Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Line 6 Helix


wiggum

Anbefalte innlegg

Prøvde en helix i dag og førsteinntrykket var ikke helt hysterisk egentlig. Nå fikk jeg ikke grislet skikkelig men spilte igjennom en del av de presetsene som var i den. Manglet liksom litt av bunnen og drønnet en amp gir i en 4x12 kabinett, i allefall på metalampene. Prøvde å skru det frem, men fikk det liksom ikke frem uansett hva jeg prøvde. Er nok et større potensialet i den enn hva jeg klarte på den lille timen jeg hadde med den, men tror jeg fortsetter med røramper en stund til:) hadde vært kjekt å prøvd den med en som virkelig kunne fått ut potensialet i den i allefall:)

Pointet er at det skal låte som et oppmikket sluttprodukt. Ikke sånn som det gjør i stuen, eller øvingslokalet. Et bra triks for å høre lyden i sånne dingser er å spille sammen med lydspor ;). Låter bedre og mer "rett" da!

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydeksemplene i testen er av en dry amp uten effekter.

Det er helhetsinntrykket man lurer på... Kombinasjoner av flere effekter (overdrive, Wah, delay, chorus reverb..) pluss amp sim og cab sim. Vil man savne noe? Hva?

Hvordan vil det funke med looping? Hvor raskt kan man justere nivåer på effektparameter når man spiller live?

Jeg tror at er oppsett bestående av en Kemper (kun amp sim) med en Fractal Fx8 (kun effekter) koblet til en Torpedo Live (kun cab sim og reverb) vil låte såpass bra at man knapt vil savne noe fra den 'fysiske verden'.

Men som komplette alt-i-ett løsninger? Er man 'der' ennå?

Registerer at Guthrie Govan nå bruker kun Fx8 med to expression pedaler på klinikker og med Aristocrats. Dette med en normal røramp til et vanlig kabinett.

Ryker barrierene bit for bit eller vil et komplett produkt ta markedet? Jeg heller litt mot det første.

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det finnes for mange gode og interessante løsninger til at et komplett produkt tar markedet. En slik verden eksisterer kun i teorien, dog i praksis for en god del Axe FX fanboys. :P

Personlig er jeg litt for glad i... alt egentlig. Jeg vil ha Helix, jeg vil ha en solid røramp, jeg vil ha et solid kabinett, en god loadbox, en IR loader osv osv. Men på samme måte som det finnes fanboys av feks Axe FX så finnes der også fanboys av det gode gamle. Der vil alltid være noen som argumenterer hardt for "sin side" i saken. Og det er bare bra. :)

/Stream of conciousness

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk - begge deler. Mye, vil ha mer...., etc, osv.

Det å skru på slike beist on-the-go funker sjeldent bra. Jobben må gjøres hjemme før man skal bruke de i en ensemblesituasjon, og da er det mye bedre å sitte med beistet koblet i en datamaskin og skru sammen presets på den måten. Mye mer effektivt, samme hvor bra og intuitivt systemet er på effektuniten.

Med mindre det kommer en effektprosessor med touchscreen så tror jeg det å redigere via en datamaskin er 100 ganger raskere enn å gjøre det via skruknotter og menyer på selve effektprosessoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skal man bruke Torpedo Live sammen med Kemper? FX8 kan jeg se, men amp + cab fra Kemper låter mer enn bra nok. Greit å slippe enda en dings.

Jeg kjenner ikke spesifikasjonene på Kemper.

Men hvis jeg har forstårt systemet riktig så kan man frigjøre kapasitet på en Axe Fx ved koble til en Torpedo og skru av cab sim.

Optimalt sett skulle vel hver modul hatt egen chip. Men da blir sluttproduktet veldig dyrt.

Fx8 i sløyfe og front (4-kabel) for en Axe Fx ville vel også fungere.

Begrensing på den nye Ax8 vs Axe Fx skyldes at det ikke er kapasitet i chip (det er litt enklere chipsett i Ax8) til å kjøre parallelle oppsett.

Av samme grunn selges også Strymons effekter som enkeltstående enheter og ikke multibokser. Så lenge du dedikerer en enhet til en spesifikk oppgave (som Eventide H9) vil sluttresultatet bli bedre med mindre man har nok 'headroom'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med AX8 var å lage en nedskalert versjon av AxeFx - dette synes jeg de har fått til.

Har vurdert Helix opp imot AX8 og heller helt klart mot AX8.

Prosessorkraften blir brukt til lyd istedet for fancy display. Derfor blir det AX8 på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ax8 virker jo langt mer portabelt enn Axe Fx pluss fotbrett ja.

Man Fx8 har vel bedre effektdel samt enklere bruk av looper?

Og angående Fx8; den dekker det meste av normalt effektbruk. Kombinert med en 'amp' og et 'kabinett' har man komplett oppsettet. Torpedo Live har vel også noen amp simuleringer? Man vil vel også helst ha reverb etter spkr sim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.