Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Does wood affect the sound or tone of an electric guitar?


elguitartom

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke at det er mulig å hisse seg opp så sinnsykt over dette, elguitartom. Du oppfører deg ganske nedlatende og arrogant. Hvorfor? Fordi noen satte spørsmålstegn ved videoen du posta. Ikke akkurat verdens undergang, for å si det sånn.

Jeg hissig? Javel.

Har du lest postenen her? Virker som det dreier seg mer om meg, enn den faktiske videoen her. Tråden har spolt helt av.

Hva med å bare se videoen, og høre på eksemplene på slutten og så skrive hvorfor du er uenig med det han sier i videoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av problemet er jo at påstanden er omtrent umulig å bevise.
Det vi har brakt på banen av ting som kan indikere det faktum at påstanden i videoen ikke stemmer, avfeier du jo som manipulerte resultater, jfr. Husemoengitarene. Det at en liten gitarprodusent på Lillehammer har lagt ut juksedata for å tjene noen få prosent mer på gitarene, når hele testen går ut på å vise at treverk spiller rolle, og at norsk og i gitarprodusentsammenheng type treverk kan gi god tone blir totalt underkjent, blir bare for dumt for meg.
Hensikten med Norwegian wood- serien er helt klart å tjene penger, men også å vise at norske tresorter også kan låte bra, det trenger ikke å være dyrt og eksotisk. Det bør strengt tatt understøtte teorien om at treverk ikke spiller rolle om det låter fett, men på den annen side undergraver den biten om at treverket ikke spiller noen rolle.
Vedkommende som har laget videoen tjener også penger på dette. Hvordan kan det ha seg at vedkommende er helt objektiv, mens alle andre er luringer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av problemet er jo at påstanden er omtrent umulig å bevise.

Det vi har brakt på banen av ting som kan indikere det faktum at påstanden i videoen ikke stemmer, avfeier du jo som manipulerte resultater, jfr. Husemoengitarene. Det at en liten gitarprodusent på Lillehammer har lagt ut juksedata for å tjene noen få prosent mer på gitarene, når hele testen går ut på å vise at treverk spiller rolle, og at norsk og i gitarprodusentsammenheng type treverk kan gi god tone blir totalt underkjent, blir bare for dumt for meg.

Hensikten med Norwegian wood- serien er helt klart å tjene penger, men også å vise at norske tresorter også kan låte bra, det trenger ikke å være dyrt og eksotisk. Det bør strengt tatt understøtte teorien om at treverk ikke spiller rolle om det låter fett, men på den annen side undergraver den biten om at treverket ikke spiller noen rolle.

Vedkommende som har laget videoen tjener også penger på dette. Hvordan kan det ha seg at vedkommende er helt objektiv, mens alle andre er luringer?

Treverkets konstruksjon og størrelse spiller jo selvsagt en rolle. Er snakk om tonewood: Farging av lyden. F.eks at mahogany gir en dypere bass lyd og at en maple kropp vil gi deg en skarpere lyd. Syns det er ganske rart at ingen her har nevnt eksemplene som han viser på slutten av videoen. Der spiler han jo på 3 forskjellige treverk og spør om du kan høre forskjell.

Endret av elguitartom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss ta argumentet med at han ikke tjener penger på å legge ut denne videoen.

Hvor mange hadde hørt om fyren før han postet dette? Dette klippet dukker nok opp på samtlige gitarforumer. Det vil si enorm spredning av merkevare, noe som igjen resulterer i økt salg, og mer penger i kassa.

Høres ikke dette plausibelt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan da vel ikke mene at vi skal kunne gjøre oss opp noen formening om lyd basert på et youtubeklipp?

Det har jeg heller ikke sagt. Jeg ble overbevist av teorien bak det. Og lydklippene på slutten er av god (alt er relativt) kvalitet og jeg kunne ikke høre noen forskjell i tone nøyansene der. hørtes ut som han spilte samme akkord på en

gitar seks ganger. Men ja, kanskje det var det han gjorde også? ;) men jeg ser ingen grunn til at han skulle gjøre det.

Og at det han sier blir avfeid så fort sier jo også veldig mye på hvor mange som er 100 % overbevist på at de har rett. Men hvordan kan det være mulig? Har alle her testet samme pickup og strenger på og mekanisme på tre forskjellige treverk?

Det som gjør at jeg kan tro på han er at jeg har en del gitarer, og 3 av gitarene har forskjellig kropp: Walnut, alder og ash. De har samme pickuper (duncan seymour distortion). 2 av dem floyd rose og de høres klin like ut på ampen min. selv på clean og med vreng.

Så jeg er overbevist at treverket de er koblet ti har så og si ingenting forskjell. Men på sustain og spillbarhet ja....så er det forskjell. men snakker om tonen her. den er hverken mørkere eller lysere på de 3 gitarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss ta argumentet med at han ikke tjener penger på å legge ut denne videoen.

Hvor mange hadde hørt om fyren før han postet dette? Dette klippet dukker nok opp på samtlige gitarforumer. Det vil si enorm spredning av merkevare, noe som igjen resulterer i økt salg, og mer penger i kassa.

Høres ikke dette plausibelt ut?

Kan gå begge veier det. Hvis folk ikke liker han vil de nok heller ikke kjøpe gitarene hans. Personlig syns jeg gitarene hans ikke ser noe fine ut og er litt i overkant dyre, så jeg styrer unna.

Men de videoene jeg har sett av de proffe musikerne som spiller på gitaren hans så har den ene helt sinnsyk sustain. Jeg trodde det var feedback i starten, men det var sustain.

Jeg sendte han sms om hvordan han klarte å lage dem med slik sustain og han svarte det har mest å si på pickupen, og deretter fretboardet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok, men på den annen side avfeier du Husemoens klipp som lureri? For meg rimer det ikke.
Hadde det vært snakk om en av de store, så greit nok, men en bitteliten custombygger i lille Norge, der man knapt nok trenger å putte fingrene i lomma for å telle hvor mange nye gitarer han selger i året?
Henger ikke på greip. Han lever på gode ferdigheter og godt rykte, ikke på reklamebyråbygd kredibilitet og lang tradisjon.

Siden du nevner det i forrige post- trodde ikke dette hadde noe med sustain å gjøre, noe du selv har nevnt flere ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var tilfellet, hvorfor er det sånn at mahogni er kjent for å fremheve bass, mens lønn eller sumpask er kjent for å fremheve diskant? Om dette bare hadde vært sprøyt, hadde vel heller ikke disse mytene fått noe fotfeste, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok, men på den annen side avfeier du Husemoens klipp som lureri? For meg rimer det ikke.

Hadde det vært snakk om en av de store, så greit nok, men en bitteliten custombygger i lille Norge, der man knapt nok trenger å putte fingrene i lomma for å telle hvor mange nye gitarer han selger i året?

Henger ikke på greip. Han lever på gode ferdigheter og godt rykte, ikke på reklamebyråbygd kredibilitet og lang tradisjon.

Siden du nevner det i forrige post- trodde ikke dette hadde noe med sustain å gjøre, noe du selv har nevnt flere ganger.

Han fronter jo veldig det med at gitarene har veldig forskjellig lyd.

Og siden jeg selv har en del gitarer hvor 3 av dem som er i ash, walnut og alder høres helt like ut på ampen min (de har samme pickuper), så er det min grunn for å ta det med en klype salt.

Det er nok noen andre justeringer der som har noe å si på lyden enn bare treverket regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provosert av hans selvsikkerhet og måten han avfeier andres teorier til å være hjernedøde?

Men du svarte meg ikke på mine spørsmål, epi LP med gibson mekanikk/nut og PU vs gibson LP begge med gibson .010? Enorm forskjell i lyd, men identisk hardware og elektronikkmessig.

Du sier at bridge har mye å si på lyd, hvornår ble trevirket og stålet separert i tid-rom? Strengene bryr seg ikke hvilke molekylære sammensetninger de er i kontakt med, de bryr seg om egenskapene til nevnte. Hva om broa var en del av kroppen i tre, ville

a) kun delen som stikker opp ha betydning?

B) broa ikke lengre være av stål og melder seg ut som gjeldene for tone?

c) plutselig hele kroppen være en bro og ergo ville hele kroppen endre tonen?

Det er logiske brister med disse teoriene :S

Du unngår å svare meg. Prøver igjen.

Igjen.. Se quote over. Fjerde gang jeg spør.

Kan du matematisk forklare hvorfor hollowbody ikke skal forholde seg til de samme fysiske regler? Plutselig klarer treverk å trenge gjennom de fysiske lovene bare vi huler ut gitaren? Hva med chambered gitarer? Elgitarer har også hulrom til elektronikk, hvilke lover tilsier at de ikke betyr noe? Hvor går grensen på når treverk plutselig får noe betydning?

Og svar gjerne på overnevnte også Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det ble nevnt i videoen over, men de snakker om solid body gitarer fordi andre gitarer (f.eks en hollowbody jazzgitar) har som regel pickuper med mikrofoniske egenskaper. Da spiller det selvfølgelig en rolle. Noen er også bare halvpottede eller dårlig pottede fordi det er vintage korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å forså logikken i dette. En es335 med eksakte mikker som ls std. Hvilke gjelder denne teorien for? I min dano 59 med fast track og lipstick, gjelder teorien denne også? Bare en av pickupene?

Endret av tronni
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var tilfellet, hvorfor er det sånn at mahogni er kjent for å fremheve bass, mens lønn eller sumpask er kjent for å fremheve diskant? Om dette bare hadde vært sprøyt, hadde vel heller ikke disse mytene fått noe fotfeste, sant?

Trodde det samme som deg for en stund siden. Søkte utrolig mye på dette rundt om på nettet siden jeg skulle bestille meg ny gitar fra Carvin.

Men jo mer jeg søkte opp på diverse forumer og så på youtube videoer, så var det en del motsigelser. Noen mente alder var mer skarpt en maple, andre mente at maple fretboard ga mer "twang" enn ebony fretboard, men så var det mange som mente omvendt. Så mange som mente at mahogany var mer tight hvis du skulle spille kjappere rytme, mens andre mente at mahogany ble mer ullent og uklart for kjappe rytmer etc.

Og så kom jeg over youtube videoen jeg postet her og ble overbevist på nettopp disse grunnlagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.