Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Does wood affect the sound or tone of an electric guitar?


elguitartom

Anbefalte innlegg

Nei, jeg er en som ikke tror på noen ting før jeg blir presentert for overbevisende fakta.

Dette er langt unna. Og lydtestene til Husmoen er det jo du som velger å ikke forholde deg til?

Så merkelig du ikke har latt deg blitt overbevist av videoen og lydtestene i videoen.

Jeg har forklart hvorfor jeg ikke velger å tro på Husmoen eksemplene. Dette er big business og hadde det blitt bevist at det ikke har noe å si så hadde hele "treet" kollapset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg spørre deg: Hadde du på andre strenger / nye strenger? Annen bridge? Andre pickuper? Dette har noe å si på forandring av tonen.

Alle deler likt, men begge versjonene av gitaren med nye strenger av samme type. Sustain og resonans i treverk påvirker tone uten tvil - også i en elektrisk gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så merkelig du ikke har latt deg blitt overbevist av videoen og lydtestene i videoen.

Jeg har forklart hvorfor jeg ikke velger å tro på Husmoen eksemplene. Dette er big business og hadde det blitt bevist at det ikke har noe å si så hadde hele "treet" kollapset.

Der kom konspirasjonsteorien
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen: <video>

Og igjen, her motbeviser han seg selv ved å påvise at forskjellige deler av en gitar resonerer ved forskjellige frekvenser. Når strengen tilføres energi som gjør at den vibrerer ved mange frekvenser (grunntone + overtoner) vil strengen i neste omgang robbes for energi nær de forskjellige resonansfrekvensene i gitaren ettersom den er forankret i nettopp gitaren. Dette gjør at formanten (tonen...) utvikler seg over tid avhengig av disse resonansene. En slik absorbsjon omvandler til syvende og sist bevegelsesenergien til varme. Jeg anbefaler å lese om Newtons bevegelseslover og termodynamikk, i tillegg til de allerede nevnte fenomenene.

Edit: Når dette er nevnt er forskjellene relativt små, litt som en ørliten tweak på en equalizer (med med utvikling over tid i tillegg). Til og med to gitarer av samme treslag kan ha små forskjeller ettersom ikke to stykker tre er av helt lik tetthet og struktur.

Endret av DrJustice
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han spør om jeg tror på julenissen, og jeg spør han om han er kristen? Ser hvilket parti du tar ja ;)

Du bør nok øve deg i å bli litt mer nøytral i moderator rollen.

Edit- nok en moderatorpost.

Fikk du ikke med deg at tilbakemeldinger på moderering tas på PM?

Jekk deg ned.

Endret av CastorFiber
Glemte moderatorpostinfo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og igjen, her motbeviser han seg selv ved å påvise at forskjellige deler av en gitar resonerer ved forskjellige frekvenser. Når strengen tilføres energi som gjør at den vibrerer ved mange frekvenser (grunntone + overtoner) vil strengen i neste omgang robbes for energi nær de forskjellige resonansfrekvensene i gitaren ettersom den er forankret i nettopp gitaren. Dette gjør at formanten (tonen...) utvikler seg over tid avhengig av disse resonansene. En slik absorbsjon omvandler til syvende og sist bevegelsesenergien til varme. Jeg anbefaler å lese om Newtons bevegelseslover og termodynamikk, i tillegg til de allerede nevnte fenomenene.

E strengen vil kun vibrere ved å bli tilføyd den eksakte frekvens den er i. Er nok du som må lese litt mer om fysikk ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forholder dette seg om en spenner opp strengene mellom 2 punkter som ikke henger sammen på noe vis, og et tredje løse feste holder pickupen. Altså ingen kontakt mellom nøtt og bro utover strengene.

Vil det da gi samme lyd i følge første video?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E strengen vil kun vibrere ved å bli tilføyd den eksakte frekvens den er i. Er nok du som må lese litt mer om fysikk ja.

Nei. Den vil vibrere hvis den tilføres lateral bevegelsesenergi. Når du slår an en streng så starter du ikke vibrasjonen på strengens grunntone - strengen vil selv rask nå sin(e) resonansfrekvens(er) (flertall for di den også har overtone) etter anslaget. Strenger er artige fysiske systemer :) Hvis du var nødt til å gi strengen en direkte vibrasjon tilsvarende dens eksakte grunnfrekvens er det liten sjanse for å du noen gang hadde fått lyd i strengene dine...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Den vil vibrere hvis den tilføres lateral bevegelsesenergi. Når du slår an en streng så starter du ikke vibrasjonen på strengens grunntone - strengen vil selv rask nå sin(e) resonansfrekvens(er) (flertall for di den også har overtone) etter anslaget. Strenger er artige fysiske systemer :) Hvis du var nødt til å gi strengen en direkte vibrasjon tilsvarende dens eksakte grunnfrekvens er det liten sjanse for å du noen gang hadde fått lyd i strengene dine...

Skjønner ikke helt hva du prater om. Prøv å slå A strengen din hardt på gitaren og så forsiktig skjenn på E strengen (6 strengen). Ingen vibrasjon. Spill så hardt på E strengen (1 streng) og skjenn på E strengen (6 streng). Den vil nå vibrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du prater om. Prøv å slå A strengen din hardt på gitaren og så forsiktig skjenn på E strengen (6 strengen). Ingen vibrasjon. Spill så hardt på E strengen (1 streng) og skjenn på E strengen (6 streng). Den vil nå vibrere.

Det kan muligens medføre riktighet at du ikke helt skjønner have jeg (vi) snakker om. Faktisk vil E strengen begynne å vibrere ørlite grann når A strengen slås an, nettopp fordi mekanisk energi overføres, og da vil E strengen pukke opp dette og begynne å vibrere ved sine resonansfrekvenser (tips: demp de strengene du ikke vil ha lyd fra når du spiller med høy gain).

Ellers har jeg et annet tips, i all vennskapelighet: Ikke anta at alle her på forumet er idioter - tro det eller ei men noen av oss har til og med noe forståelse for fysikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan muligens medføre riktighet at du ikke helt skjønner have jeg (vi) snakker om. Faktisk vil E strengen begynne å vibrere ørlite grann når A strengen slås an, nettopp fordi mekanisk energi overføres, og da vil E strengen pukke opp dette og begynne å vibrere ved sine resonansfrekvenser (tips: demp de strengene du ikke vil ha lyd fra når du spiller med høy gain).

Ellers har jeg et annet tips, i all vennskapelighet: Ikke anta at alle her på forumet er idioter - tro det eller ei men noen av oss har til og med noe forståelse for fysikk.

Nå er det vel du som antar her: At jeg antar at ALLE på forumet her er idioter. Jeg har aldri sagt dette. Noen idioter er det jo selvsagt og vil alltids være, men sånn er det bare.

Spes de som sier ting som: "Jeg gadd ikke se videoen, men jeg vet han tar feil". Men sånne vil jo alltid leve i benektelese, så dem om det.

Testa selv her nå på gitaren og slo hardt på A strengen. E strengen vibrerte ingenting som jeg kunne kjenne. Skjønner ikke helt hvor du vil med dette.

Hele gitarkroppen din har hauhgevis med forskjellige frekvenser på forskjellige steder som reagerer / vibrerer når utsatt før de samme frekvensene utenfira (dog med veldig høyt volum).

Dette ser man jo også på videoen.

At treverket gir tone til strengene har ingenting med dette å gjøre.

Endret av elguitartom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en tilfeldig fyr på youtube med usikre faglige kvalifikasjoner plutselig lanserer en hypotese som strider mot 60 år med observasjoner, da må du nesten bare akseptere at folk blir skeptiske.

Du kan jo sjekke ut galvin guitars og hvem som bruker gitarene han lager.

Jeg kan også nevne haugevis av "hypoteser" som folk har trodd blindt på i hundrevis / tusener av år før de ble avkreftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.