Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Line 6 Helix


wiggum

Anbefalte innlegg

Men dette er jo en tråd om Helix. Har noen her kjøpt (og brukt) den?

Prosessorkraften blir brukt til lyd istedet for fancy display. Derfor blir det AX8 på meg.

Jeg har kjøpt den og bruker den mye. Veldig bra inntrykk til nå! Spesielt fornøyd med det fancy displayet ;)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke spesifikasjonene på Kemper.

Men hvis jeg har forstårt systemet riktig så kan man frigjøre kapasitet på en Axe Fx ved koble til en Torpedo og skru av cab sim.

Hjelper ikke spesielt mye da den ene prosessoren brukes til amp/cab og den andre til fx. Så du kan ikke bruke flere effekter selv om du slår av cab sim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har ikke sjekket så grundig. Men skulle tro det er like greit å bruke Torpedo om man har en slik. Og Fx8 kommer til å selge en del pga bedre lopper funksjon (bl.a) enn Ax8.

Så det bør finnes et marked for en ren amp sim boks (noe som aldri tidligere har slått an).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man får vel frigjort kapasitet ved å skru av cab sim? F.eks til å modellere flere amper parallelt? Eller er det begrensninger her?

Registrerte på Dweezil Zappa Rig Rundown at han gikk tom for prosessorkraft og derav måtte bygge ut effektbrettet med en rekke analoge og digitale bokser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har ikke sjekket så grundig. Men skulle tro det er like greit å bruke Torpedo om man har en slik. Og Fx8 kommer til å selge en del pga bedre lopper funksjon (bl.a) enn Ax8.

Så det bør finnes et marked for en ren amp sim boks (noe som aldri tidligere har slått an).

Kansje du skal lage en AX8/FX8 tråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ja. Kan foreløpig ikke forsvare et slikt innkjøp økonomisk... Men innser jo at slike produkter nærmer seg noe brukbart (husker med grøss forsøket på å få noen levelige lyder ut av en Gt-6.....)

Ok ny tråd følger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med AX8 var å lage en nedskalert versjon av AxeFx - dette synes jeg de har fått til.

Har vurdert Helix opp imot AX8 og heller helt klart mot AX8.

Prosessorkraften blir brukt til lyd istedet for fancy display. Derfor blir det AX8 på meg.

Samme konklusjon jeg har kommet til og.

AX8 ser pro ut og Helix som et leketøy i mine øyne.

Skal selvsagt fortsatt prøve Helix da jeg er spent på alle nye bokser fra Line6, har jo vært gjennom de fleste :)

Skal også sies at etter å ha brukt Amplifire her en tre ukers tid her nå er jeg lettere sjokkert over den.

Kan ikke tenke meg at Helix'n låter bedre enn den.

Selvsagt er Amplifire litt mer begrenset på effekter, men de låter bra!

Ax8 virker jo langt mer portabelt enn Axe Fx pluss fotbrett ja.

Man Fx8 har vel bedre effektdel samt enklere bruk av looper?

Og angående Fx8; den dekker det meste av normalt effektbruk. Kombinert med en 'amp' og et 'kabinett' har man komplett oppsettet. Torpedo Live har vel også noen amp simuleringer? Man vil vel også helst ha reverb etter spkr sim.

FX8 har ikke bedre effekter, men den er optimalisert for 4CM noe som gjør at den har noen parts(unngå signaltap, groundloops o,l i4CM) som er dyrere enn hva som sitter i AX8 som ikke er ment for det bruket. Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AX8 ser pro ut og Helix som et leketøy i mine øyne.

Skal selvsagt fortsatt prøve Helix da jeg er spent på alle nye bokser fra Line6, har jo vært gjennom de fleste :)

Jeg liker leketøy! Garasjen min er full av de, noen ligger på sjøen og en god samling på gutterommet :)

Hvor seriøs skal du være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Helix challenge kjøres rørforsterkerne gjennom Helix cab sim, ikke et normalt oppmikket kabinett. Så ikke rart det låter ganske likt.

Helix er dessuten satt helt tørt. Så det eneste man hører er hva Helix gjør dersom all prosessorkraft rettes mot å simulere en amp.

En mer rettferdig sammenlikning vil være å kjøre oppsett mot oppsett slik det vanligvis vil fortone seg f.eks i bandsammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Helix challenge kjøres rørforsterkerne gjennom Helix cab sim, ikke et normalt oppmikket kabinett. Så ikke rart det låter ganske likt.

Helix er dessuten satt helt tørt. Så det eneste man hører er hva Helix gjør dersom all prosessorkraft rettes mot å simulere en amp.

En mer rettferdig sammenlikning vil være å kjøre oppsett mot oppsett slik det vanligvis vil fortone seg f.eks i bandsammenheng.

Han forklarer vel hvorfor de tester som de gjør mtp cab. Ellers er det jo ampene som testes og ikke amp med pedaler. Tror ikke prosessorkraft i Helix hadde hindret en test med pedaler i front.

Den beste testen er forøvrig å komme seg ut å prøve utstyret selv. Å lese å høre på Internett er en ting. Å bruke utstyret selv blir noe annet.

For diskusjonen over vil man garantert finne ting som den ene multi-effekten gjør bedre ene den andre og omvendt. For de som allerede har sett seg inn i bruken av produkter fra feks. Fracal Audio, er det forstålig at de holder seg til samme merke når de allerede har satt seg godt inn i brukergrensesnittet. For min del var jeg blank på dette feltet og valgte Helix av flere grunner;

Jeg fikk prøve den før jeg kjøpte, den gir god lyd, enkel i bruk, den har alle muligheter jeg har behov for, fikk den på dagen når jeg bestemte meg. En annen viktig grunn til valget er at jeg forholder meg til en lokal butikk mtp garanti og oppfølging.

Ellers var jeg litt spent på hvor mye spilling det ble kontra fikling på alskens muligheter som ligger i en slik multi-effekt. Var redd for at tiden skulle bli brukt til skruing av lyd ved innkjøp av slikt utstyr. Når jeg har satt meg ned med den, å bestemt meg for å utforske mulighetene har jeg endt opp med å finne frem en forsterker og bli sittende å spille på den. Når kvelden er over har jeg ikke rukket annet. Det sier i alle fall meg at jeg liker det jeg hører.

Ellers var det noe som slo meg i din siste post............ :D

skela.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mistanke om at demonstratøren også er litt motvillig mot det å bytte ut rørampen. Han virker valgt ut for å promotere slike produkter mot den gruppe som bruker tradisjonelle oppsett. Han virker mer overbevisende i 11r demo (skjønt det der også var opplagt at produktet fungerte som et lydkort med DSP... og ikke som en alt-i-ett løsning permanent..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han virker valgt ut for å promotere slike produkter mot den gruppe som bruker tradisjonelle oppsett.

Det har du helt rett i. Dette er ren reklamefilm.

Som nevnt tidlige: prøv det selv å la ørene avgjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.