Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Does wood affect the sound or tone of an electric guitar?


elguitartom

Anbefalte innlegg

Igjen.. Se quote over. Fjerde gang jeg spør.Og svar gjerne på overnevnte også

Hele gitarkroppen din har forskjellige resonante frekvenser på forskjellige områder. At du kobler en bridge til din gitar betyr ikke at de blir som "en enhet" og vil bære lyden bra gjennom hverandre.

Hvis din bridge var av tre vil dette jo selvsagt forandre tonen på strengene siden lydbølgene ville slå annerledes tilbake (tre har forskjellig frekvens enn metall). Men igjen utrolig lite.

Det som har mest å si på lyden er jo hardwaret du er koblet it, så materilatet på strengene, tykkelsen og pickupen.

Men hvorfor spør du meg? Spør heller fyren som har laget videoen. Han er mye flinkere i fysikk enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør jeg spørre hvilken amp du har ?

Har en del forskjellige. Peavy, en veldig gammel (fra 70 tallet) 50 watt.

Marshall el 84 20/20 inn i marshall kabinett på 100 watt med Axe Fx 2 som pre-amp der.

Og så en Mesa Boogie Dual Rectifier 100 watt med 300 watts mesa kabinett (bruker i bandet).

Prøvde å bruke Axe Fx 2 til live spilling, men syns Dual Rectifier gir mer punch og låter varmere enn Axen. Så axen blir mer til hjemmespilling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elguitartom: Mest av alt verkar det som om du som har ein agenda her.

Du som er så skeptisk til alt du ikkje trur på nokon andre enn deg sjølv (og youtubekaren): Du bør jo vite det at matematiske formlar og alle forsøk kan manipulerast for å vise rett resultat. Spoooky.. Kanskje godaste fysikkmestaren har ein eige agenda?

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Nå fikk jeg et bedre inntrykk av hva du har å fare med. Det er derfor jeg lurte på alder. Om du hadde sagt du hadde en squierforsterker på 2 watt ville jeg ikke lagt noe tyngde i dine argumenter, men at du har godt utstyr til rådighet har jeg lettere for å respektere det du sier. Mener ikke at den med mest og dyrest utstyr har rett altså, men håper folk tolker meg rett her

Endret av Brekkvasselven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke svarer på det jeg spør om kan jeg såklart sitere meg selv igjen og nevne at det uthevede er 5. gang jeg spør om du kan forklare. Jeg får inntrykk av at du går på litt tynn is av påstandene dine, men det kan du kanskje svare for.

Provosert av hans selvsikkerhet og måten han avfeier andres teorier til å være hjernedøde?

Men du svarte meg ikke på mine spørsmål, epi LP med gibson mekanikk/nut og PU vs gibson LP begge med gibson .010? Enorm forskjell i lyd, men identisk hardware og elektronikkmessig. (edit: forklar hvorfor)

Du sier at bridge har mye å si på lyd, hvornår ble trevirket og stålet separert i tid-rom? Strengene bryr seg ikke hvilke molekylære sammensetninger de er i kontakt med, de bryr seg om egenskapene til nevnte. Hva om broa var en del av kroppen i tre, ville

a) kun delen som stikker opp ha betydning?

B) broa ikke lengre være av stål og melder seg ut som gjeldene for tone?

c) plutselig hele kroppen være en bro og ergo ville hele kroppen endre tonen?

Det er logiske brister med disse teoriene :S

Du unngår å svare meg. Prøver igjen.

Igjen.. Se quote over. Femte gang jeg spør.

Kan du matematisk forklare hvorfor hollowbody ikke skal forholde seg til de samme fysiske regler? Plutselig klarer treverk å trenge gjennom de fysiske lovene bare vi huler ut gitaren? Hva med chambered gitarer? Elgitarer har også hulrom til elektronikk, hvilke lover tilsier at de ikke betyr noe? Hvor går grensen på når treverk plutselig får noe betydning?

Og svar gjerne på overnevnte også (merk flere spørsmål i hver quote, jeg spør gledelig igjen)

Hele gitarkroppen din har forskjellige resonante frekvenser på forskjellige områder. At du kobler en bridge til din gitar betyr ikke at de blir som "en enhet" og vil bære lyden bra gjennom hverandre.

Hvis din bridge var av tre vil dette jo selvsagt forandre tonen på strengene siden lydbølgene ville slå annerledes tilbake (tre har forskjellig frekvens enn metall). Men igjen utrolig lite.

Det som har mest å si på lyden er jo hardwaret du er koblet it, så materilatet på strengene, tykkelsen og pickupen.

Men hvorfor spør du meg? Spør heller fyren som har laget videoen. Han er mye flinkere i fysikk enn meg.

Eh altså; strengene blir påvirket av stål, men byttes det ut med tre så betyr toneforskjellen "utrolig lite"? hvilke fysiske lover er det som gjelder for stål men forsvinner med trevirke??

Skjønner du, at om jeg mener; personen i videoen; tar feil, så setter jeg ikke lit til din fysikkunnskap særlig høyt, når du sier han er "mye flinkere enn deg" i fysikk?

Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elguitartom: Mest av alt verkar det som om du som har ein agenda her.

Du som er så skeptisk til alt du ikkje trur på nokon andre enn deg sjølv (og youtubekaren): Du bør jo vite det at matematiske formlar og alle forsøk kan manipulerast for å vise rett resultat. Spoooky.. Kanskje godaste fysikkmestaren har ein eige agenda?

Av grunner jeg har nevnt før i denne tråden (orker ikke gjenta meg selv), personlige, videoen til denne "youtube karen", og mye googling angående treverker så velger jeg å tro at det ikke har noe å si på en el-gitar.

Mulig han har en agenda, det vet jeg ikke. Men ser ingen grunn til det. Han hadde allerede et suksessfullt selskap lenge før han lagde tonewood videoene. De solgte også idéen om tonewood i gitarselskapet hans før han fant

ut den nye hypotesen sin.

Takk. Nå fikk jeg et bedre inntrykk av hva du har å fare med. Det er derfor jeg lurte på alder. Om du hadde sagt du hadde en squierforsterker på 2 watt ville jeg ikke lagt noe tyngde i dine argumenter, men at du har godt utstyr til rådighet har jeg lettere for å respektere det du sier. Mener ikke at den med mest og dyrest utstyr har rett altså, men håper folk tolker meg rett her

Vel, jeg trodde også for 2 dager siden at "tonewood" eksisterte. Til jeg søkte uhorvelig mye rundt om på forumer, youtube videoer, og tok en grundig lyd test på noen av mine gitarer som har alder, walnut og ash som kropp. samma pickuper. Klarte ikke høre noe forskjell på tonene. De har forskjellig sustain og følelse når jeg spiller på dem, men tonene var den samme. Alle har ernie ball strenger på duncan seymour pickup. Testet i Axe Fx'en på clean ingang og en ganske nøytral vreng kanal (rock / metal sound blanding) med ikke for mye vreng, men akkurat slik at du får nok trøkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke svarer på det jeg spør om kan jeg såklart sitere meg selv igjen og nevne at det uthevede er 5. gang jeg spør om du kan forklare. Jeg får inntrykk av at du går på litt tynn is av påstandene dine, men det kan du kanskje svare for.

Igjen.. Se quote over. Femte gang jeg spør.Og svar gjerne på overnevnte også (merk flere spørsmål i hver quote, jeg spør gledelig igjen)

Eh altså; strengene blir påvirket av stål, men byttes det ut med tre så betyr toneforskjellen "utrolig lite"? hvilke fysiske lover er det som gjelder for stål men forsvinner med trevirke??

Skjønner du, at om jeg mener; personen i videoen; tar feil, så setter jeg ikke lit til din fysikkunnskap særlig høyt, når du sier han er "mye flinkere enn deg" i fysikk?

Du vat at en pickup ikke fanger opp lyd, men bevegelse, ikkesant? ;)

Transversive waves (husker ikke ordet på norsk): Metallet påvirker bølgelengen på strengen, så du vil få en mye lenger sustain på strengen i en metall bridge.

Det eneste treverket gjør er å dempe svinginene på strengen. Også metall. Men metall vil gjøre at svingningene varer lenger. Pickupen kan ikke fange opp noe som helst lyd i treverket som vil komme av vibrasjonen fra strengene.

Kan jeg spørre deg: Har du sett videoen?

Hvis ja, hvorfor driver du å spør meg? Spør han i stedet. Jeg kan generelt om fysikk og vet en del om gitarer, og oppdaget dette selv bare for to dager siden. Var også overbevist om at treverk var alpha og omega for lyd inntil nå.

edit: skrev litt kronglete. rettet opp.

Endret av elguitartom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en helt ekte og godt fundamentert konspirarsjonsteori som baserer seg på bullshit teorier framsatt på på nettet.

Det er fysikk.

Hvis du ikke velger å tro på fysikk, så værsågod. Tro på hva du vil.

Hvis du ikke vet forskjell på waves / transversive waves og hva det gjør, så foreslår jeg at du leser om det. Du kan lære noe nytt om hvordan gitaren din fungerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vat at en pickup ikke fanger opp lyd, men bevegelse, ikkesant? ;)

Transversive waves (husker ikke ordet på norsk): Metallet påvirker bølgelengen på strengen, så du vil få en mye lenger sustain på strengen i en metall bridge.

Det eneste treverket gjør er å dempe svinginene på strengen. Også metall. Men metall vil gjøre at svingningene varer lenger. Pickupen kan ikke fange opp noe som helst lyd i treverket som vil komme av vibrasjonen fra strengene.

Kan jeg spørre deg: Har du sett videoen?

Såklart. Ingen her påstår at en pickup plukker lyd fra treverk eller luft. Det trevirket gjør, er å reflektere lyden tilbake til strengen, og alt strengen foretar seg vil pickupen plukke opp. La oss ikke blande inn sustain her da det ikke var temaet i denne teorien.

Jeg så nesten hele videoen, men ut i 40 minutter hadde jeg hørt så mye feil og fysiske/logiske brister at jeg ikke ville fått noe ut av de resterende minuttene. Jeg regner ikke med han sa "but hey, what I said previously was totally wrong and you should ignore that"?

Hvis ja, hvorfor driver du å spør meg? Spør han i stedet. Jeg kan generelt om fysikk og vet en del om gitarer, og oppdaget dette selv bare for to dager siden. Var også overbevist om at treverk var alpha og omega for lyd inntil nå.

edit: skrev litt kronglete. rettet opp.

Jeg spør deg fordi du la ut denne videoen, iherdig forsvarer innholdet, og påstår at du vet bedre enn de andre her på forumet? Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikrofoniske pickuper .......skal i teorien ikke gå an eller? Hvordan kan man gjenkjenne en stemme som roper i en gitarmikk og samtidig mene at mikken ikke plukker opp noe av gitarens egenlyd ?

Du kan ikke skrike engang inn i pickupen din og høre stemmen din i ampen. Pickupen reagerer kun på bevegelse og ikke lyd.

Prøv å gå i et annet rom. lukk døra, og ha en annen til å stå i rommet hvor ampen din er. så skrik. han vil ikke høre stemmen din fra ampen, men kun fra rommet du skriker fra.

Edit: Skriker, ikke skriver :P

Endret av elguitartom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så svar meg gjerne på spørsmålene mine mens du er her.

Hvis du så videoen hans, og mente at fysikken han forklarte var feil, da tror du jo ikke på fysikkens grunnlover. Det er svært generelt.

Han forklarer også hvordan treverket umulig kan gi noen som helst lyd tilbake til strengen. Sier seg jo selv når pickupen kun fanger opp bevegelser fra strengen og genererer lyd kun gjennom dette. Hvilken lyd har treverket gitt strengen? Svar: Ingen.

Men er vel ikke så veldig mye mer å diskutere da. Blir som å prøve overbevise en ateist at gud finnes / omvendt.

Edit: Ok da, et siste svar.

Endret av elguitartom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.