Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Line 6 Helix


wiggum

Anbefalte innlegg

Nei, det er ikke nok prosessorkraft. Det er jo hele poenget. Hadde det vært nok å gå på ville du ikke sett annet i bruk. Det fungerer greit for enklere oppsett men i mer komplekse systemer blir Axe Fx stående enten som ren effektmaskin (klangboks) eller som erstatning for en forsterker.

Man bruker opp CPU rimelig fort.

Nei man har ikke et uendelig spekter av lyder på denne måten. Man kan velge mellom endel forhåndsinnstillinger som simulerer kjente forsterkere. Men det meste som simuleres er hva som engang ble regnet som banebrytende.

Og det vil derav ikke appellere så mye til de som liker å ligge litt i forkant med mindre man kan tweake seg frem til nye kombinasjoner.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ser på alt du kan tweake; bias, sag osv så kan du jo skru deg til en amp som responderer og låter helt annerledes enn den opprinnelige ampen. Og hvis du hiver inn noen effekter i tillegg, f eks en overdrive i front, to amper i stereo, da har du enda flere muligheter for å forme lyden, så jo: jeg vil påstå at hvis du ikke klarer å skru deg til lyden du vil ha med en slik boks, da har du urealistiske krav til hvordan en gitaramp skal låte. Jeg mener også å ha lest at du mener at man ikke trenger noe mer enn en overdrive, delay og kanskje en wah, så hvorfor snakker du om mangel på CPU-kraft? En POD 2.0 hadde klart å håndtere det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo, var ikke akkurat det som var poenget mitt men greit.. ;)

Skal få dratt meg inn til 4Sound en gang i neste uke og teste ut Helix, selv om jeg helst vil ha nok kapital til å ha mulighet for å ta den med meg hjem om jeg skulle like den. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig bestemt meg for Helix pga den er så brukervennlig og låter generelt bra, men har egentlig aldri tenkt over at den er såpass tynn på forsterkersiden som den er... 45 forsterkere vs 220 i AX8 er jo noe å tenke over.

220 forsterkere! Hva i all verden skal du med det. Tror ikke jeg hadde fått spilt noe med en slik. Hadde bare sittet å vridd på brytere.

Nei, jeg tenker helt motsatt. Noen få veldig gode forsterkere som jeg bruker. Faktisk vurderer jeg også en Kemper med profiler av noen gamle Marshaller og Fendere. Det er egentilg nok for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Axefx kan routes både i PA og ut til effektforsterker m/cab, uten at det tar noe mer CPU enn å kjøre bare i PA.

Du skal ha på jævlig mye for å bruke opp CPU. Snakker gjerne 4 amper, m/cab sim, romklang, delay, noen vrengbokser og kanskje litt til.

Kan ikke se for meg en situasjon hvor jeg skulle hatt bruk for mer CPU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

220 forsterkere! Hva i all verden skal du med det. Tror ikke jeg hadde fått spilt noe med en slik. Hadde bare sittet å vridd på brytere.

Nei, jeg tenker helt motsatt. Noen få veldig gode forsterkere som jeg bruker. Faktisk vurderer jeg også en Kemper med profiler av noen gamle Marshaller og Fendere. Det er egentilg nok for min del.

Det er det som er fint med Fractal, du slipper å velge mellom kvalitet og kvantitet ;)

Neida, jeg skjønner poenget ditt, det kan fort bli litt mye skruing og lite spilling. Kan godt være Helix dekker behovet mitt og vel så det. Det som er så flott er at jeg kan prøve den før jeg evt kjøper den :)

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helix virker mest spennende for min del, og det er kun basert på brukervennlighet. Ingen av disse kan erstatte en røramp uansett. Lurer på å plukke opp en Helix når de kommer på bruktmarkedet, om det ikke viser seg at kvaliteten er altfor dårlig. Fin hjemmestudiodings :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor kan ikke noen av disse erstatte en røramp? Jeg brukte utelukkende Axe FX i 2 år før jeg kjøpte meg røramp igjen, og hellt ærlig var det ikke nødvendig med røramp, det var bare gøy :P

EDIT: fant et meget bra klipp på youtube

For mye dill og for lite feeling. Likhet i lyd kan man helt sikkert få til :)

Brukte rack i "gamle" dager selv, og det er ikke noe jeg ønsker å gå tilbake til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med skruing og tweeking og sånt i AxeFx er litt skumlifisert (i mangel på skikkelig ord altså).

Testet hos en kjenning for noen dager siden. Det er faktisk bare å skru opp en amp, med standard cab, og sette på en eller to ønskede effekter, så er man faktisk i boks. Man trenger ikke å skru mer enn man ville gjort på et vanlig pedalbrett.

Fikk og teste muligheten å sende signal (med cab- og mik-simulering) inn i opptaksprogram og et signal ut i rommet, m/poweramp og cab.

Det låter altså.. steike.. Fleksibiliteten er jo også konge.... Jeg er nesten forelsket i denne greien...

Og for å ikke spore fulstendig av: Alt dette er vel også mulig med Helix?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.