Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Does wood affect the sound or tone of an electric guitar?


elguitartom

Anbefalte innlegg

Interessant. Og jeg som alltid trodde at treverket hadde noe å si på lyden på elektrisk gitar. Merk at dette gjelder kun el-gitarer, og ikke akustiske instrumenter.

For dere som ikke orker å se hele videoen, spol til slutten hvor han viser eksempler på lyd fra mahogany, alder og maple.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett hele enda, men hvis det stemmer at han hevder at treverk ikke har noe som helst å si, tar han kraftig feil.

Det er bare å høre selv her. At "F" ikke har laget en skikkelig dokumentasjon på dette, tror jeg har noe med at de ikke har noe ønske om å dokumentere det. Det som finnes av studier på dette, indikerer at en "teletype" gitar er den konstruksjonen som gir mest sustain. Finner ikke igjen kilden i farten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett hele enda, men hvis det stemmer at han hevder at treverk ikke har noe som helst å si, tar han kraftig feil.

Det er bare å høre selv her. At "F" ikke har laget en skikkelig dokumentasjon på dette, tror jeg har noe med at de ikke har noe ønske om å dokumentere det. Det som finnes av studier på dette, indikerer at en "teletype" gitar er den konstruksjonen som gir mest sustain. Finner ikke igjen kilden i farten.

Se videoen du. Det dreier seg ikke om sustain.

Endret av elguitartom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall en feil i formlene som er på tavla i begynnelsen i videoen. Lambda=2L, f=V/lambda og f=nV/2L henger ikke sammen. Enten er dårlig notasjon eller så er det feil. (Det stemmer riktignok for n=1, men n skulle visst være fret så det gir ingen praktisk mening).

Har ikke sett hele videoen, så skal ikke uttale meg om det han sier har noe for seg eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@jantore : Scott Grove er den største tullingen på youtube... Joda, noe av det han sier innimellom holder vann, men ikke stort mer en det. Jeg har sett en del av videoene hans og mer BS skal du leite lenge etter.. Men det er også greia hans, få folk irritert. Når det gjelder dette temaet faller jg nok litt mellom begge camper da jeg tror summen av alt dvs.. Pups, bridge,treverk,strenger, konstruksjon osv har mye å si åssen en elektrisk gitar låter. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testa Husmoen serien, og det er ikke mye å lure på om treverket i gitarkroppen har innvirkning.

Men det som også var interessant var at mange treslag man ikke tenker på i en elgitar fungerte utmerket.

Antagelig er vi nok litt for opphengt i treslagene Fender og Gibson i sin tid valgte for gitarene sine.

Ting kan tyde på at det finns mange andre tresorter som fungerer like godt som de valgene,

men på en litt annen måte.

Den første videoen er ikke veldig troverdig. Prøver å framstå som vitenskapelig, men rører det til og kommer med mye rart.

Blant annet starter han med å si at det ikke gjelder for akustiske og halvakustiske gitarer.

Hvis det er en pickup som tar opp lyden fra strengene, så har enten treverket innvirkning på lyden i strengene eller ikke.

Da spiller det ingen rolle om det er planke, halvakustik eller akustisk gitar det er snakk om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.