Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vis oss din SG.


CaptainSexy

Anbefalte innlegg

Fikk melding av en som lurte på om jeg ville bytte min katana 50w mot hans sgj uten pickuper. Jeg er jo ikke dum, så selvfølgelig sa jeg ja, og var og hentet den på posten idag.

Så og si strøken 2013 mod Sgj med 24 frets og lønne hals. Veldig fin figurering i gripebrettet. Liten pickguard er allerede bestilt, og har noen pickups på lur, vet bare ikke helt hvilke som skal oppi. De svarte tunerene skal også byttes til vanlige kluson deluxe. Er printkort i denne, så om jeg liker den så blir nok også det skiftet

20190906_094742-1.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2019 den 16.19, vim skrev:

Riktig svar er vel "fordi jeg er gammel", men jeg kan jo kamuflere det bak en påstand om at jeg lydmessig foretrekker å hardwire komponentene direkte - i tradisjonell 50´s wiring.

Mens jeg venter på å få låne noen Bare Knuckle Mules og teste i SG'en kan jeg jo skrive både en utfyllende forklaring (og helt fersk erfaring) på det med hardwiring, samt besvare mitt eget spørsmål om lyden i 61-pickupene til Gibson:

Hardwiring:
Jeg vet jo ikke om det er det å slippe signalbane via print, printkoblinger og tynne plastkabler som gjør susen, eller at jeg har installert bedre og lineære potmetre fra CTS, men at lyden mistet et lite "slør" er det ingen tvil om. Klarere og mer dynamisk. Jeg skjermet i tillegg hulrommet, noe som reduserte støyen en liten smule.
Og viktigst av alt: Det roer mitt halvgamle hjerte å se skikkelig kabling :)

Pickupene:
Disse er oppgitt til  7,74k men oppleves ganske hotte, med skikkelig punch og hard diskant. Litt sånn "Angus Young spiller på 10 i et udekorert rom av betong". Veldig Burstbuckeraktige, etter min hukommelse. Ikke så skingrende og grovkornet som Burstbucker Pro eller 490 tror jeg, men det begynner å bli lenge siden jeg testet disse.
'61 pickupene må settes laaaaaavt! Jeg var i ferd med å legge de på Finn, da jeg ga det et siste forsøk med stor avstand til strengene.
Nå ligger halspickupen under overkant av pickupringen, 4,5mm fra undersiden av både 1. og 6. streng. Bridge PU ligger nesten 3 mm. under, og det låter kanon! Fortsatt ganske på hugget, men ikke piggtråd i toppen og heller ikke overdreven bass i halsposisjon. Det er fullt mulig jeg beholder originalpickupene, noe som i mitt tilfelle er en historisk hendelse :)

Tipper det kommer noen bilder når jeg har fått på plass det siste av ny plastikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, vim skrev:

Mens jeg venter på å få låne noen Bare Knuckle Mules og teste i SG'en kan jeg jo skrive både en utfyllende forklaring (og helt fersk erfaring) på det med hardwiring, samt besvare mitt eget spørsmål om lyden i 61-pickupene til Gibson:

Hardwiring:
Jeg vet jo ikke om det er det å slippe signalbane via print, printkoblinger og tynne plastkabler som gjør susen, eller at jeg har installert bedre og lineære potmetre fra CTS, men at lyden mistet et lite "slør" er det ingen tvil om. Klarere og mer dynamisk. Jeg skjermet i tillegg hulrommet, noe som reduserte støyen en liten smule.
Og viktigst av alt: Det roer mitt halvgamle hjerte å se skikkelig kabling :)

Pickupene:
Disse er oppgitt til  7,74k men oppleves ganske hotte, med skikkelig punch og hard diskant. Litt sånn "Angus Young spiller på 10 i et udekorert rom av betong". Veldig Burstbuckeraktige, etter min hukommelse. Ikke så skingrende og grovkornet som Burstbucker Pro eller 490 tror jeg, men det begynner å bli lenge siden jeg testet disse.
'61 pickupene må settes laaaaaavt! Jeg var i ferd med å legge de på Finn, da jeg ga det et siste forsøk med stor avstand til strengene.
Nå ligger halspickupen under overkant av pickupringen, 4,5mm fra undersiden av både 1. og 6. streng. Bridge PU ligger nesten 3 mm. under, og det låter kanon! Fortsatt ganske på hugget, men ikke piggtråd i toppen og heller ikke overdreven bass i halsposisjon. Det er fullt mulig jeg beholder originalpickupene, noe som i mitt tilfelle er en historisk hendelse :)

Tipper det kommer noen bilder når jeg har fått på plass det siste av ny plastikk.

Nå vet jeg ikke hva Gibson utstyrer disse printkortene med, men de har nå brukt 300k volumpots i mange år nå, av en eller annen grunn. Skulle nesten trodd at de hadde en "under bordet" avtale med Seymour Duncan eller noe... 

I hvertfall, så er det nok heller det du hører enn forskjellen på print og "point to point"; om man kan kalle det dét. Amp-maker George Metropoulos har uttalt at han måtte "legge til" signaltapet som oppstår med turret board kretskort, da han designa sin Metro Plex rundt printkort... 

Apopos the Mule, så går det nesten ikke an å gå feil med de i verken LP eller SG, MEN: bromodellen av Suhr Thornbucker låter 99% identisk, og koster betraktelig mindre. Halsmodellen er litt skarpere og scooped pga Alnico V vs IV, men med mindre du *må* ha Alnico IV i neck så vil jeg påstå at det ikke er verdt det ekstra utlegget. Og beholder du de originale er det jo ikke snakk om noe utlegg i det hele tatt ;) 

Endret av Alfi27
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Mule testet og digget! De har ørlite grann mer guffe og varme enn Montys PAF, som jeg har i en LP og perfekte i SGén.
Men originalene låter fortsatt så bra at jeg ikke har hast med å bytte.
Nå mangler bare anstendige knotter (er i posten), så er gitaren komplett.

Måtte jo modde litt:
Litt penere (og bedre) bro/stol som originalt satt på Maybach Lester 59. "Kransen på boltene til stop-tailen er slipt ned for å kunne klemme broa fast til kroppen a la Faber studs. Plekterbrett og mer "korrekt" truss rod cover montert. Hardwiret elektronikk (CTS og russiske NOS PIO). Kraftig avrundet kantene på gripebrettet. Gotoh vintage tunere. Bein oversadel. Skjermet elektronikkbrønnen. Og et skikkelig setup all over.
 

IMG_4178.jpg

IMG_4179.jpg

IMG_4180.jpg

IMG_4181.jpg

IMG_4182.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov med epiphone da? Har hatt mange sg'er opp gjennom, men merker ikke så stor forskjell på gitarene jeg 🙈 Men det sier vel mest om meg 👴 Den beste jeg har hatt å spille på som jeg kan erindre var en special faded worn brown, angrer på at jeg solgte den 😒Men klarer ikke gitarer med dot inlays, de ser bare så billige og jalla ut synes jeg 🙈Her er mine to epiphone's som jeg har nå:

Screenshot_20190922_091537_com.android.gallery3d.jpg

Screenshot_20190922_091613_com.android.gallery3d.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, LTBR skrev:

Forresten noen som har erfaring med farging/oljing av gripebrett for å få det mørkere? 

Jeg har prøvd det der , men lite tilfredstillende resultat . Fikk noe som skulle være bra , men det farger bare av etterpå og ser ikke ut til å trekke inn bra nok . Jeg ble og usikker på om det ville farge inlays så prøvde på en billig Squier hals først . Noen bruker tusj , men det ga litt blåskjær som jeg ikke likte .

Hvis noen kjenner til noe som funker bra , så gi beskjed . Og problemet med inlays både i forhold til fargen og i forhold til finpussing av fretboard før en setter på fargemiddel .

Jeg ville ha rosewood like mørkt som ebony , så vil du kun ha det noe mørkere så er det nok lettere .

594AB7A2-B3C4-4B16-8191-8905CFFDD3D1.jpeg

Endret av Sugardaddy65
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best å skrive dette i denne posten der sg-entusiastene er 😎Jeg har hatt mange gitartyper opp igjennom, men ender alltid opp på sg, så det er uten tvil min favorittgitar. Men er litt frustrert over utvalget av sg'er i norske butikker 😒Hvorfor finnes det mye mere utvalg i utlandet? 4sound feks har ikke en eneste sg nå til salgs. Hvorfor lages det ikke flere i mere tradisjonelle farger, brun/hvit/dark cherry osv? Hadde de feks reissuet den hvite med 3 pickups, vibrola og gold hardware så tipper jeg de hadde solgt som varmt hvetebrød. I USA hadde de også gold series, i både sort og hvit, helt nydelige gitarer, men såg aldri noen av disse til salgs i Norge. Skrev for noen dager siden at jeg ikke skulle kjøpe flere gitarer, men er allerede frustrert over manglende utvalg 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.