Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Does wood affect the sound or tone of an electric guitar?


elguitartom

Anbefalte innlegg

Er nysgjerrig på hvor lenge elguitartom har spilt gitar og hvor gammel ? Jeg er 36 og har spilt i 21 år

Er det slik du spør folk ute også? "Jeg er nyskjerrig på person X og hva han driver med." Når personen er i samma rommet som deg.

Unnskyld, men du fremstår fryktelig barnslig og kverulant til å være 36 år. Hvor gammel jeg er og hvor lenge jeg har spilt er urelevant når jeg bare linket til en video og ble overbevist fysikken som er forklart bak bølgelengder og masse, samt et lyd-eksempel på slutten.

Jeg har skjønt at uansett hva slags bevis du måtte få fremfor deg, så tviholder du på din teori. Helt greitt, men hvorfor fortsette å messe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok 1MY på videregående, og aldri fysikk. Kan akkurat nok om akustikk, resonans og lyd til å klare meg som hobbylydtekniker og støymusiker. Jeg er derimot en tålelig god lærer/kursleder, og underviser regelmessig i kritisk tenkning. La oss bruke fem sjekkpunkt jeg lærer bort.

- "Hvordan vet du det?"

En enkelt kilde, en YT-video av en person hvis hensikt, faglige kompetanse og bakgrunn ikke er godt avklart. Det faglige innholdet betviles allerede i første side av tråden, og avfeies med "les deg opp selv". Bevisbyrden ligger hos den som kommer med påstanden! Ikke overbevist.

- "Hvorfor har ingen oppdaget dette før?"

Så langt har jeg kun sett en ubegrunnet påstand om at tresorter er "big business". Ikke overbevist.

- "Hva sier andre kilder?"

Andre kilder (innlegg og eksterne linker i denne tråden) motstrider og trekker den opprinnelige kilden i tvil. Ikke overbevist.

- "Selv forfulgte genier kan ta feil".

"Folk trodde at jorda var flat" betyr ikke at jeg må kjøpe at tresort ikke påvirker gitarens lyd. Ikke overbevist.

- "En anekdote er ikke et vitenskapelig bevis".

Denne tipper begge veier. "Jeg hørte enorm forskjell da jeg bytta mikker/tresort/etc." beviser like lite som en enkelt kar som gjør ikke-etterprøvede tester på kontoret. Ikke overbevist, men heller ikke skråsikker. Det er likevel forsvinnende lite empiri som endrer den stående oppfatningen om treverk kontra lyd.

Underkjent på fem av fem punkter. Det er gøy å lære noe nytt, men jeg vil helst være sikker på at min nye lærdom holder vann.

Og i din post så kom du heller ikke med noen motargumenter som beviser at treverket i en elektrisk gitar vil farge tonen.

Ikke overbevist ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi du er så nedlatende er jeg nysgjerrig på hva du har slags erfaring selv.

Er stort sett nedlatende mot arrogante personer ja.

Igjen: min erfaring har ingenting med denne diskusjonen å gjøre. Den har også gått helt ut på viddene. Hvis du ikke har sett videoen engang så har du ikke så mye å diskutere for heller.

Du sier jo selv at du ikke gidder å se videoen. Blir samme som en jury skal dømme en person uten å ha giddet å sett på bevisene som blir fremlagt. De har allerede gjort opp sin mening.

Anbefaler deg å se "12 angry men". Bra film. Kanskje du lærer noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet til ditt synspunkt er at det er et overveldende overtall av både proffe og amatørmusikere som argumenterer for det motsatte, ut fra egen hands on erfaring.

Jeg ser at teorien er lett å like: Streng vibrerer, mikrofon tar opp.

Ala: jeg synger, mikrofonen tar opp likt uansett hva slags sko jeg har på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i din post så kom du heller ikke med noen motargumenter som beviser at treverket i en elektrisk gitar vil farge tonen.

Ikke overbevist ;)

Overser hovedpoengene, avfeier med "du kan ikke motbevise meg, ergo har jeg rett"-insinuering, og pynter det hele med smiley.

Jeg kan gjenta det for deg: Bevisbyrden ligger hos den som kommer med påstanden. Her skuffer du stort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet til ditt synspunkt er at det er et overveldende overtall av både proffe og amatørmusikere som argumenterer for det motsatte, ut fra egen hands on erfaring.

Jeg ser at teorien er lett å like: Streng vibrerer, mikrofon tar opp.

Ala: jeg synger, mikrofonen tar opp likt uansett hva slags sko jeg har på.

Når har flertall noen gang vært basis for hva som er fakta?

Det er INGEN på dette forumet her som har motbevist påstanden med fakta. Kun subjektive meninger.

Jeg viser til videoen som jeg er overbevist av. Hvis ikke du er, kom gjerne med en motforklaring. Jeg har ikke hørt en hittil.

Pseudo forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overser hovedpoengene, avfeier med "du kan ikke motbevise meg, ergo har jeg rett"-insinuering, og pynter det hele med smiley.

Jeg kan gjenta det for deg: Bevisbyrden ligger hos den som kommer med påstanden. Her skuffer du stort.

"Bevisbyrden" er jo videoen som er fremlagt i første post!

Han forklarer jo alt der med og har et lyd eksempel på slutten. Men du har vel heller ikke sett videoen regner jeg med.

Er du i uenig i hans hypotese, så er jo bevisbyrden på DEG!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at det er mulig å hisse seg opp så sinnsykt over dette, elguitartom. Du oppfører deg ganske nedlatende og arrogant. Hvorfor? Fordi noen satte spørsmålstegn ved videoen du posta. Ikke akkurat verdens undergang, for å si det sånn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bevisbyrden" er jo videoen som er fremlagt i første post!

Han forklarer jo alt der med og har et lyd eksempel på slutten. Men du har vel heller ikke sett videoen regner jeg med.

Er du i uenig i hans hypotese, så er jo bevisbyrden på DEG!!!

Du antar at jeg ikke har sett videoen. Jeg antar du ikke leser det folk skriver.

Takk for disputten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noen fysiker, men med erfaringsgrunnlaget i bakhånd vil det være naturig å stille seg spørsmålet om mannen i videoen har fått med seg alle vitale parametre i utregningen sin.

Jeg ser gjerne en fysiker/forsker gå løs på dette.

Jeg ser heller ikke bort fra at treverk har mer å si på en telecaster eller les paul, enn på en Floyd Rose type gitar hvor strengen er låst i nøtta og tremoloen kun er i kontakt med gitaren metall mot metall i to skruer.

(Likevel sier Steve Vai at kroppen og halsen bør resonere likt) Han har jo et visst erfaringsgrunnlag, selv om han også er en poster boy for Ibanez.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.