Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Line 6 Helix


wiggum

Anbefalte innlegg

Hvis Line6 skulle kommet ut med noe billigere basert på samme teknologien da? 15k for sofaspilling er jo alt for mye.

1. Billigere kasse? Gjerne for meg. Ingen trommeslagere, vokalister, drita publikummere eller andre klumsete folk de jeg sitter og spiller :-)

2. Droppe skriblestriper for hver knott. Gjerne for meg.

3. Droppe endel inputs og outputs. Gjerne for meg. Trenger ikke XLR hverken ut eller inn.

4. Droppe prosesseringskraft. Nei takk. Med doble forsterkere og tilhørende stereo/filterjobbing trengs nok det som er der allerede.

5. Dropp IR loading. Nei takk, det er vel eneste grunnen til at jeg vurderer Helix fremfor en en 500X.

6. Droppe stor fargeskjerm? Neitakk. Det å ikke måtte bruke pc for å skru litt lyd er jo et stort fremskritt.

7. Dropp kapasitive knotter? Usikker. Det kommer an på hvordan man kan få til å skru lyd rett på devicen.

8. Droppe expression pedal? Nei, det trenger man uansett. Én er kanskje for lite allerede.

Det er altså mye å droppe her, uten at det går ut over lyd og muligheter for en som sjelden spiller utenfor egen stue eller kontorstol? Men vil man klare å halvere prisen f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å prøvde en Helix i dag. Må si jeg positivt overasket! Mer en godt nok for meg. Bra lyd på hodetelefoner også synes jeg.
Har vurdert Axe Fx, men Helix ser mye enklere ut i bruk, har en oversiktelig skjerm, så det er ikke umulig at jeg tar en hjem :)

Edit: Jeg tok den med meg hjem

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å prøvde en Helix i dag. Må si jeg positivt overasket! Mer en godt nok for meg. Bra lyd på hodetelefoner også synes jeg.

Har vurdert Axe Fx, men Helix ser mye enklere ut i bruk, har en oversiktelig skjerm, så det er ikke umulig at jeg tar en hjem :)

Edit: Jeg tok den med meg hjem

Grattis :D Kom med noe feedback da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, takk. Kjekk sak!. Inntrykk etter to dagers utprøving er meget bra. Jeg kan ikke si jeg har gullører, men er relativt kresen på lyd. Er normalt en "røramp med en overdrivepedal og litt delay"-kar, så dette er nytt og uprøvd territorie for meg. Har egentlig vært superskeptisk til digitale løsninger, men måtte dra frem smilet flere ganger i løpet av dagen. Spilte stort sett på de ferdige presetsene, men lagte også noen få oppsett selv. Meget enkelt og oversiktlig må jeg si. Har som skrevet over vurdert Axe flere ganger, men er nå veldig fornøyd det ble Helix. Skjermen og at den fungerer som pedalbrett i tillegg passer meg meget bra. Genialt å kunne tilpasse fotbryterenne hva du vil og det lille displayet rett over hver bryter.

For mitt bruk er det mer enn nok amper, cabs og pedaler. Er litt tradisjonell her og bruker Marshall eller Fender-lyd, og det er det i bøtter og spann. Man kan jo i tillegg hente inn IR (meget enkelt) om man vil ha fler muligheter. Mitt inntrykk av Axe er for min del at den har så mye valgmuligheter at jeg er redd for at tiden hadde blitt brukt til "knoting" i menyer og utprøving av alskens obskure muligheter.

Jeg kjøpte den egentlig for hjemmebruk, spesielt til bruk med hodetelefon når resten av familien er lei av å høre samme zep-riffet for 200ede gang :) Jeg ser jo imidlertid nå at Wizarden min på øvingslokalet vil få hard konkurranse. Vi har et bra PA, så jeg gleder meg å koble den inn der. Fungerte for øvrig veldig bra med hodetelefon. Testet den også på studiemonitorer (Yamaha), og det var også overbevisende, så min Carr Raleigh 3W med Klon i front får også konkurranse på hjemmebane.

Det som imidlertid frustrerte, og det skyldes kun min manglende kunnskap (og interesse) for DAW. Å koble opp Helixen via Macen inn i Studio One (som fulgte med en Pre Sonus mixepult jeg har) var en særdeles frustrerende opplevelse. Dette har selvfølgelig ikke noe med Helix å gjøre. Den er det jo bare å plugge inn med en USB-kabel. Det har ene og alene med at jeg har null kjennskap til sånne programmer (DAW), og jeg må si at Studio One ikke er direkte selvforklarende. Finnes det noen enklere?

Ellers lastet jeg ned et lite program fra Line 6 som gjorde det meget enkelt å laste inn IR, samt å administrere presets.

En annen ting jeg opplevde var at Helixen krasjet når jeg skulle oppdatere den til nyeste programvare fra min Mac. Det gikk heldigvis fint fra en annen pc jeg hadde, men svettet litt der må jeg si.

Så det er vel inntrykk så langt. Har en god følelse :)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde en helix i dag og førsteinntrykket var ikke helt hysterisk egentlig. Nå fikk jeg ikke grislet skikkelig men spilte igjennom en del av de presetsene som var i den. Manglet liksom litt av bunnen og drønnet en amp gir i en 4x12 kabinett, i allefall på metalampene. Prøvde å skru det frem, men fikk det liksom ikke frem uansett hva jeg prøvde. Er nok et større potensialet i den enn hva jeg klarte på den lille timen jeg hadde med den, men tror jeg fortsetter med røramper en stund til:) hadde vært kjekt å prøvd den med en som virkelig kunne fått ut potensialet i den i allefall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at modelleringsbokser ikke forsøker å gjengi lyden av et 4x12-kabinett i rommet, men et oppmikka kabinett i rommet ved siden av ;) Kunne godt tenkt meg å prøve Helixen, virker som den har en del spennende løsninger, og ikke minst et jævlig intuitivt UI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.