Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Line 6 Helix


wiggum

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har brukt Sansamp PSA-1? Jeg fikk aldi prøvd en, men fant konseptet med separat justering av vreng i bass, mellomtone og diskant.

Jeg testet en slik for ti år siden og fant vel dengang noen av lydene, spes high gain, til å låte relativt godt, spesielt relatert til hva som dengang fantes på markedet. Prisen var da ganske høy.

Tror de dengang kostet 5-6000kr (jeg kjøpte noen rimelige Sessionmasters i stedet..). Ser nå det ligger tre stk på Finn til 2500kr.

På den ene av disse følger det med rack og en delvis defekt G major....

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=65034791

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helix skal testes ut så fort jeg har tid :)

Ja, det er eneste måten du finner ut om utstyret passer deg. Man kan lese på forum til man blir grønn, mye meninger. Også blandt de som ikke engang har vært i nærheten av utstyret det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderingen går jo i første rekke ut på om femten tusen kroner skal investeres her eller i andre produkter. Selv om en effektboks låter bra og passer spillestilen betyr det ikke nødvendigvis at investeringen lar seg forsvare vs andre plasseringer.

Har man budsjett nok til å kjøpe det meste som kommer ut og deretter selg det man ikke benytter (som regel med litt tap) så er ikke problemstillingen den samme.

Og så er det gitarutstyr vs annet musikkutstyr (monitorer, lydkort, dupeditter, tangenter, bassgitarer..), vedlikehold av bil (dvs fylle bensin og skifte vindusviskere hvert skuddår), kone og barn (dvs lut og kaldt vann), andre fritidsaktiviteter (dvs ikke-eksisterende utgifter), flere gitarer (en hard konkurrent...).

Kort og godt mange hensyn å ta :-)

Å prøve utstyr før kjøp har jeg ikke gjort på femten-tyve år. Kjøper kun ting jeg vet hva er (kjenner såpass godt at det er liten tvil). Gitarer bør prøvespilles akustisk i maks ti minutter (man vet det egentlig i løpet av de første sekunder..) og pickuper er lette å bytte ut.. (el gitarer ble låte bra akustisk).

Kan man stole på avsenders vurdering (og pakking) og kjenner nøyaktige spesifikasjoner på gitaren (som halsprofil) så er det heller ikke så risikabelt å kjøpe gitar uten prøvespilling.

Og som alltid; when in doubt, do without! :-)

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annet alternativ:

-kjapt lydkort, rask maskin, USB Midi fotbrett... (tror ikke det fungerer til annet enn effekter/sampling... type Ableton Live..)

Helt uakuellt å kjøre laptop live til noe annet enn klikk og litt tracks i en DAW.

Kjenner etpar gitarister som har prøvd den metoden og før eller senere er det noe som streiker, tørr ikke :)

Er det noen her som har brukt Sansamp PSA-1? Jeg fikk aldi prøvd en, men fant konseptet med separat justering av vreng i bass, mellomtone og diskant.

Brukt PSA-1 endel, funker bra til å dobble en annen gitarlyd med -Veldig instant transistor attack.

Best på tyngre vreng synes jeg.

Den låter helt OK alene og men dette er jo ikke en løsning som etterligner mange forskjellige amper på noen måte.

Blir en preamp du bruker fordi du liker signaturen i den, ikke fordi den gjør Marshall, Vox og Fender overbevisende eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja laptop kan evt brukes til å mikse litt med et signal som tappes fra hovedsignalet. Men alt for usikkert til å satse på som hovedsignal.. (med mindre man liker krasj og restart midt i en sang..)

Man kan evt splitte gitarsignal fra DI-boks og sende til mikser der lydmann legger effekt via PC som et A/B oppsett.

Men poenget med å kjøpe bokser som Axe Fx er bl.a å gjøre opplegget driftssikkert.

2. Ja husker PSA best fra 'tyngre' settinger.

Ser jo nå at Atomic Amplifire har alle de amp lyder jeg bruker... Tweed, Blackface, Ac30/Matchless, Plexi... Og så lenge flere effekter enn de som listes der bruker jeg heller ikke (utover litt loop og freeze).

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt Helix, AX8 og Amplifire ganske tett, selv om jeg ikke er i kundegruppen for noen av de, liker bare å holde meg oppdatert.

Personlig ville jeg nok ha gått for en AX8, hovedsaklig fordi den har de rette ampene for meg, Helix er rimelig tynn på forsterkersiden sammenlignet med Line 6, spesielt når det kommer til ting med litt gain og futt.

Dette vil nok endre seg etterhvert, tror Line 6 begynner å skjønne tegninga om at de trenger sårt å oppdatere forsterkerstallen.

Line 6 har gått ganske langt i å gjøre Helix "pro" med tanke på holdbarhet og soliditet, så akkurat dét ville jeg ikke bekymret meg over.

Ingen tvil om at Helix sitt GUI er grisebra og får AX8 til å se gammeldags ut i forhold, men når alt kommer til alt, på en spillejobb ville det nok utgjort minimal forskjell for meg.

Amplifire virker veldig fin også, mye for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig bestemt meg for Helix pga den er så brukervennlig og låter generelt bra, men har egentlig aldri tenkt over at den er såpass tynn på forsterkersiden som den er... 45 forsterkere vs 220 i AX8 er jo noe å tenke over. Det er jo klart at de færreste har bruk for 220 forsterkere, men det er ganske kult å ha muligheten til å fyre opp en Silver Jubilee en sen kveld hvis du skulle ha lyst til det :D

Hadde AX8 hatt innebygd expression-pedal hadde valget vært enklere, men det er jo egentlig ikke noe stress å koble til en ekstern heller. En litt kul funksjon på AX8 er også at du kan dedikere to kanaler innen en blokk som du kan switche, f eks switche mellom Plexi og Deluxe Rev. eller spring og hall reverb. Det er et ørlite minus at du kun kan kjøre en amp per preset på AX8, selv om jeg kun kjører stereo-oppsett på én preset på min Axe. Og Helix kan jeg prøve ut før jeg kjøper da den lokale 4Sound-sjappa har fått den inn, men jeg vet jo hva jeg går til hvis jeg går for AX8. Noen som vet om Line 6 har planer i nærmeste fremtid å utvide forsterkerstallen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan evt labbe rundt labyrinten og kjøpe en ISP Theta Pro DSP.

Et annet alternativ er å koble gitar til en Wah, en overdrive og en analog delay. Og deretter plugge rett i en forsterker. Det låter jo også fint...

https://youtu.be/V8Jz3YBv51g

Tror derav fortsatt på markedet for bokser som kun gir amp+cab sim.

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde meg med en Mesa Boogie Mini Rectifier som «portabelt oppsett», men det er noe med forsterkere med EL84-rør som låter "smått"... Den låter rett og slett pinglete sammenlignet med EVH 5150'en som har to svære 6L6-rør! Og jeg føler at Axen låter mer Rectifier enn Mini Rectifieren. Jeg har troen på at digitalt er fremtiden, røramper er et eldgammelt design som er ustabilt og unødvendig tungt... Misforstå meg rett, jeg skal beholde EVHen da det kan alltids være greit å ha en «ekte» amp, men jeg føler generelt at high end digitalt modelleringsutstyr står svært lite tilbake for røramper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfi: er enig i den vurderingen. Men savner fortsatt et produkt som kan komplettere Fractal Fx8 (eller annet tilsvarende, type Line 6 M13).

Altså en ren modelleringsamp som kun tar seg av amp og cab sim og som evt også har en power amp seksjon som kan kobles til FRFR eller andre høyttalerløsninger.

Tenk en utvidet utgave av Yamaha Trh100.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordel med Trh100 er at man kan velge hvilke utgangsrør som skal modelleres. Tenk er tilsvarende opplegg hvor man kan velge modellering av ulike komponenter i signalkjeden fremfor kun å modellere kjente forsterkere.

Dette produkt gjør også at man slipper å kjøpe effekt seksjonen gjentatte ganger. Man får dessuten tilbake en lunsjboks for enklere justeringer så man slipper å ha alt i gulvhøyde.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig problemet med å ha alt i samme boks? Axe FX II og lignende har jo mer enn nok prosessorkraft til det, sikkert Helix også. Og når du har 220 forsterkere å velge mellom som du har i Axe ser jeg ikke helt poenget med å modellere ulike komponenter i signalkjeden, da har du jo et nærmest uendelig spektrum av lyder...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.