegg skal konkurere med lyden fra FOH lengre

Dette er jo et ganske stort problem på klubbscener som jo er det de fleste av oss spiller på.

Spiller man i Madison Square Garden, Valle Hovin og lignende skulle det ikke utgjøre noe større problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I studio kan man like greit plugge rett i lydkort, evt via en preamp type Neve, og legge på absolutt alt av effekter og simuleringer i ettertid. Man kan godt ha litt DSP til lytting. Men behandling av tørt direkte signal kan like gjerne skje ved applisering i etterkant.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvertfall mer informativ enn den på Fractal-forumet.. :P

Må innrømme at jeg heller kraftig mot Helix, hvis jeg får kronasjene i boks relativt fort og den låter så bra som jeg tror når jeg skal inn og prøve den så blir den nok med meg hjem :)

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvertfall mer informativ enn den på Fractal-forumet.. :P

Må innrømme at jeg heller kraftig mot Helix, hvis jeg får kronasjene i boks relativt fort og den låter så bra som jeg tror når jeg skal inn og prøve den så blir den nok med meg hjem :)

Hvorfor heller du mot Helix, heller enn Fractal AX8? Mtp at du ikke har testet noen av produktene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på utvalget i markedet så kan man uansett si at Helix og Ax8 skiller seg ut i egen kategori.

Det er sikkert en rekke innvendingspunkter men pr dags dato er disse to det eneste tilgjengelig i slikt format.

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor heller du mot Helix, heller enn Fractal AX8? Mtp at du ikke har testet noen av produktene?

Fordi jeg er en utålmodig sjel, og når jeg får litt kronasjer i boks kan jeg ta meg en 20 minutters kjøretur og få den med hjem :P

Syns også brukervennligheten og UI'et til Helix virker overlegent alt annet som fins på markedet i dag. En annen ting er at jeg bruker for det meste en eller to vrenglyder og en cleanlyd, og til det holder Helix i massevis. Klart det er kjekt med 220 amper, men hvem har egentlig bruk for det i praksis? Line 6 kommer også til å utvide forsterkerstallen med tiden, den originale Axe FX hadde max 10 flere amper da den kom enn Helix. Jeg kommer selvfølgelig ikke til å gå for Helix hvis jeg ikke syns den låter bra, men alt jeg har hørt til nå høres særdeles lovende ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltså poängen med 220 ampar är ju inte att man ska spela på alla hela tiden men att man man har möjlighet att hitta preciiis den/de amparna som gör att det blir mest kallekanonkula i hövvet när man spelar.

Har förresten Line 6 gått ut och sagt att de ska uppdatera Helixen.. gratis? Bara undrar alltså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vel ikke gått ut og sagt det, men de har jo sluppet noen oppdateringer allerede så jeg går ut i fra det. Og når saken koster 15 lapper har de bare med å oppdatere den gratis noen år framover :P

Angående det med ampene, det er selvfølgelig fint å ha mange amper å velge mellom, men jeg personlig blir fort overveldet og "lost" når det blir for mye tweaking... Syns gamle Axen min har mer enn nok amper, i en perfekt verden kunne kanskje noen vært bytta ut med noen andre, men det er hvertfall mer enn nok antallmessig. Jeg skal innrømme at 45 er kanskje litt i minste laget, men hvis det kommer flere og de 45 som er låter fett som faen skal jeg klare leve med det tror jeg. Det finner jeg dog ut når jeg får prøvd den, og det blir tross alt mye mer plug-and-play når det er sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.